Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen spørsmål angående trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har god erfaring med data når det gjelder det meste men jeg er ikke redd for å innrømme at jeg faktisk har lite/ingen kjennskap når det gjelder trådløs nettverk. Etter det jeg har hørt så er det ganske enkelt..

 

Vel over til noen spørsmål..

 

Jeg har en maskin(1) (som jeg kaller for kontor) og har koblet til en trådløst nettverks modem/router men jeg bruker ledning fra maskinen til den trådløse nettverks modem/routeren men jeg tenkte å skaffe meg et trådløs modem til som jeg skulle hatt i en annen maskin(2) (som jeg kaller for lekerom) som jeg tenkte å koble til trådløst i fra kontoret..

 

Får man muligens trådløst nettverkskort+trådløst modem/router til en tusenlapp?

Og hvilket ville dere da anbefalt, jeg tenker helst i fra expert siden jeg har en tilgodelapp på tusen kroner i fra der..

 

Etter og ha sett litt rundt om så ble jeg plutselig veldig usikker på hva jeg egentlig trenger..Trenger/må jeg ha trådløs router med trådløs nettverkskort eller er det trådløs aksesspunkt med trådløs nettverkskort?? :blush:

 

Please jeg trenger hjelp så fort så bare mulig

 

Takker og bukker så mye på forhånd..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter og ha sett litt rundt om så ble jeg plutselig veldig usikker på hva jeg egentlig trenger..Trenger/må jeg ha trådløs router med trådløs nettverkskort eller er det trådløs aksesspunkt med trådløs nettverkskort?? :blush:

7645609[/snapback]

Slik jeg leser innlegget ditt så har du:

 

1 stk ADSL-modem med routerfunksjon og trådløst accesspunkt.

1 stk konto-PC koblet med kabel til ADSL-modemet.

 

Du ønsker i tillegg

1 stk maskin (maskin 2) koblet trådløst til nettet

 

Dermed bør det holde at maskin 2 har trådløst nettverkskort (inngår normalt på bærbare, kan kjøpes som ekstrautstyr for stasjonære). Ofte anbefales det at trådløst nettverkskort kommer fra samme produsent som har det trådløse accesspunktet.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Du trenger et trådløst acesspunkt eller en trådløs ruter. Kommer an på om du har en ruter/firewall fra før. Kjøp et aksesspunkt som har innebygd svitsj slik at du kan koble din eksiterende Pc - som bruker kabel - også via dette aksesspunktet.

 

I tillegg trenger du et trådløst nettverkskort - som nevnt tidligere.

 

Les også WIFI guidene til dette forumet så forstår du mer av hvordan dette fungerer. Du bør bl.a. legge på krypering på den trådløse forbindelsen du setter opp og nettverkskortet må settes opp til å kommunisere på samme wifi kanal som aksesspunktet.

 

I tillegg bør du vurdere å bruke DHCP, samt sjekke ut anbefalinger/tester av Aksesspunkter og/eller trådløse rutere før du bestemmer deg for hva du vil ha.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Kjøp trådløs ruter hvis du ikke har ruter av noe slag fra før. Oppgrader firmware på denne med nyeste når du har fått den opp på og "gå".

 

I dette forumet får du mange tips til gode trådløse rutere til en billig penge. Velg trådløst nettverkskort fra samme leverandør - som ruteren - hvis dette er mulig.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre..

 

Så det er altså ikke mulig at ting kan virke..Altså at jeg kan få kontakt med med den trådløse routern fra maskin 1 med kun trådløse modemet fra maskin 2?

 

Altså siden dere sier at jeg må ha acesspunkt eller router i tillegg til den trådeløse modemet i maskin2?

Lenke til kommentar

Hvis ADSL modemet har trådløst acsess punkt så trenger du bare et trådløst nettverkskort til PC 2.

 

Men hvis modemet ditt ikke har trådløst acsess punkt, så trenger du dette også, jeg annbefaler å gå for en trådløs ruter med innebygd switch (Som regel 4 porter)

 

 

 

LØSNING 1

Krever: At ADSL modemet ditt har trådløst acsess punkt.

Du trenger: 1 stk. Trådløst nettverkskort.

Du gjør slik: Setter inn det trådløse nettkortet i PC 2, og innstalerer evt. programvare, drivere etc. For så å koble deg til det trådløse acsess punktet.

 

LØSNING 2

Krever: Et vanlig ADSL modem.

Du trenger: 1 stk Trådløst nettverkskort og 1 stk Trådløs router.

Du gjør slik: Tar en kabel fra LAN porten på modenmet til WAN porten på den trådløse routeren. Så gjør du det samme med nettverkskortet som på løsning 1 og kobler til den trådløse routeren.

 

EDIT: Ordnet skrivefeil :cool:

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Jeg er faktisk ikke sikker på om det trådløse modemet/routeren har innebygget acesspunkt. jeg skal sjekke det asap..

7725741[/snapback]

Siden modem/router er trådløst så er det også et (trådløst) accesspunkt.

7725783[/snapback]

 

Åh..kult..betyr det at jeg ikke trenger å skaffe meg et router eller acesspunkt?..

Eller MÅ jeg ha meg en router eller acesspunkt til siden jeg skal koble til maskin2?

Lenke til kommentar

Høres bra ut..Beklager at jeg spør og graver sånn, men jeg må få dette til å sitte i hodet mitt før jeg begynner. Må også spørre om en ting til..Når jeg nå skal koble i den trådløse nettverkskortet og installerer drivere så må jeg vel vite hva ipen til maskin1 er vel? det kan jeg jo bare sjekke med å skrive ipconfig i maskin1 sant?

 

Jeg har aldri rotet med trådløst nettverk før så jeg føler meg som en noobie deluxe. :blush:

 

Hvordan er det og sitte opp WPA da?

Det har jeg aldri rotet med før så det

må jeg få inn med teskje.

Så vist noen har litt ekstra tid til overs

så vil jeg sitte stor pris på en grundig gjennomføring.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Generelt sett så aktiverer en sikkerhet på den trådløse ruteren, og angir ett passord. Så setter en opp det samme på det trådløse nettverkskortet og angit passordet, eventuelt Windows oppdager dette selv og du bare angir passord.

 

Hvordan dette gjøres på din boks spørs hvilket merke denne er.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg litt fram nå...Med kun å koble til trådløst nettverkskort i maskin 2 og sjekket at wireless er enabled i routeren på modemet på kontoret..Jeg finner kontor nettverket som jeg har konfigurert i routern men ikke faen om jeg får koblet meg til internett eller lignende...også det at signalet er jævla dårlig og plutselig forsvinner..hva søren skal jeg gjøre da??

Lenke til kommentar
Hvor står maskin 2 i forhold til den trådløse ruteren? Er det mange vegger imellom, gjerne betongvegger eller lignende? Er det langt?

7735949[/snapback]

 

maskin 2 står vel sikkert 10-15 meter ifra den trådløse ruteren.

Det er 2 vegger i mellom maskin 1 og maskin 2..det er ikke betong vegger imellom. mener det er ikke betong vegger..jeg skjønner rett og slett ingenting..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...