galaxee Skrevet 4. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2007 Har en disk tilkoblet usb porten på playstation2,og merka eg fikk litt støt når eg var borti disken. jord på usb kabelen har -18v Merka fort at strømmen forsvant når eg kobla ut Left/Right lydkabelen til scartkontakten og det er både L/R (minus) som inneholder strøm. For å få utslag på multimeteret må eg ha den røde + i jord (padde) og svart på scart for å få +18v minus i padda og + på scart gir -18v Kan jo neppe være bra for ps2 og en hard disk å ha -18v i jord Er det tven som er ødelagt? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2007 Uhm. -18 volt i forhold til hva? Den typen jord (signaljord) du snakker om her defineres til å være nullspenningspunktet, og kan dermed ikke være noe annet. Beskyttelsesjording i stikk-kontakt er noe helt annet enn signaljord. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2007 Det er nok bare et lite 'måleproblem'. Det er lett å måle alle mulige spenninger, gjerne over 100 V, med høyohmig multimeter. Det blir gjerne litt lekkstrømmer fra nettfilter i PC og TV, og kabelTV. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2007 vet ikke om dette er tilfellet, men bare nevner det. Har du kabelTV på den TVen? i såfall, har du et galvaniskskille på antenna? om du ikke har kabelTV, se bort fra denne posten... Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2007 Har ikke noe kabel eller antenne tilkoblet den. Er en 14toms grunndig tv (5-6 år gammel) Har testet på andre tv-apparater og der er det 0v som det skal være -18 og +18 er vel samma? bare at minus og pluss er kobla motsatt Lenke til kommentar
space17 Skrevet 5. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2007 Er nok et lite jordingsproblem. Trolig er spenningen mye høyere enn 18V ubelastet (du ville aldri fått støt av 18V) sikkert ca 120-240V men utgangsimpedansen er nok mange megaohm. Hadde du målt med et multimeter med høyere inngangsimpedans ville du klart å målt høyere spenning. Likevel har dette svært liten betydning. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå