Gå til innhold

XP pro, svchost.exe 100% cpu-forbruk

Anbefalte innlegg

Hei.

I det siste har jeg opplevd at prosessen svchost.exe bruker 100% av cpu'en. Jeg har også et ikon på taskbaren som viser at windows laster ned oppdateringer som forblir på 0%. Ser at det kjører flere svchost-prosesser samtidig, men etter å ha lest litt på nettet er ikke dette uvanlig. Hvis jeg derimot avslutter prosessen som skaper problemer, mister jeg lyd i spill, noe som heller ikke er uvanlig.

Men er det noen der ute som har en løsning på dette? Har kjørt full antivirus-scan, ad-aware og alskens programmer for å finne trojanere, virus og lignende på maskinen, men ingen funn. Buker NOD32 antivirus og sygate personal firewall kontinuerlig.

På forhånd takk,

Caliber

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

I det siste har jeg opplevd at prosessen svchost.exe bruker 100% av cpu'en. Jeg har også et ikon på taskbaren som viser at windows laster ned oppdateringer som forblir på 0%. Ser at det kjører flere svchost-prosesser samtidig, men etter å ha lest litt på nettet er ikke dette uvanlig. Hvis jeg derimot avslutter prosessen som skaper problemer, mister jeg lyd i spill, noe som heller ikke er uvanlig.

Men er det noen der ute som har en løsning på dette? Har kjørt full antivirus-scan, ad-aware og alskens programmer for å finne trojanere, virus og lignende på maskinen, men ingen funn. Buker NOD32 antivirus og sygate personal firewall kontinuerlig.

På forhånd takk,

Caliber

7643510[/snapback]

Reformatering?? :(

Lenke til kommentar

Ikk hør på reformateringstips med engang... Ever :D

Iogmed at du mister lyd kan det tenkes at det har noe og gjøre med lydriverne.. Så enkelt kan det være, men er neppe det..

Bytt alle drivere om det ikke er lydriverne..

Vet du hvilken oppdatering det er den henger på kan du forsøke og laste den end manuelt..

Lenke til kommentar

Å foreslå en reformatering sånn helt uten videre tar jeg useriøst.

Det er nok ikke lyddriverne det er noe galt med heller, det er vanlig at man mister lyden i forbindelse med terminering av svchost-prosessen. Jeg kommer heller ikke inn på windows update med det første, progress-baren bare går i evigheter, men når jeg først kommer inn får jeg beskjed om at maskinen er oppdatert på alle områder.

Lenke til kommentar

seriøst. jeg sliter med akkurat det samme! dvs, den kjører ikke på 100% hele tiden. men inni mellom tar den så mye den klarer, og alt annet fryser nærmest helt..

plagsomme er at jeg ikke aner hva den driver med. hadde jeg i det minste visst om den gjorde noe fornuftig så hadde det liksom vært greit på en måte :/ har forøvrig opplevd å miste lyden et par ganger, men ikke klart å koble det til noe.. var liksom ikke bare lyden, men hele lydmikser mulighetgreiene liksom. såe.. feilmeldinger i plenty når en åpner et lydprogram. restart er eneste som løser det..

er det noen måte å finne ut hva svchost.exe gjør? hørt det har noe med services å gjøre, men det kan jo være alt liksom :S

Lenke til kommentar

Reformattering har desverre vist seg ofte å være den enkleste løsningen på vanskelige windowsproblemer. Svchost har ansvaret for alt som har med services å gjøre. Punktum. Det kan være du har en service som ikke er glad. Prøv å deaktivere lydservicen og se hva som skjer...

EDIT: Servicen heter "Windows Audio"

-C-

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar

"... plagsomme er at jeg ikke aner hva den driver med..."

Mer informasjon om hva den driver med får du med:

start > kjør > cmd > tasklist /svc

Listen du får opp viser alle aktive prosesser og aktive tjenester under hver prosess.

Et råtips: Bytt ut den automatiske oppdatering av windows xp med manuell og reboot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...