Gå til innhold

stativ til eos 400d + canon ef 70-200 2.8L

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt et Canon EF 70-200mm 2.8L objektiv til mitt Canon EOS 400D kamera. Dette har en sånn "tripod mount" sak påmontert. Mitt Cullmann stativ har ikke noe tilpasset feste der denne "mount'en" passer.

Hva trenger jeg å kjøpe (om jeg vil bruke den ekstra støtten)?

spm 2:

om jeg kjøper et batterigrep til mitt kamera.. Vil dette ha samme hullet under for bruk i stativ?

spm 3:

Den originale blit-en til 400D er selvsagt ikke noe særlig og har en rekkevidde på kanskje 4-5 meter..(?)

En Speedlite 430 eller 580 blitz... hvor langt vil disse "lyse opp" skikkelig motivene?

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt et Canon EF 70-200mm 2.8L objektiv til mitt Canon EOS 400D kamera. Dette har en sånn "tripod mount" sak påmontert. Mitt Cullmann stativ har ikke noe tilpasset feste der denne "mount'en" passer.

Hva trenger jeg å kjøpe (om jeg vil bruke den ekstra støtten)?

spm 2:

om jeg kjøper et batterigrep til mitt kamera.. Vil dette ha samme hullet under for bruk i stativ?

spm 3:

Den originale blit-en til 400D er selvsagt ikke noe særlig og har en rekkevidde på kanskje 4-5 meter..(?)

En Speedlite 430 eller 580 blitz... hvor langt vil disse "lyse opp" skikkelig motivene?

på forhånd takk!

7645247[/snapback]

Først og fremst - gratulerer med nytt objektiv. :)

1: Håper noen andre kan svare på denne, for jeg er litt usikker her. Jeg ville sjekket ut websider til stativprodusenter slik som velbon, manfrotto, cullmann osv.

2: Batterigrepet til kameraet ditt (BG-E3) bruker samme universalskruehull som alle andre kameraer bruker. Neimas problemas.

3: Blitzens rekkevidde måles i ledetall. Speedlite 430 ex f.eks, rekker 43 meter på blender f1.0 - men iom at ditt objektiv har største blenderåpning f2.8 så blir rekkevidden noe sånt som 15.3 meter (43 / 2.8).

Merk at ledetallet er oppgitt tilsvarende 105 mm brennvidde.

Kort fortalt så kan du regne at 430 EX er ca. 4 ganger kraftigere enn den interne blitzen på ditt 400D.

lykke til!

mvh

kjetilfb.

Lenke til kommentar

ble så mye å quote at jeg lot være.. :)

kjetilfb: tusen takk for svar! veldig nyttig å vite det med blitz må jeg si!

Det står mellom Sigma 500 DG Super (eller noe slikt) eller den 430'en til Canon.. Det jeg er bekymret om med Sigmaen er at jeg mister noe automatikk/samspill mellom kamera og blitz.. kommentarer?

Lenke til kommentar
Som Jurgis sier: Du skrur skruen på sativet inn i 'tripod mount' som følger med objektivet (se hull på undersiden). Trenger ikke noe extras.

7645470[/snapback]

Det er bare en "skrue" på mitt stativ.. og den må vel nesten brukes til kameraet?

edit: ååå!! skal KUN linsen festes? og kameraet bare henger bakpå? trodde BEGGE skulle festes jeg!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Som Jurgis sier: Du skrur skruen på sativet inn i 'tripod mount' som følger med objektivet (se hull på undersiden). Trenger ikke noe extras.

7645470[/snapback]

Det er bare en "skrue" på mitt stativ.. og den må vel nesten brukes til kameraet?

edit: ååå!! skal KUN linsen festes? og kameraet bare henger bakpå? trodde BEGGE skulle festes jeg!

