Gå til innhold

Digitalkamera til astrofotografering?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, ønsker jeg tips om hva slags kamera som egner seg til nettopp astrofotografering. Skal bruke det til fotografering gjennom teleskop.

Kameraet bør selvsagt være svært god på fotografering i lite lys. Å kunne instille lukkerhastigheten manuelt er selvsagt også et viktig kriterium.

Har relativt lite av både erfaring og penger, så jeg håper det er noen der ute med mer kompetanse enn meg selv på dette området :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes egne Astro-kameraer som er digitale.

Kjøper du det norske bladet Astronomi så har de stadig vekk annonser for digitale astrokameraer.

Ellers kan jeg nevne at jeg har tatt bilder av noen planeter med mitt Fuji finepix 602z. Og det uten noe teleskop. Bildene ble ikke noe særlig bra, men man skimter nå planetene i det minste. Da vil jeg tro at med et teleskop så får man mye bedre bilder ut av 602'en. 602 har jo gjenger for adapterring, og du bare oppgir gjengemålet til din leverandør av teleskop, så får du den adapteren du trenger til det teleskopet og kamera.

Maks lukketid på 602 er 15 sekunder, men du kan multieksponere bildet flere ganger. Har du stødig motordrift og fininnstilt polarbanen skal det nok la seg gjøre å eksponere 2, kanskje 3 bilder oppå hverandre. Vil tro at du da får et meget lyssterkt bilde.

Uansett er nok et rent astro-kamera å foretrekke, men da har du ikke muligheten til å ta "vanlige" bilder også.

En ting som kan bli et problem med multieksponering er å betjene shutter-knappen. Du vil da støte borti, og teleskopet vil mest sannsynlig flytte seg litt. Da blir multieksponeringen en bom.

Alternative kan være å ta flere seperate bilder, for så å legge dem oppå hverandre i Photoshop.

Du bør også bruke lang tid på selvutløseren på kamera. Dette fordi når du er i kontakt med kamera/teleskop vil det virbrere litt. Trykker du på selvutløseren får teleskop og kamera 10 sekunder (maks tid på 602) til å "roe seg ned".

Lykke til uansett hva det blir, og send noen bilder inn på forumet slik at vi får se hva det ble.

Lenke til kommentar

Kameraet burde ha lang lukkertid, samt bulb-mulighet. Da må du nok over på digitalt speilrefleks, f.eks. Canon EOS D60 som har lukkertid på inntil 30 sekunder.

Da får du også mindre støy på høye ISO-verdier enn du ville fått med et kompakt kamera. Om jeg ikke husker feil har D60 ISO på inntil 1200, og med en meget brukbar ISO 800.

Så spørs det om det går an å koble et slikt til teleskopet da...

Ellers selger Nikon egne adaptre og teleskop som passer til digitale kamera. Disse passer bra til f.eks. Coolpix 5700. Dessverre har 5700 maks 8 sekunder lukkertid.

MLW

Lenke til kommentar

CP5700 har mulighet til eksponering i inntil 5 minutter i Bulb-modus.

For øvrig har alle kompaktkamera et IR-filter foran CCD'en, noe som dSLR ikke har.

Det bør man ha når man bruker lange eksponeringstider.

Astrokamera bruker kjøleelement av typen Peltiér, for å 'jage vekk' IR-stråling.

Knut Skarsfjord

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-11-26 21:01 ]

Lenke til kommentar

> CP5700 har mulighet til eksponering i inntil 5 minutter i Bulb-modus.

OK, har aldri prøvd funksjonen. Siden Nikon satser litt på "digiscoping", og man kan koble kameraet til Nikons teleskoper, vil trolig Coolpix 5700 være blant de bedre valgene til astrofotografering.

Hverken den automatiske eller manuelle fokusen til 5700 er spesielt god, men jeg antar at det holder å stille inn "landskapsmodus", dvs. at fokus er på uendelig?

MLW

[ endret av mlwirak den 2002-11-27 12:11 ]

Lenke til kommentar

Jeg forventer at Nikon cp5000 er lik cp5700 når det gjelder bulb funskjon.

Denne er totalt ubrukelig ved astrofotografering.

Årsaken til dette, er at ved lange eksponeringstider (over 1min) vil andelen døde pixler øke. Dette resulterer i en rekke nye og spennende stjernekonstallasjoner.

Jeg har funnet ut at jeg får best resultat ved å sette isoen manuelt til 200 og unngå eksponeringstider over 1min.

Lenke til kommentar

"Hverken den automatiske eller manuelle fokusen til 5700 er spesielt god,"

Enig.

"men jeg antar at det holder å stille inn "landskapsmodus", dvs. at fokus er på uendelig?"

Når man bruker konvertere av ulike slag, er det ikke selvsagt at man kan stille inn på uendelig, i flg de erfaringer jeg har på tidligere Coolpixer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...