Gå til innhold

Spørsmål om/rundt virus

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897

Heisann, jeg lurer på noen ting om virus:

1. Kan det ligge virus i alle filer, som f.eks. om du laster ned en film, mp3 fil eller bilde?

2. Kan man få virus bare ved å gå innpå en tilfeldig side?

3. Finnes det virus som er umulige å fjerne?

4. Kan virus være så gale at man får totalvraket pc'en sin og det ikke hjelper å formatere?

5. Hva er sjansen for at det ligger virus på vanlige sider, slik som hw.no?

6. Kan man få virus av å streame bilder, videoer og sanger?

7. Kan man sjekke om det er virus i bios, og hva er sjansen for det?

Kommer kanskje litt flere etterhvert.

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

1: ja virus kan ligge over alt i en fil, en sang er fremdeles en fil så det er fult mulig at det ligger et virus der...

2: lite trolig, men jeg er ikke 100% sikker.

3+4: ja, man kan få såkalte boot virus og da går hele pcen til hel... finnes også andre typer virus som tar knekken på div maskinvare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
1: ja virus kan ligge over alt i en fil, en sang er fremdeles en fil så det er fult mulig at det ligger et virus der...

2: lite trolig, men jeg er ikke 100% sikker.

3+4: ja, man kan få såkalte boot virus og da går hele pcen til hel... finnes også andre typer virus som tar knekken på div maskinvare.

7643765[/snapback]

Takker for svar. PC'en min er rimelig tilbakestående akuratt nå, så jeg driver litt med virusskanning.

2 nye spørsmål lagt til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

5: ekstremt liten sjanse for det, men man vet aldri!

6: det kan skje i og med du laster ned sangene og bildene

Lenke til kommentar

Ja, viruskode kan godt være innkludert i alle filer, men av disse er ikke de rene datafiler som sådan farlige, bare programfilene (.exe, .bat, .vbs, .com, etc.) er potensielt farlige filer om de dobbelklikkes. Imidlertid, programfiler kan være kamuflert som "datafiler" og slik sett kan "datafiler" være potensielt farlige. For eksempel kan man for å lure brukeren utstyre en programfil med et mp3 ikon og gi programfilen et navn som

"minSang.mp3                                 .exe"

der det er et tilstrekkelig langt mellomrom mellom mp3 og .exe slik at .exe ikke så lett vises i mappen der filen er lagret.

Lenke til kommentar

1. Ja, i nesten alle filer. Også bildefiler og PDF-filer

2. Ja.

3. i praksis Ja

4. Virus kan f.eks. ødelegge BIOS

5. Det har skjedd at seriøse sider er blitt smittet

6. Ja,Hvis streaming henter virussmittet innhold.

Tidligere har det skjedd at seriøse harddiskprodusenter har sendt ut nye harddisker med virus.

Det har skjedd at ferdigformaterte disektter har hatt virus.

Det har skjedd at seriøse og "trygge" websider har hatt virus som smitter videre.

Men bli ikke paranoid.

Lenke til kommentar

Første ting først. Et virus er et dataprogram, på lik line med andre program. Men det er et program som gjør uønskede ting.

Heisann, jeg lurer på noen ting om virus:

1. Kan det ligge virus i alle filer, som f.eks. om du laster ned en film, mp3 fil eller bilde?

Ja. Men husk at et virus kan ikke starte fra en mp3 fil sånn uten videre. Men viss et program leser inn mp3 fila har en feil i seg, som gjør at den begynner å kjøre koden i mp3 fila, istedet for å kun lese den og lage lyd av den, ja da begynner det å bli farlig. Husk at .exe filer er jo fysisk sett rene datafiler, men operativsystemet velger å kjøre disse filene. Man kan legge virus i tekst filer om man vil, men med mindre det finnes et program som leser inn den koden og kjører den, så er det ufarlig.

Det er mer vanlig å kammuflere filer som mp3 eller mpg f.eks. Windows kommer som standard der den skjuler filetternavn. Så ei fil kan hete kulmusikk.mp3.exe og det eneste du ser er kulmusikk.mp3 ... så starter den, fordi exe blir ofte skjult. Psykologi benyttes oftere egentlig for å lure brukeren til å starte og kjøre virus.

2. Kan man få virus bare ved å gå innpå en tilfeldig side?

Ja og nei. Nettlesere som ie, opera, ff har mulighet for å kjøre skript som javaskript, og gjerne java og andre ting. Disse er normalt begrensede språk som egentlig ikke har tilgang til så mye rart. Men det har vært veldig mye feil i disse systemene som gjør dem lett å utnyttes til å få lastet inn virus kode og få kjørt dem. Denne type virus er i aller fleste tilfeller lagt bevisst på den bestemte websiden. Snuskete sider vil jeg kalle det. Bruk hue så slipper du tull.

Generellt så har FF og opera vært bedre, siden de har byggt inn færre løsninger for å kjøre kode, og gjort et bedre arbeid.

3. Finnes det virus som er umulige å fjerne?

egentlig ikke. Eneste tilfelle jeg husker er vel chernobyl eller hva det hette. Det var da flash bios var nytt og hott. Da la den seg inn på bios, justerte volten, og brente hovedkortet. Var ikke mange tilfellene. Mulig det var bare en skrøne også.

Virus er data, og data kan slettes. Men at noen gjør seg vanskelig å slette, ja definitivt. Må huske på at ingen verktøy egentlig jobber med direkte adgang til harddisken eller andre ting, de jobber via windows, og windows kan nekte adgang av ymse årsaker. Det andre er at vi kan vanskelig vite hvor et virus er lagret, og siden de også gjerne legger seg inn i andre filer, så gjør det jobben vanskeligere.

4. Kan virus være så gale at man får totalvraket pc'en sin og det ikke hjelper å formatere?

les historien over ... men jeg tar forbehold om at den kan være en skrøne, men den er en fin skrøne da. Altid kult å skremme folk med den.

Jeg sier nei på dette, men hypotetiske muligheter finnes sikkert.

5. Hva er sjansen for at det ligger virus på vanlige sider, slik som hw.no?

mikroskopiske. De fleste virus er kjente, ergo så vil virusscanneren til hw plukke opp de fleste. I tillegg så kjører serverene til HW i meget restriktiv modus i forhold til brukermaskiner, så det er vanskeligere å få infisert en server.

MEN. Det kan være en bruker legger inn en link i forum, og når du trykker på den så kommer du til en side som har virus.... Men er skjelden jeg hører om det. Men det er ikke hw sin feil.

6. Kan man få virus av å streame bilder, videoer og sanger?

Blir det samme som over egentlig. Om programmet som leser streamen er dårligt lagd, og har feil som kan utnyttes til å få kjørt kode, og du streamer fra en snuskeside ... så ja. Men dette er hypotetisk syns eg.

7. Kan man sjekke om det er virus i bios, og hva er sjansen for det?

Mikroskopiske muligheter for virus i bios. Skal vel ligge noe sperrer der mener jeg. Du kan ikke sjekke det, og det er heller ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...