Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc restarter hele tiden

Anbefalte innlegg

Får blåskjerm ved oppstart: stop 0x0000007e

Har sjekket opp mot microsoft sin knowledge base, men ingenting der som matcher.....

Harddisken er reinstallert (win xp sp1) og har kjørt memtest86 uten error.

Kan det være hovedkortet som er noe gale med?

Endret av aka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer du deg inn i bios?

Forsøk å sette volten på ram og hovedkortet litt opp.

Det kan være at hovedkortet ikke forer minnet med stabil spenning, og når denne blir for lav, kobler systemet ut.

Endret av Syn-Sam
Lenke til kommentar
ingen her som har tenkt på at det kan være at pcen blir for varm ?? sjekk det først så kan det hende du har løst problemet

7648491[/snapback]

Skulle akkurat til å nevne det. Du bør sjekke temperaturen i BIOS, men du bør også laste ned et eller annet diagnoseprogram (f.eks. MBM 5) og sjekke temperaturen etter boot når den har kjørt et par minutter (kan øke betraktelig hvis du har mange krevende programmer som kjører ved oppstart). Vanligvis får du en slags alarm om overoppheting fra hovedkortet før den skrur seg av, men det er uansett verdt å sjekke.

Dersom overoppheting er problemet, sjekk etter støv og hybelkaniner inni kabinettet. Nå skal det visstnok helst ikke støvsuges inni pcen (ikke at jeg selv har brydd meg om det så lenge jeg er forsiktig og holder meg unna elektronikk med støsugerrøret), men eventuelt kan du kjøpe komprimert luft på boks og spraye bort støvet.

edit: Hva som er "riktig" temperatur varierer mye. Jeg har en P4 2.8GHz northwood som er noen år gammel, og den ligger akkurat nå på 42 grader ved surfing, msn og ellers ikke så mye (går gjerne opp til 55 ved spill og tunge applikasjoner). Hvis du lurer på hva den bør ligge på, må du ihvertfall oppgi type CPU og gjerne HK.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
ingen her som har tenkt på at det kan være at pcen blir for varm ?? sjekk det først så kan det hende du har løst problemet

7648491[/snapback]

Skulle akkurat til å nevne det. Du bør sjekke temperaturen i BIOS, men du bør også laste ned et eller annet diagnoseprogram (f.eks. MBM 5) og sjekke temperaturen etter boot når den har kjørt et par minutter (kan øke betraktelig hvis du har mange krevende programmer som kjører ved oppstart). Vanligvis får du en slags alarm om overoppheting fra hovedkortet før den skrur seg av, men det er uansett verdt å sjekke.

Dersom overoppheting er problemet, sjekk etter støv og hybelkaniner inni kabinettet. Nå skal det visstnok helst ikke støvsuges inni pcen (ikke at jeg selv har brydd meg om det så lenge jeg er forsiktig og holder meg unna elektronikk med støsugerrøret), men eventuelt kan du kjøpe komprimert luft på boks og spraye bort støvet.

edit: Hva som er "riktig" temperatur varierer mye. Jeg har en P4 2.8GHz northwood som er noen år gammel, og den ligger akkurat nå på 42 grader ved surfing, msn og ellers ikke så mye (går gjerne opp til 55 ved spill og tunge applikasjoner). Hvis du lurer på hva den bør ligge på, må du ihvertfall oppgi type CPU og gjerne HK.

7648639[/snapback]

Hvis dette som sagt er problemet kan det løses veldig enkelt. Men som sagt over kan du bare nevne noen navn så kan vi kanskje gi deg en god løsning. Aida 32 er også et meget bra diagnoeseverktøy og du får det gratis på nettet.

Lenke til kommentar

takk for masse respons! :) har dessverre ikke fått sjekket svar før nå.

Når jeg nå starter lap top`en kommer denne meldingen:

"No bootable devices osv.."

Men dette skjer ikke hver gang.....plutselig kan maskinen harddisk og laster win2000....høres dette kjent ut for noen?

Skal prøve de tipsene dere skrev over og kommer tilbake med resultat :)

Lenke til kommentar
Kommer du deg inn i bios?

Forsøk å sette volten på ram og hovedkortet litt opp.

Det kan være at hovedkortet ikke forer minnet med stabil spenning, og når denne blir for lav, kobler systemet ut.

Kommer meg inn i BIOS, men har ikke mulighet til å endre spenningen på hovedkort eller minne.

Info:

Dell Latitude C810

Pentium III-866/667MHz

Minne: 256MB

BIOS versjon: A12

Har du "Creative Labs SoundBlaster 16" i maskina di?

Nei, Audio kontroller: ESS Maestro 3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...