Gå til innhold

Hvordan gjenngi riktig lys...

Anbefalte innlegg

Noen her som har gode tips og råd om hvordan man best mulig klarer å gjenngi det lyset som er akkurat når bildet blir tatt, sliter med dette spesielt når det ikke er dagslys/godt lys...? Har kompaktkamera, men vurderer å kjøpe vårt første speilreflekskamera nå. Vi vurderer et Samsung GX-1L, noen med erfaring fra dette kamraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen spesielle erfaringer med det kameraet.

Hvis du tenker på type lys må du justere hvitbalanse slik at denne er riktig.

På kompaktkameraer har disse gjerne en del forprogrammerte innstillinger, det være seg dagslys, overskyet, lysrør, snø, etc. Prøv deg frem til du finner den som fungerer best til det aktuelle forhold. På kamera som kan ta bilde i RAW format kan hvitbalanse justeres i ettertid.

Hvis du tenker på mengde lys så skal kameraet få dette rimelig rett når du bruker autofunksjon. Hvis ikke stiller du lukker og blender manuelt til det blir bra.

Bare å trene å øve seg! :)

Endret av Chasin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer også litt på dette. Jeg bruker EOS 350D. Dersom jeg setter den på auto så spretter blitzen opp når det er mørkt ute og slikt. Ikke akkurat slik man tar landskapsbilder om natten da : ) Det ender med at jeg kjører på M som jeg i de aller fleste tilfeller bruker, setter lukker, blender, ISO selv og venter til jeg får omtrentlige lysforhold. Dersom jeg ser at det er klare avvik, går jeg inn i PhotoShop og stiller lysforholdene slik de opprinnelige var.

Lenke til kommentar
Noen her som har gode tips og råd om hvordan man best mulig klarer å gjenngi det lyset som er akkurat når bildet blir tatt, sliter med dette spesielt når det ikke er dagslys/godt lys...? Har kompaktkamera, men vurderer å kjøpe vårt første speilreflekskamera nå. Vi vurderer et Samsung GX-1L, noen med erfaring fra dette kamraet?

7645026[/snapback]

Til svar på spørsmålet ditt: Still riktig hvitbalanse. Forskjellig lys har forskjellig lystemperatur, og et kamera må dermed stilles inn etter denne lystemperaturen for å få riktig gjenngivelse av et motiv.

Lenke til kommentar

7645026[/snapback]

Til svar på spørsmålet ditt: Still riktig hvitbalanse. Forskjellig lys har forskjellig lystemperatur, og et kamera må dermed stilles inn etter denne lystemperaturen for å få riktig gjenngivelse av et motiv.

7772826[/snapback]

Det er du som fotograf som må bestemme deg for hva som er "riktig" hvitbalanse...

Jeg tok en gang bilder av barna i en slalombakke sent på kvelden. Lyskasterne i bakken var gul-oransje. Jeg ville ikke bruke blitz. Derfor tok jeg en hvitbalansemåling i snøen, for at den gule snøen skulle være referansepunktet for hvitt. Dette ga meg jo riktignok hvit snø og forsåvidt riktige farger også på klær og andre ting i forhold til hvit snø. Men det jeg opplevde i bakken var et gul-oransje lys. Altså noe helt annet...

Og hva er riktig hvitbalanse når du f.eks. skal ta bilder av et hus som ligger i sollys ? Er det riktig å ta hvitbalanse i skyggesiden eller i solsiden, noe som jo gir ganske så forskjellige resultater.

Tja, det finnes ingen fasit, og bra er det. Det er tilbake til den første linjen i svaret, det er du som fotograf som bestemmer...

Til slutt vil jeg si at jeg også har bestilt WhiBal som det er referert til tidligere. Jeg håper denne kanskje kan løse noe av "mysteriet" med hvitbalanse for min del.

Roger.

Lenke til kommentar

Jeg brukte mye gråkort før når jeg tok lysbilder, og de feilet aldri på eksponeringen.

Et gråkort reflekterer 18 % av det lyset som treffer motivet, og de fleste lysmålere antar at det er nettopp 18 % av lyset som reflekteres fra motivet. Mao så vil du da få gjengitt korrekt lysmengde ved å eksponere på dette.

I den digitale verdenen så er den selvsagt perfekt til å skyte hvitbalansen på.

Fotobagen jeg en gang kjøpte hadde et stoff under lokket som var 18% grått, dette var helt genialt.

Jeg vil anbefale alle å kjøpe et gråkort, man får veldig mye for pengene.

Litt mer om denne typen lysmåling finner du i kompendiet som det er linket til å signaturen min.

