thamule Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Har en oppgave fra et eksamenssett i fysikk jeg prøver å løse.. "Vurder hvor stor den energi per sekund jenta m overføre til sykkelen for å opprettholde farten 25km/h på horisontal vei" Jeg dropper å ta med noen tall her, men lurer på hvordan man skal gå fram her. Hvilke sammenhenger er det mellom "energi/time" og kraft? Rullemotstanden og massen er kjent. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Har en oppgave fra et eksamenssett i fysikk jeg prøver å løse.. "Vurder hvor stor den energi per sekund jenta m overføre til sykkelen for å opprettholde farten 25km/h på horisontal vei" Jeg dropper å ta med noen tall her, men lurer på hvordan man skal gå fram her. Hvilke sammenhenger er det mellom "energi/time" og kraft? Rullemotstanden og massen er kjent. 7643340[/snapback] A:arbeid, E:energi, s: strekning, P: effekt, t: tid, F:kraft, m:masse, a:akselerasjon v:fart A = F*s og P = A / t F = m*a a = (v - v_o) / t [P]: watt : W [A] = [E] : joule = J [F] : newton:N, [t] :sek. , :meter [a]:m/s^2, [m]:kg, [v]: m/s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå