Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Avanseret internett deling.... eller?

Anbefalte innlegg

Er tre stykker som bor sammen i en leilighet, hybeloplegg.... Første vi gjorde da vi flyttet inn var å skaffe ADSL, men har ikke fått satt opp nettverket skikkelig enda. Akkurat nå får vi ADSL fra hybelverten som bor i etasjen over, trådløst. Dette gjør vi da vi sparer store penger på å ikke betale noe på vanlig telefonregning :smile:. Det er da jeg som tar inn signalene ovenfra og deler de utover vårt lokale nettverk. Dette fungerer ikke så bra da vi er her forskjellige tidspunkter og når jeg går å legger meg vil kanskje de andre sitte på irc :sad:. Tenkte da å kjøpe inn en router, men hvilken?. Den må kunne ta inn signaler trådløst for å så dele de ut på vårt nettverk i kjelleren. Har sett på denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr ,Den vil vel fungere? Noen som har noen anbefalinger her?. En ting til slutt; jeg kan ikke fatte at router`n kan koble seg opp imot internett da jeg ikke kan legge inn informasjon som brukernavn og passord( telenor vet dere..), noen som kan forklare meg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg riktig tyder det på at hybelverten deres har en wlan router allerede. Det greieste ville vel da vært at alle sammen hadde fått trådløse kort?

Du kan ikke koble sammen to trådløse nettverk med den routeren du lurte på. Og sånne enheter pleier å koste ganske så mye!

Lenke til kommentar

Har ikke router han hybelverten nei. Heller en hub... hvis det heter det i wlan sammenheng, aksesspunkt er det kanskje det heter. Denne er iallefall koblet til modemet, den deler ikke internett(sender signalene fra modemet trådløst isteden for å sende de gjennom ledninger). Har et par gamle pcèr liggende, men sliter litt med å få de til å funke....

Skulle ikke koble sammen to trådløse nettverk, den skal kunne koble sammen et trådløst og et vanlig nettverk , på en måte iallefall. routeren må ta inn signalene trådløst for å så dele de utover vårt vanlige nettverk i kjelleren....

Har alltid problemer når jeg skal forsøke å forklare hvordan vi har satt opp ADSL... men men

Noen som vet noe om brukernavn/passord problematikken ved bruk av router?

vooDoo!

[ Denne Melding var redigert av: vooDoo! på 2002-11-25 16:36 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 16:34, skrev vooDoo!:

Har ikke router han hybelverten nei. Heller en hub... hvis det heter det i wlan sammenheng, aksesspunkt er det kanskje det heter.

Har alltid problemer når jeg skal forsøke å forklare hvordan vi har satt opp ADSL... men men

Verten deres lar dere bruke sin linje til og kjøre ADSL uten at han bruker den selv? er det slik og forstå?

Det enkleste er jo og sette en router mellom modemet og aksesspunktet, jeg forstår dere har trådløst utstyr på maskinene forøvrigt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 16:43, skrev agvg:

Quote:

Den 2002-11-25 16:34, skrev vooDoo!:

Har ikke router han hybelverten nei. Heller en hub... hvis det heter det i wlan sammenheng, aksesspunkt er det kanskje det heter.

Verten deres lar dere bruke sin linje til og kjøre ADSL uten at han bruker den selv? er det slik og forstå?

Det enkleste er jo og sette en router mellom modemet og aksesspunktet, jeg forstår dere har trådløst utstyr på maskinene forøvrigt?

takker agvg, at jeg ikke har tenkt på det før....

Da var det bare det med brukernavn/passord problematikken da. Kan jeg bruke router på mitt telenor abbonemang der jeg har brukernavn og passord? Dette kan jeg egentlig ikke skjønne, må jo få lagt inn denne informasjonen da.. eller?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-25 17:12, skrev vooDoo!:

takker agvg, at jeg ikke har tenkt på det før....

Da var det bare det med brukernavn/passord problematikken da. Kan jeg bruke router på mitt telenor abbonemang der jeg har brukernavn og passord? Dette kan jeg egentlig ikke skjønne, må jo få lagt inn denne informasjonen da.. eller?

Som nevnt i en annen post så må routeren støtte PPPoE som er den løsningen TN bruker med B/P, dette legges inn routeren slik at du slipper og tenke på det, du setter bare opp PC-ene til og motta IP automatisk og det er det. Selv ville jeg ha valgt en router som støtter UPNP noe som kommer mer og mer og som vil lette noe av problemene som det er med routere og NAT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...