Gå til innhold

Dual boot Windows

Anbefalte innlegg

Hei!

Har installert Windows Enterprise på C:/ (en egen disk)

og har installert Windows XP på D:/ (en egen disk)

Men når jeg trykker f8 under oppstart, og trykker: velg os: ligger kun Windows XP på lista der. Hvorfor?

Går det ikke å dual boote Xp og Vista? Så jeg kan velge hvem jeg vil kjøre.

Grunnen til dette er: Jeg liker vista best til praktiske oppgaver som surfing,chatting,lage dokumenter osv.

Men jeg liker å spille på windows XP.

Håper noen kan hjelpe snarest

Kan legge til: Jeg installerte Vista før Xp.

Endret av cyber370
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjører vista og XP.

Min datamaskin--> Egenskaper--> Avansert--> oppstart og gjennopretting instillinger--> tiden oprativsystemlisten skal vises.

Marker den.

Dette gjøres i XP.

(Går sikkert ann og gjøre det i Vista og men har ikke prøvd.)

håper dette hjalp! :D

Lenke til kommentar

Det har noe med at Windows XPs bootloader (som overskriver den forrige) ikke er i stand til å kjenne igjen Vista (på samme måte som man skulle installere Win 98, og deretter XP, fordi 98-bootloaderen ikke kjente igjen XP).

Om du ikke er er så interessert i å reinstallere, finnes det heldigvis endel tredjeparts programmer som kan ordne det. Bare pass på at disse støtter Vista, om det har noen betydning, vel og merke.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
(på samme måte som man skulle installere Win 98, og deretter XP, fordi 98-bootloaderen ikke kjente igjen XP).

7651951[/snapback]

Du mener vel det omvendte; først XP, så 98? :)

Du kan også prøve å boote med Vista-CD'en og se om det er noen reperasjonsverktøyer der. Bl.a har XP "System Recovery Console" hvor man kan opprette en ny bootloader dersom man er uheldig med denne. Jeg regner med Vista har noe slikt den og.

Lenke til kommentar
jeg kjører vista og XP.

Min datamaskin--> Egenskaper--> Avansert--> oppstart og gjennopretting instillinger--> tiden oprativsystemlisten skal vises.

Marker den.

Dette gjøres i XP.

(Går sikkert ann og gjøre det i Vista og men har ikke prøvd.)

håper dette hjalp!  :D

7651869[/snapback]

Takk for den. Nå fikk jeg min vekk :D

Lenke til kommentar
(på samme måte som man skulle installere Win 98, og deretter XP, fordi 98-bootloaderen ikke kjente igjen XP).

7651951[/snapback]

Du mener vel det omvendte; først XP, så 98? :)

7653493[/snapback]

Nei. Mente å huske at det var eldste OS først. Men godt mulig jeg tar feil. =)

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Vel, du sier jo først at å installere Vista først og så XP skaper problemer fordi XP, som er eldst, ikke kjenne igjen Vista. Jeg nekter å tro XP ikke kjenner igjen 98/98SE, men at 98/98SE kjenner igjen XP er lite sannsynelig. :)

Det hele har med å installere det eldste OS'et først, for det siste OS'et skal, eller burde da, oppdage eldre OS og ta hensyn til disse når den konfigurerer bootloaderen. Å lage slik støtte for framtidige OS ser ut til å være vanskelig, noe som resulteter i at eldre OS ikke oppdager nyere OS og disse nyere OS'ene blir ikke med i bootloaderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...