Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hvordan spare strøm?

VikinGz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

* vask for hånd (reduser bruk av oppvaskmaskin)

7646649[/snapback]

Dette passar dårleg med det eg har funne ut... Det kostar å varme opp vatn til oppvask for hand, og varmetapet som byrjar med ein gong vatnet har forlatt tanken er enormt. Ei god vaskemaskin (klasse A/B) vil føra til mindre straumforbruk i og med at kun den mengde vatn som er nødvendig vert varma opp. Ein som bur åleine kan antakeleg sleppe unna med å vaske kvar 14. dag eller noko, som er betre enn å varme opp 5-10 liter vatn annakvar dag. (Eller endå verre, late varmt vatn renne over bestikk og fat og rett i sluket)

Lenke til kommentar

Slå av all strøm en dag og følg med strømmåleren din. Da vil du se om det går strøm til ting du ikke vet hva er.

Jeg har hørt flere historier om kreative koblinger i sikringsskap som har vært oppdaget etter at nye huseiere overtok.

Sjakk varmtvannsberederen nøye, kjenner ti et tilfelle der det var lekkasje av varmtvann til grunnen. De hadde store strømregninger og fikk i tillegg fuktproblemer.

Lenke til kommentar
Mobil lader som står i stikkontakten som ikke brukes, har jeg hørt bruker mye strøm.

Noen som vet om dette stemmer?

9322749[/snapback]

Stemmer ikke.

En mobillader trekker nesten ikke strøm selv om den lader.

Legg merke til forskjellen i hvor varm den blir under lading og uten lading.

Så kan du sammenligne med en 25 watts lyspære (vanlig glødepære).

Men pga brannfare er det alltid en god vane å nappe ut sånne.

Så får du muligens råd til to ekstra gulrøtter det året :-)

Lenke til kommentar

hvor mye tar en kjøkkenvifte på minste. det er to hakk, og jeg får alltid klager over at jeg ikke har den på når jeg kan.

Altså jeg får besjed om å skru den på når jeg er på jobb. altså det vill si ca 7 til 5 vær dag... (gjenomsnitt)

Jeg må ha den på når jeg lager mat + 1-2 timer etter (får alltid klage på at det lukter mat andre steder i huset... ) bruker den på fult når jeg lager mat...

Jeg syns det er unødvendig mye, og tror det er grunnen til høy regning hos meg, men leietaker sier neida... d tar da ikke så mye, og sier at alt det elektriske tar mere... (tv, pc etc som jeg bruker når jeg er hjemme)

Altså jeg hadde oppi 2500kr i strømregning i vinter. og hadde vell ett gjenomsnitt på ca 15grader inne... grunnet høy strømregning hadde jeg ikke råd til å bruke ei krone mere!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha på den vifta når du er på jobb a?

Så han som leier hos deg klager på matlukt osv?

Tror ikke den trekker så mange watt at det gjør noe men..

9404387[/snapback]

jeg får besjed om å kjøre den mens jeg er borte :p

men hvordan er det med 20år gamle varmekabler jeg har på badet? :p de må nå ta en del strøm vill jeg tro...

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha på den vifta når du er på jobb a?

Så han som leier hos deg klager på matlukt osv?

Tror ikke den trekker så mange watt at det gjør noe men..

9404387[/snapback]

jeg får besjed om å kjøre den mens jeg er borte :p

men hvordan er det med 20år gamle varmekabler jeg har på badet? :p de må nå ta en del strøm vill jeg tro...

9404407[/snapback]

Ikke bra, siden denne også trekker varme ut av leiligheten og trekker kald luft inn igjen.

Også kalt "fyre for kråka", du har sikkert hørt det uttrykket før :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg leier en 50 kvm 2-roms leil. og brukte fra juni-september i snitt 470 kWh/mnd, da er det inkludert en varmtvannsbereder til 2 pers/husholdninger. Er litt sparebevisst selv om strømmen inngår i husleia. Eneste forslaget jeg i farten har, er å være gjerrig på romtemperatur over ca 20 grader. Bruker vannkoker til kaffe/te, den er veldig rask. Sparepære bruker jeg bare der det ikke trengs oppvarming (gang/utelys).