Lenke til kommentar
Jeg brukte mye gråkort før når jeg tok lysbilder, og de feilet aldri på eksponeringen.

Et gråkort reflekterer 18 % av det lyset som treffer motivet, og de fleste lysmålere antar at det er nettopp 18 % av lyset som reflekteres fra motivet. Mao så vil du da få gjengitt korrekt lysmengde ved å eksponere på dette.

I den digitale verdenen så er den selvsagt perfekt til å skyte hvitbalansen på.

Fotobagen jeg en gang kjøpte hadde et stoff under lokket som var 18% grått, dette var helt genialt.

Jeg vil anbefale alle å kjøpe et gråkort, man får veldig mye for pengene.

Litt mer om denne typen lysmåling finner du i kompendiet som det er linket til å signaturen min.

7774413[/snapback]

mnjaaa...det blir påstått fra noen som mener å vite noe om dette at de gamle gråkortene var laget for å fikse eksponeringen, altså gi deg korrekte eksponeringsverdier.

Men gråkortene er ikke helt egnet for hvitbalanse. Til det trengs visstnok overflater som er noe anderledes i evnen til å reflektere lys. Så derfor er det blitt utviklet reflekterende overflater som er spesielt egnet til hvitbalanse, på samme måte som de gamle gråkortene var for å finne riktige eksponeringsverdier.

Mulig jeg har "overkjøpt" budskapet fra produsentene av hvitbalansekort, men jeg føler at det ligger noe i dette budskapet...

Roger

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at det ligger en teoretisk riktighet i dette, men marginene er nok forsvinnende små. Jeg har aldri følt at mitt gråkort (utviklet for eksponering) har gitt med feil hvitbalanse, da er det i tilfelle snakk om flere lyskilder som nevnte i innlegget litt lenger opp her som et et større problem.

Men, klart man utvikler slike "spesielle" kort, det er da penger å hente her... Skriv heller ut ei grå A4-side fra Word på en laserprinter, denne vil også være en flott referanse til hvitbalansen.

Lenke til kommentar

7645026[/snapback]

7772826[/snapback]

Og hva er riktig hvitbalanse når du f.eks. skal ta bilder av et hus som ligger i sollys ? Er det riktig å ta hvitbalanse i skyggesiden eller i solsiden, noe som jo gir ganske så forskjellige resultater.

7774140[/snapback]

Hvitbalansen har da lite å gjøre med skygge/solside. Det er ikke snakk om mengde lys, men temperaturen på lyset. I vanlig dagslys er lystemperaturen på ca. 5000K, og det vil den fremdeles være om du så var under en skygge. (Dette er eksponeringen til kameraet sin jobb). Blandingslys derimot er det værre å håndtere, når du både får lys fra sola inn i et rom, og i tillegg fra noen taklamper inne i huset. Det aller beste er å ta et helt hvitt ark foran deg, ta bilde av arket, og still hvitbalansen utifra dette, slik at du får en naturlig gjengivelse av motivet.

Lenke til kommentar

7645026[/snapback]

7772826[/snapback]

7774140[/snapback]

Hvitbalansen har da lite å gjøre med skygge/solside. Det er ikke snakk om mengde lys, men temperaturen på lyset. I vanlig dagslys er lystemperaturen på ca. 5000K, og det vil den fremdeles være om du så var under en skygge. (Dette er eksponeringen til kameraet sin jobb). Blandingslys derimot er det værre å håndtere, når du både får lys fra sola inn i et rom, og i tillegg fra noen taklamper inne i huset. Det aller beste er å ta et helt hvitt ark foran deg, ta bilde av arket, og still hvitbalansen utifra dette, slik at du får en naturlig gjengivelse av motivet.

7775480[/snapback]

Se på en vegg deg halvparten av veggen ligger i sol, og den andre i skygge. Hvis du mener at det ikke gir deg forskjellige grader Kelvin på fargetemperaturen, ja da tror jeg du skal ta deg et par målinger...

Alternativt kan du ta et hvitt papir, holde det i sola for deretter å holde det i skyggen. Tror du dette gir samme fargetemperatur ?

Vanlig dagslys er ca. 6.000K (ikke 5000K), blitzlampe ligger nærmere 5000K, de aller fleste blitzer gir nok rundt 5500-5600K.

Hvis du i tillegg ser på innstillingen av fargetemperatur på de fleste kamera, hvert fall DSLR, så kan du velge dagslystype. Sol, overskyet, eller at du står i skyggen av noe. Står man i skyggen av noe kan dette faktisk gi målinger helt opp til 8000K. Skulle anta at det er grunn til det... :whistle:

Roger

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...