Bluum Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei, trenger en router\HUB til nettverk. Den bør helst være trådløs, men hvis det ikke finnes relativt gode slike til en overkommelig pris, _max_ 1500kr, så må trådløst droppes. Og er det noen vits i trådløst når det er en betongvegg rett ved? Har hørt at betongvegger kan forstyrre signalene og ødelegge forbindelsen. Signalene må gjennom en "tynn" vegg, som enten er i betong eller murstein. Den må i det minste kunne klare å sende signaler opp gjennom bjelkelaget som er i tre, fra kjeller og opp gjennom gulvet til 1. etasje for å være mer spesifik. Fant DENNE hos PSdata. Finnes det en enkel måte å "gjøre den trådløs" på, eller finnes det trådløse alternaltiver? Antar den skal fungere bra til kablet nettverksdeling og LANing, 3Com skal i hvertfall være "bedre" enn D-Link har jeg blitt fortalt av en som har hatt begge deler. Den skal brukes til nettverksdeling i hjemmet og til LAN, må pga. LAN har MER enn 5 porter. Noen tips eller komentarer? Takker på forhånd for svar -Bluum Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Eg ville gått for en Linksys WRT54GL. På denne kan du auke sendarstyrke, og du har eit utal funksjoner som andre trådløse rutere ikkje er i nærheten av. Dei er også relativt billige, 800,- betalte eg for min. Dei er god rekkevidde på, enkle i bruk, raske (takler fint shaping av 100Mb linje) og stabile. Dei har 4 porter, men det er jo bare å spytte i nokon hundrelapper i en switch det... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Hva med å kjøpe en Switch og sette i en antenne? Ser de selger antenner som man plugger i vanlige nettverksportet... Noen som har erfaringer med dette?? Men en trådløs router og en switch er absolutt en solid løsning. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Hva med å kjøpe en Switch og sette i en antenne?Ser de selger antenner som man plugger i vanlige nettverksportet... Noen som har erfaringer med dette?? Men en trådløs router og en switch er absolutt en solid løsning. 7659271[/snapback] Dessuten selger de wrt54gl til 499 på komplett.no nå. Du får både switch og trådløs a/p i en slik router. Alt du må gjøre er å slå av DHCP i routeren og kun bruke lanportene. Endret 6. januar 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 Den har bare 4 porter da...vet ikke hva frakten blir på, men det blir vel hvertfall en hundrelapp. da er prisen oppe i 600kr. For nesten samme prisen hos PS kan jeg få en 16-ports switch. Slipper porto ved kjøp hos Ps siden jeg henter på lageret som ligger like i nærheten En kompis a meg kjøpte denne hos østereng. Det var den de anbefalte, den skulle visst være det beste alternaltivet til vanlig internettdeling og LAN. Og han betalte 800kr. Hvis jeg i tillegg kjøper enten en trådløs router eller en antenne til å plugge i switchen bør vel det bli en bra løsning til en overkommelig pris? Men blir signalene forstyrret av betong? De skal ikke gå gjennom betongen, men det er en del betong rundt om kring i huset. Noen som vet?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hvis du behøver mange porter så er det jo greit å bruke en switch. Det spiller ikke så mye rolle om det er betongvegger, det er liten forskjell kontra f.eks tre. Hvis du bare behøver noen ekstra porter for et LAN så kan du låne noen routere og bruke de som switcher. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Det holder nok med 8 porter, men det er mye mer praktisk å ta med seg èn switch enn å måtte dra med seg to routere og en ekstra nettverskabel... Men jeg tror det beste for oss er å kjøpe en trådløs router som klarer å sende signalene opp gjennom et tregulv i et passe gammelt hus pluss en passe stor switch slik at minstemann kan holde en link samtidig som jeg og de i stua kan ha internet. Som sagt holder nok 8 porter, så jeg antar jeg slipper unna med ganske få hundrelapper der. Ser de har DENNE og DENNE på lager hos PS til en billig penge. Alternaltivet blir den jeg linka til i forige post, men den koster tross alt litt mer. Med åtte porter skal det gå ann å koble til syv stykker med internettforbindelse, noe som skal være plenty til vårt bruk. Er en av disse to switchene merkbart bedre enn den andre? Noen som kan anbefale meg en av dem? Så over til den trådløse routeren. Antar det er håpløst å prøve å sende signaler gjennom en 30cm tykk betongvegg, men signalene bør være så sterke at de fint kommer gjennom tregulvet til første etasje når routeren står i kjelleren. At den er stabil og enkel å sette opp er en fordel. Jeg ser de har den routeren du "anbefalte" hos PS også til 545kr, er den bedre enn liknende routere fra 3Com, ASUS, D-Link eller MSI? Er det noen som har peiling på dette med trådløse routere som kan peke ut det beste valget HER. Prisen bør helst ikke overstige 700kr, men jeg er villig til å gå tett oppunder tusenlappen hvis det har noen betydning for kvaliteten. Betaler gjerne 200kr ekstra for å få en router som det ikke er noe tull med og som ikke går i stykker. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 obs, hold deg langt unna alt som heter zyxel, det er helt ubrukelig. ALT annet enn zyxel er bra... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Den er bedre enn de fleste andre trådløse 11g routere. Du kan bl.a. øke effekten hvis du bruker hyperwrt firmware ( www.thibor.co.uk ). Skal du ha noe bedre dekning i nærområdet så må du over på MIMO routere (med flere antenner/sendere). Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 OK, zykel føres ikke hos PSdata, så det skal ikke være noe problem å holde seg unna. Fikk ikke så mye ut av det svaret ditt la7dfa-com, hva var bedre enn de fleste andre trådløse 11g routere? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Mimo gjør at du unngår dødsoner pga reflekser i et hus. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...21;c:36180;r:pg Multiple-input multiple-output, or MIMO, is an abstract mathematical model for multi-antenna communication systems where the transmitter has multiple antennas capable of transmitting independent signals and the receiver is equipped with multiple receive antennas. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 obs, betongvegger vs, trevegger utgør mye, men siden det ofte er glass/steinull i veggene ødelegger dette også en del av signalet. hvis det ikke er isolering så merker du ingenting. i eldfre hus er det ofte isolert med leire som virkelig ødelegger signalet. Bare sånn at du er klar over det... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Har tenkt å låne en trådløs router av en venn og teste med hans laptop, så ser jeg fort om det funker eller ikke. Han har en vanlig D-Link som fulgte med Telenors bredbåndpakke. Så hvis den funker tror jeg det meste funker. Kan ta noen dager før jeg går til det, men jeg tror jeg har fått den hjelpen jeg trenger. Har ordna meg litt hjelp til å ordne med den trådløse biten. Det er ikke sikkert jeg trenger trådløst nettverk heller egentlig, hvis vi ikke får den laptoppen i hus holder det lenge med de kablene vi har strukket allerede. Men tusen takk for hjelpen dere to! Nå trenger jeg bare hjelp til å velge en 8-ports switch. Hvilken av de to jeg linka til er "best"? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 du burde prøve en MIMO router, mye bedre rekkevidde på de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå