Gå til innhold

Piratkopiering: Hvor mye taper skaperne av filmen?

Überadri

Anbefalte innlegg

Hvis jeg i stedet for å leie en film, laster den ned (ulovlig), ser den og sletter den, hvor mye har de som lagde filmen tapt? Å leie en film koster vel rundt 50 kr. Hvor mange av de 50 kronene går til de som lagde filmen? Kan ikke være særlig mange. Kanskje rundt 10 kr? Tipper egentlig mindre (ihvertfall hvis du trekker fra det produsenten (f.eks. Warner Bros.) tar). Altså hvis jeg laster ned en film istedet for å leie den har jeg snytt de som lagde filmen for en tier. Vil ikke si det er så ille. Enig?

Værre med musikk. En CD hører du mange ganger. Men plateselskapet tar jo en del av pengene da (noen som vet ca. hvor mye?). Og spill, det har jo masse folk sittet å jobbet med i tusener av timer. Dessuten så gjør antagelig piratkopiering av spill at de går opp i pris.

PS: Hvis denne burde vært postet i kulturforumet, flytt den dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Spørsmålet er vel heller hvor mye de tjener.

Hvis du laster ned en film som du liker, anbefaler du den til dine venner og familie.

Dette gir massevis av gratisreklame, mye mer verdt enn ti kroner.

Sannsynligvis kommer endel av de som har blitt anbefalt filmen til å kjøpe den, slik at salget øker.

De fleste filmer kommer etter en stund på tilbud, gjerne til 79,-

Om du har lastet ned en film som du likte, vil du sikkert kjøpe den når den kommer på tilbud.

Jo flere nedlastinger, dess mer film ser du som du normalt ikke ville sett...og dess flere filmer vil du kjøpe.

Så jeg vil anslå at nårt noen enkeltpersoner laster ned så går det totale salget opp mye mer enn det de taper.

Lenke til kommentar

Du berøver alle leddene som er involvert i den 50 kroners leiefilmen for de 50kr. Jeg synes det er mer synd på den unge dama eller mannen som står bak disken i videobutikken som kanskje ikke kan får jobbe lengre fordi for mange laster ned, omsetningen blir for liten og videosjappa må legge ned...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ankh har nok en del rett i det han sier, gir jo faktisk god reklame og gjør folk interresert i film.

Du berøver alle leddene som er involvert i den 50 kroners leiefilmen for de 50kr. Jeg synes det er mer synd på den unge dama eller mannen som står bak disken i videobutikken som kanskje ikke kan får jobbe lengre fordi for mange laster ned, omsetningen blir for liten og videosjappa må legge ned...

7644693[/snapback]

Jeg er ikke interessert i å betale diverse mellomledd for noe noen andre enn dem har laget! Selv om det er lovlig, kan mellomledd virke mer kriminelt enn stjeling - satt på spissen er det jo å tjene penger på noe noen andre har laget. Og den stakkars dama i disken er sikkert godt kvalifisert til kassa på Rimi hvis hun taklet videosjappa ... Så det går nok bra. :)
Lenke til kommentar

Det blir vel hypotetisk spørsmål i bunn grinn, fordi det er umulig å gi noe korrekt svar på det iom. man må ta forhold til så mange "hvis atte om atte" faktorer..

Men når det gjelder meg selv, så "taper" filmindustrien ca 8500 kr året i forhold til tidligere. Før gikk jeg på kino, leide film og kjøpte film. Det var før, nå bare laster jeg ned. Såå..har man 100 sånne til som meg i dette land, jau så taper dem vel 850.000 pr år. :>

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel heller hvor mye de tjener.

Hvis du laster ned en film som du liker, anbefaler du den til dine venner og familie.

Dette er vel en heller udokumentert påstand. Laster DU ned en film og anbefaler den er det stor sjange for at DE laster den ned også. Eller hvordan er det med deg selv? Hvis DU får anbefalt en brand new hot film av noen venner, løper du på videosjappa eller setter du deg foran pcn og gjør det på med et par tastetrykk..?

Lenke til kommentar
Men når det gjelder meg selv, så "taper" filmindustrien ca 8500 kr året i forhold til tidligere. Før gikk jeg på kino, leide film og kjøpte film. Det var før, nå bare laster jeg ned. Såå..har man 100 sånne til som meg i dette land, jau så taper dem vel 850.000 pr år. :>

7645944[/snapback]

Ikke sant. Og det finnes en god del millioner sånne 'som deg' rundtomkring i verden.

Selvfølgelig laster folk ned mer enn de ellers hadde kjøpt, men en del av det de finner interessant nok til å bruke fritiden sin til å se hadde nok blitt kjøpt hvis 'gratisalternativet' ikke fantes.

Det ER snakk om store penger alt i alt her; både for film/musikkselskapene, for distributører og ikke minst skatt/moms til det offentlige som står for en betydelig sum av prisen på produktet. For hver film som ikke kjøpes i norske butikker fordi man finner den gratis på nett taper f.eks. staten minst et par tjuekroner i inntekt. Gang det opp med noen titusener i uken så er det fort snakk om penger som kunne driftet mange samfunnsnyttige tjenester.

Lenke til kommentar
Gang det opp med noen titusener i uken så er det fort snakk om penger som kunne driftet mange samfunnsnyttige tjenester.

7646007[/snapback]

Jepp, i stedet for å bruke X antall tusen i året på film bruker nå mange av disse noen av disse kronene på donasjoner til bakmennene bak torrentsider etc. Så i stedet for at disse personenes andel av pengene går til staten/samfunnet/arbeidsplasser/etc. går det rett i lomma på andre folk. \o/ :cool:

Lenke til kommentar

De må vel også ta tenkte på om filmene er verdt å kjøpe. En god film kan jeg godt betale penger for, men med dårlige filmer føler en(i alle fall jeg) seg lurt når en sitter igjen med: WTF?

Å betale 40-50 kr for en slik dårlig film, kunne jeg levd med, men når jeg må ut med 200 kr for å finne ut at dette bare var piss, så laster jeg heller ned, ser, finner ut at denne sugde, og lar være å kjøpe. Det motsatte skjer jo hvis den er meget bra, da kjøper jeg nesten uansett pris.

Latterligste jeg har sett er de nyutgivelsene av disney helaftensdvd. En gammel film, som er pusset litt opp, lagt til to-tre lydspor(engelsk-norsk-svensk),kanskje noe ekstra matriell og så slengt ut på dvd, resultat: 250 kr på Musikkverket.

Har funnet ut at eneste jeg nå kjøper i Norge er når filmene er på sånn 2 for 100 kr ol, resten kommer fra play.com.

Lenke til kommentar
De må vel også ta tenkte på om filmene er verdt å kjøpe. En god film kan jeg godt betale penger for, men med dårlige filmer føler en(i alle fall jeg) seg lurt når en sitter igjen med: WTF?

7646057[/snapback]

Men hvis du finner ut at filmen er dårlig etter du har kjøpt den, kan du vel bare brenne en 40-50 eksemplarer å selge de...? så tjener du jo glatt inn utgiftene ved kjøpet + fortjeneste.

Endret av Danko
Lenke til kommentar

7646057[/snapback]

Men hvis du finner ut at filmen er dårlig etter du har kjøpt den, kan du vel bare brenne en 40-50 eksemplarer å selge de...? så tjener du jo glatt inn utgiftene ved kjøpet + fortjeneste.

7646070[/snapback]

Da gjør en jo akuratt som filmselskapene. Ikke bra ikke bra!11oneoneone

Ser jeg ikke vits med, heldigvis er ikke blitt for mange filmer som er totalt ubruklige, men etter å ha sett KingKong på kino, følte jeg meg litt oppgitt. Og den har jeg ikke lastet ned, eller kjøp!

Lenke til kommentar

Et viktig spørsmål (som har blitt stilt en HAUG med ganger i den andre tråden om 16-åringen som ble tatt for piratkopiering) er om man faktisk ville kjøpt/leid filmen dersom man ikke fikk lastet den ned.

For min egen del så lastet jeg ned mye før. Jeg har praktisk talt sluttet helt med det, men grunnen er ikke at jeg er redd platebransjen (i hvert fall ikke så mye). Det går mye mer på at jeg er så håpløst romantisk av meg at jeg liker å ha CD'en i hylla, slik at jeg kan ta den ned, se på coveret og legge den i CD-spilleren. Det samme gjelder DVD'er. I tillegg kommer selvsagt kvalitetsforskjellene på en nedlastet film og en film spilt av på en god DVD-spiller.

Jeg slutter nok ikke å kjøpe film og musikk enda, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Det går mye mer på at jeg er så håpløst romantisk av meg at jeg liker å ha CD'en i hylla, slik at jeg kan ta den ned, se på coveret og legge den i CD-spilleren. Det samme gjelder DVD'er. I tillegg kommer selvsagt kvalitetsforskjellene på en nedlastet film og en film spilt av på en god DVD-spiller.

Jeg slutter nok ikke å kjøpe film og musikk enda, i hvert fall.

7646970[/snapback]

Slutter du å kjøpe film den dagen det kommer en duppedings som gjør at man trykker på en knapp, så kommer produktet rett ut av duppedittdingensen 100% lik orginalen, både med cover/eske/kvalitet/etc. ?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke interessert i å betale diverse mellomledd for noe noen andre enn dem har laget! Selv om det er lovlig, kan mellomledd virke mer kriminelt enn stjeling - satt på spissen er det jo å tjene penger på noe noen andre har laget. Og den stakkars dama i disken er sikkert godt kvalifisert til kassa på Rimi hvis hun taklet videosjappa ... Så det går nok bra. :)

7645050[/snapback]

Jeg tror ikke du vet hvor mye arbeid det tar få å få ut en DVD ut i butikkene.

Jeg jobber hos et firma som tar inn DVD'er fra produsentene så klargjør dem og sender dem ut til butikker. Det høres kanskje ganske lett ut med men det er en tidkrevende oppgave. For eksempel så må vi merke 10-30k leie filmer i løpet av 2 dager(hver uke) for hånd.

Så da lurer jeg på om du forsatt mener at det jeg har som jobb er mer kriminelt enn stjeling?

Lenke til kommentar
Jeg laster stort sett ned ting jeg uansett aldri ville kjøpt.

7646318[/snapback]

Hvorfor laste ned noe som du betrakter som så dårlig at det ikke er verdt å bruke penger på?

7647841[/snapback]

Fordi det er hakket bedre enn å se en dum TV-serie som tilfeldigvis går der og da vil jeg gjette...

Det blir som at man låner en film fra en kamerat fordi den ser ok ut (noe som fremdeles er lov hvis jeg ikke tar veldig feil). I de tilfellene ville det for min del stort sett aldri være på tale å kjøpe filmen -- fordi jeg har den allerede selv dersom jeg hadde vært interessert i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...