Gå til innhold

Formatering av harddisk i XP


Bones83

Anbefalte innlegg

Når jeg skal formatere harddisken min og bruker WinXP, får jeg denne beskjeden:

 

"Denne stasjonen kan ikke formateres. Avslutt alle diskverktøy eller andre programmer som bruker denne stasjonen, og pass på at ingen vinduer viser innholdet på denne stasjon. Prøv så å formatere disken på nytt"

 

Har prøvd alt. Vet noen hva jeg må gjøre? Må jeg avinstallere alt før jeg gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shorin skrev:

"hmm,regner med at du altså skal slette XP?,som ligger på C:?

Er disken partisjonert?

Bruker du oppstart diskett?,og "ekte"dos? Ikke ledetext?"

 

------------------

Skal slette XP og alt på pc'en, slik at jeg blir kvitt masse møg.

Hva betyr partisjonert?????

Jeg har ikke dos eller bruker ikke oppstartsdiskett.

 

 

Da jeg prøvde å formatere ved bruk av XP xd'en, så installerte den Windows XP en gang til, ved siden av den andre.

 

Noen andre råd?

Lenke til kommentar

La oss si du skal formatere c: der WinXP er installert. Du har selvsagt tatt backup av alle viktige dokumenter og innstillinger..;

 

1. Boot opp med WinXP-plata

 

2. Du trykker enter osv. og følger alle anvisninger

 

3. Du velger å installere WinXP på c: Installasjonen oppdager da at det allerede er installert Windows på denne partisjonen, og du får da muligheten til å formatere den først! Les nøye det som står på skjermen! På min PC går det helt klart fram..

 

4. Formater c: og fortsett installasjonen

 

5. Voila.. clean install av WinXP! :smile:

 

Edit: måtte bare ta vekk noe på punkt 3..

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-11-29 19:39 ]

Lenke til kommentar

havegg skrev:

"La oss si du skal formatere c: der WinXP er installert. Du har selvsagt tatt backup av alle viktige dokumenter og innstillinger..;

 

1. Boot opp med WinXP-plata

 

2. Du trykker enter osv. og følger alle anvisninger

 

3. Du velger å installere WinXP på c: Installasjonen oppdager da at det allerede er installert Windows på denne partisjonen, og du får da muligheten til å formatere den først! (tipper du må velge c: og trykke "R" eller noe; les nøye det som står på skjermen!)

 

4. Formater c: og fortsett installasjonen

 

5. Voila.. clean install av WinXP!"

 

---------------------------

 

Da installerte xp seg på nytt ved siden av den andre.

Lenke til kommentar

Lag deg en oppstartsdiskett og formater fra "ekte" dos ved hjelp av format c: fra disketten.

 

Hvis du ikke vet hvordan du lager deg en oppstartsdiskett i XP (jeg vet ikke :oops:) så kan du laste ned noe her, det slenger du på en diskett med et prog som du kan laste ned her.

 

Mener at det skal formatere dingsen ja...

 

Deretter restarter du og booter fra xp cd'en...

 

[ Denne Melding var redigert av: En Tiger på 2002-11-25 14:16 ]

Lenke til kommentar

Under "Administrative tools" på start menyen, på norsk vet jeg ikke hva de har kalt det, finner du et punkt som heter "Computer Management".

Jeg har ikke "Administrative tools" skriker sikkert mange nå. Gå på egenskaper for start-meny, under avansert vil du på bunnen av listen kunne krysse av for å vise "Administrative tools"...

Sånn, så velger du "Computer Management".

Her finner du noe som heter disk-management som gir deg tilgang til det meste som går an å gjøre med en harddisk! (Alt annet har du Partition Magic til...)

Du kan self ikke slette parisjonen du har XP på, men kan fikse opp i stasjonsbokstaver, formatere, osv.. på de andre partisjonene...

Skal du installere XP på ny er det bare å velge at du skal formatere partisjonen du velger å installere på, som 'Bones83' har forklart veldig bra...

Sier du at du fikk med den gamle inst. da også, har du ikke gjort det riktig, PUNKTUM....

 

[ Denne Melding var redigert av: Serigst på 2002-11-25 15:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 14:07, skrev Bones83:

Da installerte xp seg på nytt ved siden av den andre.


Hva mener du med ved siden av? På samme partisjonen? Det går vel ikke an.. Du kan jo installere WinXP oppå WinXP, men da er det vel bare noen systemfiler osv. som blir erstattet. Man har fortsatt bare ett operativsystem.

 

Uansett, hvis du først formaterer c: (som jeg sa) så er det komplett umulig å få WinXP til å installere seg ved siden av. Ved formatering forsvinner jo alt!

 

Jeg tror du tuller litt! Kanskje du skulle få hjelp av noen som har gjort dette før. Slik lærer du det en gang for alle.

 

Selv bruker jeg WinXP-plata både ved formatering og partisjonering. Oppstartsdisketter og slikt prøver jeg å unngå.. Men bruk gjerne disketter hvis dere liker det! Lykke til! :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-11-25 16:41 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-25 20:19, skrev Bones83:

Tok med harddisken til en kamerat. Fikk gjort det der. Men fortsatt et stort mysterium hvorfor jeg ikke fikk formatert den...


Jepp, et stort mysterium!!!

 

Var akkurat borte hos naboen. Hadde forklart ham de samme punktene jeg nevnte over her. Han sa akkurat det samme som deg. Den la seg ved siden av den andre osv.

 

Problemet hos naboen var at når han valgte å installere WinXP på c-partisjonen som inneholdt WinXP fra før, så fikk han beskjed om at det ikke gikk an å formatere av en eller annen grunn. Han hadde da bare installert oppå den andre installasjonen. Ingenting la seg "ved siden av", men alle systemfiler og registre ble lagt inn på nytt, mens f.eks. mange av de gamle programmene fortsatt lå i "programfiler"..

 

Dette synes jeg er meget merkelig for jeg har alltid formatert mine partisjoner på denne måten. Har faktisk formatert min c: med WinXP en del ganger og jeg har alltid bare bootet opp og fulgt anvisningene..

 

Løsningen på naboens maskin ble å fjerne partisjon c: og opprette den på nytt. Formaterte partisjonen raskt med NTFS og så begynte selv installasjonen av WinXP. :smile:

 

Forklar meg gjerne de som vet, hvorfor det på noen maskiner ikke går an å formatere c: når jeg kan gjøre det på min PC! :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...