GaKKE Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei, har et hk av typen Asus a8nsli premium som har 2 minne slotter som er deffekte, så derfor er det tid for og sende det tilbake. Kjøpte det for ca 2år siden, men husker ikke hvordan butikk det var jeg bestilte fra.. Så hvor lenge varer garantien/reklamasjonsrett?, og hvor/hvem sender jeg det til når jeg ikke husker hvor jeg kjøpte det fra? Noen tips? Mvh GaKKE Lenke til kommentar
martbo Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Siden du sier at du bestillte det vil jeg anbefale deg å gå igjennom og søke etter mail fra perioden. Du har helt sikkert fått en ordrebekreftelse eller noe slikt. Det kan også hjelpe å logge inn på nettbutikker du tror det kan ha vært, og sjekke ordrehistoriken der Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Uansett skal et HK vare vesentlig lengre enn to år, så det er fem års reklamasjonsrett, og butikken kan ikke henvise deg direkte til produsenten. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Siden du sier at du bestillte det vil jeg anbefale deg å gå igjennom og søke etter mail fra perioden. Du har helt sikkert fått en ordrebekreftelse eller noe slikt. Det kan også hjelpe å logge inn på nettbutikker du tror det kan ha vært, og sjekke ordrehistoriken der 7646544[/snapback] er det virkelig noen som tar vare på så gamle mailer av det slaget? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Siden du sier at du bestillte det vil jeg anbefale deg å gå igjennom og søke etter mail fra perioden. Du har helt sikkert fått en ordrebekreftelse eller noe slikt. Det kan også hjelpe å logge inn på nettbutikker du tror det kan ha vært, og sjekke ordrehistoriken der 7646544[/snapback] er det virkelig noen som tar vare på så gamle mailer av det slaget? 7646715[/snapback] Ja, ordrebekreftelser/fakturaer kan faktisk vise seg nyttige ved en eventuell reklamasjon. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Ja, ordrebekreftelser/fakturaer kan faktisk vise seg nyttige ved en eventuell reklamasjon. 7646732[/snapback] Hehe - ja! Min WinXP innstallasjon på denne bruksmaskin er nesten 3 år gammel (22/1-2004) og jeg har stadig al 'vigtig' E-post linggendes i Outlook Xpress. I tillegg har jeg gamle Outlook Xpress backups ligendes fra tidligere WinXP innstallasjoner, som jeg kan hente inn, hvis det blir nødvendigt. Gemmer også pairutgavnerne av faktura/ordre som følger med pakken og skriver som regel serienummer på hardwaren (oftest harddiske) på disse, så jeg har litt kontrol. Sjelden jeg har hatt bruk for det da - men sjekkt å ha Kimmer Endret 5. januar 2007 av Kimmer Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) I utgangspunktet må du henvende deg til den forhandleren du kjøpte produktet av. Hvis forhandleren du kjøpte av ikke lenger eksisterer må du henvende deg til importør eller produsent. I noen tilfeller er produsentene "greie", men dette vil sikkert variere mellom de forskjellige produsentene (har dessverre, eller heldigvis, ikke noen personlig erfaring med dette). Uansett må du nok dokumentere kjøpsdato på en eller annen måte. Hvis du har handlet med en web-shop, så har vel de fleste av dem en eller annen form for ordrehistorikk på kontosidene. Hvis du ikke finner noe som helst dokumentasjon ligger du tynt an. Endret 5. januar 2007 av Pengu Lenke til kommentar
GaKKE Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Hei, har sjekket ordrehistoriken på netshop, (eneste plassen jeg handler) og den er ikke der Ska se gjenna alle mine mail, kan bare ikke skjønne hvorfor jeg ikke husker hvor jeg fikk det fra ! takker for svar. Mvh GaKKE Edit: Sjekka alle mailene mine, og finner det ikke... Edit2: Så hk har 5 års reklamasjonsrett ? Endret 5. januar 2007 av GaKKE Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Edit2: Så hk har 5 års reklamasjonsrett ? 7650201[/snapback] Det er antakelig riktig, ja. Men det hjelper ikke hvis du ikke vet hvor du har kjøpt det.. Lenke til kommentar
GaKKE Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) Edit2: Så hk har 5 års reklamasjonsrett ? 7650201[/snapback] Det er antakelig riktig, ja. Men det hjelper ikke hvis du ikke vet hvor du har kjøpt det.. 7651597[/snapback] Var en kompis av meg som hadde bestilt det, vi bestilte masse greier i lag en gang, så nå blir det retur Takker for svar Mvh GaKKE Endret 6. januar 2007 av GaKKE Lenke til kommentar
Donald Duck Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Asus hovedkort har 3 års fabrikk-garanti. Hvertfall har det fleste det, deriblandt det kortet du nevner Så skal ikke være noe problem å få et nytt/erstatning for det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Du sier du bare handler på netshop. Send dem en mail og hør om de kan sende kortet tilbake til produsent for deg. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Uansett skal et HK vare vesentlig lengre enn to år, så det er fem års reklamasjonsrett, og butikken kan ikke henvise deg direkte til produsenten. 7646700[/snapback] Hjelper fint lite så lenge han ikke vet hvilken butikk det er snakk om. Lenke til kommentar
southhome Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Uansett skal et HK vare vesentlig lengre enn to år, så det er fem års reklamasjonsrett, og butikken kan ikke henvise deg direkte til produsenten. 7646700[/snapback] Hjelper fint lite så lenge han ikke vet hvilken butikk det er snakk om. 7794005[/snapback] Les siste innlegget hans han vet hvor han har kjøpt det. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Asus hovedkort har 3 års fabrikk-garanti. Hvertfall har det fleste det, deriblandt det kortet du nevner Så skal ikke være noe problem å få et nytt/erstatning for det 7792101[/snapback] Fabrikkgaranti er sikkert greit å ha, men i Norge gjelder uansett forbrukerkjøpsloven (for privatkjøp) og den gir 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare i vesentlig mer enn to år. I Norge er det ikke lov å operere med garantier som ikke gir ytelser/rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Det er dog ikke noe i veien for at en slik garanti kan tidsbegrenses, men i den perioden den gjelder må den altså gi deg noe utover den som følger av forbrukerkjøpsloven. Uansett gjelder forbrukerkjøpsloven, den er lovfestet og ufravikelig og derfor er det normalt reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven man skal benytte seg av i Norge. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Tingen er at man kan ta garantisaker direkte opp med produsent, hvis man ikke husker hvor man kjøpte varen, eller butikken er konkurs. Dette er vanskeligere (dog skal det vel være mulig) uten garanti. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Tingen er at man kan ta garantisaker direkte opp med produsent, hvis man ikke husker hvor man kjøpte varen, eller butikken er konkurs. Dette er vanskeligere (dog skal det vel være mulig) uten garanti. 7803673[/snapback] du kan ta springende regress mot produsent om du vil, så det argumentet faller i vann. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Jeg skrev bare at det var lettere med garanti. Produsent er gjerne mer velvillig da, enn med reklamasjonsrett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå