VikinGz Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei... jeg får en sykt høy regning denne mnd O.o Den blir på nesten 1800kr og jeg er alene på to mnd... det er mye O.o Jeg har ikke brukt elektrisk oppvarming pågrunn av millværet Så jeg har greid meg med varmen fra datamaskin, tv osv Men noen som har gode valg til hvordan jeg kans spare litt strøm? Sparer jeg mye viss jeg aviser kjøleskapet? (det begynner å bli mye is på de kjøletinga) Ellers andre ting? Jeg har skifta ut maskina mi med lapptop og regner med jeg sparer litt her... Serveren kan jeg sikkert spare strøm. Jeg har den klokket ned og harddiskene skrur seg av etter 20min.(jeg er avhengi av at den er på når jeg er på jobb) tipps,tipps jeg trenger tipps Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 I et gjennomsnittshus bruker kaffetraketeren mer strøm i året enn en datamaskin. Vannkoker og slikt begynner også å ta inn på nå... Kjøleskap, tv og data bruker generelt ikke stort med strøm. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 I et gjennomsnittshus bruker kaffetraketeren mer strøm i året enn en datamaskin. Vannkoker og slikt begynner også å ta inn på nå... Kjøleskap, tv og data bruker generelt ikke stort med strøm. 7645507[/snapback] er bare det jeg bruker stort sjett og to kokeplater.. og litt micro av og til... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Å varme opp vann krever jo sitt også... Ellers kan ikke jeg komme på noen store ting som skal sluke strøm hvis du ikke har på ovner når du er i militæret. Glemt å skru av lyset da? Lenke til kommentar
Tore Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 700kr mnd inkudert faste avgifter..? Skal vel ikke grine så fryktelig på nesa av det, men, skal fortsatt være mulig å få det ned på en 500kr mnd ja... hva med dusjing og varmtvansbereder...? der går det mye... dusj sjeldnere, kortere, og sjekk temp på termostat bereder. (men ikke skru den under anbefalt minimum, dusje i en bakterieflora er ikke tipptopp.) Ingen liten varmekabel du har glemt.? Do, bad, gang.? Vundu & dører, luft raskt & brutalt i stede for lenge og lite... Lukk dører mellom rom, spesielt vindfang/gang... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Andre tips (kansje noen passer deg): * Sparepærer * slå av lys når du forlater rommet * ikke la TV, stereo etc stå i Stand by (mange appareter benytter nesten like mye strøm i Stand by. * Luft 5-10 minutter slik at vegger ikke blir kalde * nattsenking av temperatur på varmeovner * senk temperaturen inne til ca 18 grader * unngå småvasking av tøy (vaskemaskin) * vask for hånd (reduser bruk av oppvaskmaskin) * gummilister rundt vinduer/dører (evt bytt dårlige) * lukk spjell på peis/ovn når denne ikke benyttes * Dusj raskere/mindre Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Å varme opp vann krever jo sitt også...Ellers kan ikke jeg komme på noen store ting som skal sluke strøm hvis du ikke har på ovner når du er i militæret. Glemt å skru av lyset da? 7645769[/snapback] Jeg har gratis varmt vann... Andre tips (kansje noen passer deg): * Sparepærer: Jeg kan gå ned fra 30watt pærene i taken ja(ellers har jeg lysstofrør) * slå av lys når du forlater rommet(jeg har 3 rom så det gjør jeg alltid) * ikke la TV, stereo etc stå i Stand by (mange appareter benytter nesten like mye strøm i Stand by. (de fleste aperatene mine må jeg ta strømen på for å få unna standby og må derme stille alt inn på nytt, samt er det ikke avkanpp på f.eks tven, kunn tas strøm fra) * Luft 5-10 minutter slik at vegger ikke blir kalde (leilgheta mi er kald og jeg har rundt 15-17 grader inne) * nattsenking av temperatur på varmeovner (har ingen på) * senk temperaturen inne til ca 18 grader (det er kaldere) * unngå småvasking av tøy (vaskemaskin) (jeg vasker kunn på fult og på ett program som ikke bruker for lang tid) * vask for hånd (reduser bruk av oppvaskmaskin) (jeg har ikke oppvaskmaskin) * gummilister rundt vinduer/dører (evt bytt dårlige) (de er nye) * lukk spjell på peis/ovn når denne ikke benyttes (va er det? jeg har kunn oppvarming på strøm når jeg må bruke det) * Dusj raskere/mindre (gratis varmtvann) Endret 5. januar 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Da er det intet du kan gjøre. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Da er det intet du kan gjøre. 