Gå til innhold

onfly kryptering eller lignene?

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å skifte til linux også lurer jeg på om det er noen linux distroer eller filsystem som gjør on-fly kryptering eller hvor alle filene kan gjøres uleselig på sekunder? Eneste kravet som stilles er at det ikke går ut over(noe serlig) hastigheten på maskinen\disken.

Finnest det noe slik eller er det umulig uten kraftig tap av data?

jeg tenker ikke på enkelt filkryptering med hele harddisker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er støtte for krypterte disker/partisjoner i GNU/Linux. Du kan sette det opp, i teorien, i alle gnu/linux distubisjoner, men kor mykje arbeid det er varierer litt.

Når du er logga på så merker du ikkje noko til at diskane er kryptert, bortsett frå ein liten hastighetsreduksjon, men vist nokon knabber med seg maskina di, så vil dei ikkje kunne lese innhaldet uten å ha passord/nøkkel.

Edit: Det er 4 måter å kryptere disker i gnu/linux

cryptoloop: ikkje bruk den. Gammal, utdatert og usikker

loop-aes: mykje betre, men p.g.a. politikk, så liker ikkje kjerneutviklarane den noko serleg, så du må mest sansynelig patche kjernen, med ein ikkje-stadard patch. Men den har ein fordel av å være sikker, og rask

dm-crypt: Ganske populær og relativt sikker. (mykje tryggare enn cryptloop), men teoretisk litt svakare enn loop-aes. Kan ha omtrent samme sikkerhetsnivå som loop-aes, avhengig av kordan du håndterer passord o.l.

LUKS: Er egentlig ikkje noko kryptering i seg sjølv (den bruker dm-crypt) men er eit verktøy for å gjøre det enklare å håndtere kryptering av partisjoner/disker. Det er 2 måter å sette opp lukes, enten cryptsetup-lukes eller lukes med "normal" dm-crypt(cryptsetup)

Min anbefalig er å bruke LUKS med passord + eventuelt nøkkel t.d. på ein usb-penn, vist du er paranoid.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg bruker TrueCrypt i Windows for å sette opp virtuelle, krypterte disker som krypterer "on the fly". Den finnes for Linux også. Har ikke prøvd den versjonen enda, men den er testet på mange distribusjoner, bla Ubuntu 6.10.

Se http://www.truecrypt.org/downloads.php

TrueCrypt har støtte for mange krypteringsalgoritmer.

Det er mye dokumentasjon for programmet på hjemmesiden deres.

Lykke til!

S.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...