7645493[/snapback]

Riktig riktig. Hadde du festa stativhodet på kameraet hadde du fått en så fremtung kombinasjon at stativet sannsynligvis hadde gått i dørken :)

Lenke til kommentar

7645470[/snapback]

7645493[/snapback]

Riktig riktig. Hadde du festa stativhodet på kameraet hadde du fått en så fremtung kombinasjon at stativet sannsynligvis hadde gått i dørken :)

7645525[/snapback]

stativet var stabilt nok det.. i hvert fall når linsen pekte over en av føttene på stativet. Men NÅ ble det jo mye mer stabilt generelt sett da!

*flau*

Lenke til kommentar
stativet var stabilt nok det.. i hvert fall når linsen pekte over en av føttene på stativet. Men NÅ ble det jo mye mer stabilt generelt sett da!

*flau*

7645597[/snapback]

hehe.. glad vi fikk svar på det spørsmålet også. :thumbup:

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar
at kamera henger bakpå gir bedre stabilitet og mindre slitasje på festet på kamerahuset.

7647292[/snapback]

fant ut dette. Hele løsningen ble mye mer balansert. Trenger ikke å stramme til skikkelig skruene på stativ heller nå.. står nesten av seg selv. Da jeg brukte festet på kamera så vippet kamera og linse brutalt fremover om jeg slapp de.

Da er det bare blitz som mangler før jeg (inntil videre) er fornøyd.

Som tidligere spurt: har Speedlite 430EX noen finesser som jeg vil savne med Sigma 500 DG Super?

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
at kamera henger bakpå gir bedre stabilitet og mindre slitasje på festet på kamerahuset.

7647292[/snapback]

fant ut dette. Hele løsningen ble mye mer balansert. Trenger ikke å stramme til skikkelig skruene på stativ heller nå.. står nesten av seg selv. Da jeg brukte festet på kamera så vippet kamera og linse brutalt fremover om jeg slapp de.

Da er det bare blitz som mangler før jeg (inntil videre) er fornøyd.

Som tidligere spurt: har Speedlite 430EX noen finesser som jeg vil savne med Sigma 500 DG Super?

på forhånd takk!

7647368[/snapback]

Det er vel heller omvendt, Sigmen er vel så funksjonell som Canon blitsen. Sigmaen er omtrent like bra som den beste til canon, bare at 580EX er litt sterkere, og den er en GOD del bedre bygd.

Lenke til kommentar
Ja, det er helt sant, men det kan være skikkelig flott bokeh på F4 og!

7657373[/snapback]

det er nesten slik at med for eks kit-linse så kjemper man av og til for å FÅ TIL bokeh, mens med disse linsene så må man være forsiktig så ikke ALTFOR mye blir uklart..

Lenke til kommentar

Hehe...har det blitt en bokeh tråd nå, eller?

Bare for å klare opp litt i utrykkene. Bokeh er ikke det samme som uklar bakgrunn eller liten dybdeskarpkhet/DOF eller hva man velger å kalle det.

Bokeh er snarere en måte å beskrive det området som ikke er i fokus. Kvaliteten på uskarpheten med andre ord.

Dvs bokeh er like aktuellt på blender f/1.4 som på blender f/8. Man sier ikke mer eller mindre bokeh men god eller dårlig bokeh.

Det du lohelle nevner i ditt siste innlegg er med andre ord dybdeuskarphet eller depth-of-field, DOF, og det har ikke noe med bokeh.

Noen objektiv har en høy kvalitet på områder som er rendert uskarpt. God bokeh med andre ord. Andre, gjerne rimerligere, objektiv har en bokeh som i noen tilfeller kan være direkte plagsom. Mye av grunnen, men langt fra hele sannheten, er blenderlamellene og antallet i så måte. Enkelte objektiv, som f.eks EF 50/1.8 , har bare 5 lameller i blenderen - noe som vises igjen ved at områder som er ute av fokus i noen tilfeller blir tegnet som pentagon og ikke som smoothe sirkler slik som er tilfelle med objektiv med 8 lameller. At 50/1.8 har en mindre god bokeh er velkjent.

Men verst av alle er vel de såkallte speiltelene, med sine karakteristiske smultringer.

Eksempel speiltele 500mm med direkte plagsom bokeh:

500mm-emu.jpg

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...