7646713[/snapback] kan jo skifte til biligere strømleverandør da... Men kan ikke sjønne hvordan jeg greier å bruke så mye strøm Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Det var sykt mye, ja. Kan det være at du har blitt fakturert for lite andre måneder, og at de nå tar det igjen, evt. at de overvurderer hvor mye du bruker? I begge tilfeller vil du få en riktigere regning ved å lese av måleren en gang i måneden. Ellers må det være noe i leiligheten din som lekker strøm, i såfall kan en slik være kjekk å ha: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392396 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Det var sykt mye, ja. Kan det være at du har blitt fakturert for lite andre måneder, og at de nå tar det igjen, evt. at de overvurderer hvor mye du bruker? I begge tilfeller vil du få en riktigere regning ved å lese av måleren en gang i måneden. Ellers må det være noe i leiligheten din som lekker strøm, i såfall kan en slik være kjekk å ha: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392396 7647089[/snapback] det var jo over 1000kw timer og det var mye... jeg leser av den annen vær måned på den 2. Så sist jeg leste av den var 2november. Tar en enkel kjøkkenvifte mye strøm? Også har jeg varmekabler i gulvet på bade, men de er bare så vidt varme i... Endret 5. januar 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
trøls Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Også har jeg varmekabler i gulvet på bade, men de er bare så vidt varme i... 7647596[/snapback] Jeg tror du har funnet synderen. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) Også har jeg varmekabler i gulvet på bade, men de er bare så vidt varme i... 7647596[/snapback] Jeg tror du har funnet synderen. 7669172[/snapback] De kan da ikke ta så mye strøm? Og jeg må ha de på, ellers blir bade rått og veldig kaldt. Jeg kan ikke skru de av på sommeren heller. Termostaten står på 35 grader men det stemmer ikke helt for golvet er ikke noe spesielt varmt... Endret 8. januar 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det er fortsatt veldig mye, jeg har varmekabler på hele året og ikke felles varmt vann, og brukte ca 7700 kW forrige år. Uansett, du blir nødt til å prøve deg fram ved å skru av og se om det gjør noe utslag på måleren for å finne det ut sikkert. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Det er fortsatt veldig mye, jeg har varmekabler på hele året og ikke felles varmt vann, og brukte ca 7700 kW forrige år. Uansett, du blir nødt til å prøve deg fram ved å skru av og se om det gjør noe utslag på måleren for å finne det ut sikkert. 7670597[/snapback] Jeg har gjort litt småting for å prøve og spare strøm, selvsagt er det vanskelig å se nå som det har vært jul med masse lys å greier Men jeg har blant annet bytta ut serveren med en mindre strømkrevende, jeg bytta også ut stasjonæren med lappis og crt tven med lcd tv. Jeg har også blitt flinkere til å bruke levende lys, det er kjekt lager både lys og masse varme Men skal over til nytt selskap som leverer strøm. sparer nesten 10øre kwh (jeg betalte også en stund over 70øre kwh uten nettleie osv... Så det vill nok gå ned litt viss jeg havner på rundt 30øre kwh ) Samt har jeg blitt flinkere til å bruker micro når jeg koker grønnsaker. 5min i micro og 20min med stor koking på potet er stor forsjell vill jeg tro. Samt fikk jeg mopp av mamma sånn at jeg støvsuger mindre. Men enkelte vill nok tro at leiligheta mi er ekstrem kald og det er den jo... har ofte rundt 15 grader inne. det er fordi jeg egentlig ikke har råd til mer enn 750kr i strøm vær mnd... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 15ºC? Då hadde eg heller lånt litt penger eller fått meg ein jobb. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 15ºC? Då hadde eg heller lånt litt penger eller fått meg ein jobb. 7670776[/snapback] hender ja, ikke alltid... ikke mange timer med tv, og litt datamaskiner på så går den fort opp Jeg har jobb Er lærling... kjener ikke akurat fett... men går opp litt i mars da får jeg mer å rutte med Lenke til kommentar
Tore Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 kjenner til den der... du går vel opp en 20kr timen eller no, så da går det nok bedre... Du får heller spare inn på andre områder så du får bruke litt i strøm... Med dagens strømpriser så er det svindyrt... BTW: å kjøpe tv, pc'er til mange 10.000kr som kanskje sparer deg 50kr på strømregningen er heller ikke serlig økonomisk... for den tvn kunne du hatt 22grader i hele vinter... Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 kjenner til den der... du går vel opp en 20kr timen eller no, så da går det nok bedre... Du får heller spare inn på andre områder så du får bruke litt i strøm... Med dagens strømpriser så er det svindyrt... BTW: å kjøpe tv, pc'er til mange 10.000kr som kanskje sparer deg 50kr på strømregningen er heller ikke serlig økonomisk... for den tvn kunne du hatt 22grader i hele vinter... 7671747[/snapback] var ting jeg måtte skifte uansett. Tven var en samsung baijs som ikke ville funke. Og pcen min ble litt klompette å frakte med seg bort da jeg ikke har bil. Så er vell de største grunnen. Jeg sparer sikkert ikke så mye på det nei, men det har jeg gjort på andre måter.... Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 En lcd bruker ofte mer strøm enn en crt tv.. Du får fyre med te-lys, koster 14,- for 100 stk- gir 100w per lys, i ca 4 timer..40kW det til 14 kroner..2.85 øre per KiloWatt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå