Gå til innhold

Mobile Intel(R)945GM Express Chipset Family=dårli?

Aorta

Anbefalte innlegg

Eg har dette skjermkortet i den nye bærbaren min. Er dette skjermkortet for dårleg til spel? Må eg skifte det ut for å kunne spele Battlefield 2 og Counter Strike: Source?

Frå før av speler eg Guild Wars, Rome: Total War og Medieval: Total War, så eg skjønar ikkje kvifor eg ikkje kan spele bf2 og cs.

På cs kjem følgjande beskjed:"Your video card does not appear in our database. Consequently, you may or not to be able to play the game with sufficient stabillity or performance. We would appreciate your help in ensuring that we have sufficient information to adress your video card and driver in the future. By clicking the Upload Details button you will help us track which video cards are currently missing from our database."

Eg har trykka på "Upload Details," men det er ein stund sidan eg gjorde det(25. desember meir nøyaktig)

Er det noko eg kan gjere? Skal jeg berre vente?

PS: Eg har prøvd å trykkje continue anyway, men då kjem det berre ein svart skjerm inne på menyen til spelet.

På battlefield2 er problemet noko annet. Når eg starter spelet kjem den inn på spelet, men før bf2 menyen kommer opp, kjem eg automatisk tilbake til skrivebordet.

Eg har inga aning på kva eg skal gjere så jeg henvender meg til dykk og håper de vil hjelpe meg.

Er det skjermkortet som er for dårleg?

Eg kan ikkje skjønne dette sidan pc`en er heilt ny...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta en titt på denne listen, som viser hvilke spill som ikke fungerer på 945GM (også kalt GMA 950):

http://www.intel.com/support/graphics/inte...b/CS-021400.htm

De to største svakhetene med GMA 950 er at den bruker av systemminnet, og at den bruker CPU til å behandle Transform&Lighting. Det er mange spill som sjekker om GPU har HW-støtte for T&L, og dermed nekter å kjøre på GMA 950.

Men bortsett fra dette, så er det et OK skjermkort. Jeg har googlet masse, og testet mitt eget skjermkort, og kommet fram til at det ligner veldig på GeForce 3 i ytelse. Det får omtrent samme score i 3DMark03 og GL Excess som GeForce 3. Den har lavere ytelse i 3Dmark01, men til gjengjeld så har den HW-støtte for DX9 og OpenGL 1.4.

Med 640x480 oppløsning (du kan skalere dette i driveren, slik at det fyller skjermen i høyden, men beholder 4:3 formatet), så kan du spille mange moderne spill med 10 - 30 fps: FarCry (med patch 1.4), Doom 3, Oblivion (med en mod som heter Oldblivion), og FEAR (inkl. multiplayer). Det eneste spillet jeg vet om som får grafikkfeil er Pariah, hvor teksturene på bakken rendres feil.

Når det gjelder CSS, så kjører det, men veldig dårlig, og kun hvis du skriver "-dxlevel 70" i properties. Av en eller annen grunn så ligger framerates konstant på 9 fps, og øker bare til 25 fps hvis du titter rett ned i bakken, eller rett opp i luften.

HL2 kjører mye bedre enn CSS, men der har man dessverre problemet med at spillet kræsjer hver gang man saver. Dette gjelder også andre spill som er basert på Source-motoren, deriblant Dark Messiah. Det går an å spille Dark Messiah, men det blir veldig hakkete hver gang den laster mer av brettet inn i minnet (dvs nesten hele tiden), og i tillegg så kræsjer det ved saving.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...