Sikker på at du ikke blir tappet for strøm på en eller annen måte ?

P.s. De fleste rådene har du vel alt fått. Det med TV helt avslått er greit nok, men stereo trekker ikke stort mer enn 1 watt og man sliter mindre på elektronikken ved å la det stå i standby.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Jeg leier en 50 kvm 2-roms leil. og brukte fra juni-september i snitt 470 kWh/mnd, da er det inkludert en varmtvannsbereder til 2 pers/husholdninger. Er litt sparebevisst selv om strømmen inngår i husleia. Eneste forslaget jeg i farten har, er å være gjerrig på romtemperatur over ca 20 grader. Bruker vannkoker til kaffe/te, den er veldig rask. Sparepære bruker jeg bare der det ikke trengs oppvarming (gang/utelys).

Sikker på at du ikke blir tappet for strøm på en eller annen måte ?

P.s. De fleste rådene har du vel alt fått. Det med TV helt avslått er greit nok, men stereo trekker ikke stort mer enn 1 watt og man sliter mindre på elektronikken ved å la det stå i standby.

9409905[/snapback]

det var veldig lite... jeg hadde noe av det samme i mnd nå i sommer også...

Men hva er beste strømoppvarminga om vinteren?

Oljeovn eller panelovn?

Lenke til kommentar
Mobil lader som står i stikkontakten som ikke brukes, har jeg hørt bruker mye strøm.

Noen som vet om dette stemmer?

9322749[/snapback]

Stemmer ikke.

En mobillader trekker nesten ikke strøm selv om den lader.

Legg merke til forskjellen i hvor varm den blir under lading og uten lading.

Så kan du sammenligne med en 25 watts lyspære (vanlig glødepære).

Men pga brannfare er det alltid en god vane å nappe ut sånne.

Så får du muligens råd til to ekstra gulrøtter det året :-)

9361073[/snapback]

Jeg har hørt at p.g.a. at strømmåleren måler faseforskyvning eller noe jeg ikke helt vet hva er, og ikke faktisk strømbruk, kan du spare noen Wh'er på å alltid trekke ut kontakter på lamper, radioer, mobilladere og annet dill.... men brannfaren er nok et mye bedre argument!

Lenke til kommentar

ja, tven og dvd opptakerene må stilles inn helt fra skratch om jeg tar strømmen, vell og merke kan jeg ikke skru lcd tven helt av, om jeg bruker fjernkontroll eller knappen på tven er ett fett... samme mengde strøm i den. Og iritabelt og stille inn alt igjen.

Dekoderen bruker nøyaktig 7min og 32sekunder på å starte opp etter jeg trekker strømmen, men det gjør jeg for denne boksen er varm selv om jeg har tatt å skrudd den av...

liker ikke ting som produserer varme av å stå stand bye...

Lenke til kommentar

* vask for hånd (reduser bruk av oppvaskmaskin)

7646649[/snapback]

Dette passar dårleg med det eg har funne ut... Det kostar å varme opp vatn til oppvask for hand, og varmetapet som byrjar med ein gong vatnet har forlatt tanken er enormt. Ei god vaskemaskin (klasse A/B) vil føra til mindre straumforbruk i og med at kun den mengde vatn som er nødvendig vert varma opp. Ein som bur åleine kan antakeleg sleppe unna med å vaske kvar 14. dag eller noko, som er betre enn å varme opp 5-10 liter vatn annakvar dag. (Eller endå verre, late varmt vatn renne over bestikk og fat og rett i sluket)

9308268[/snapback]

Jepp!

"- Mange tror at når de skal spare strøm, bør de vaske opp manuelt, men oppvaskmaskiner er faktisk så effektive at de bruker mindre strøm totalt. Dette skyldes først og fremst at de bruker lite vann, men også fordi de varmer vann effektivt, sier seniorrådgiver ved ENOVA Anne Guri Selnæs til DinSide.

Ifølge Selnæs gjelder det samme for vaskemaskinene - de tar kaldt vann inn, og varmer det opp i maskinen på en effektiv måte."

Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...