Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et knepp ved nedbremsing - audi a3

Anbefalte innlegg

Hei!

Var å så på en bil jeg vurderer å kjøpe tideligere i dag.

Men når jeg prøvekjørte den merket jeg at ved kraftig nedbremsing kom det ett knepp.

Først tenkte jeg at det bare var setet som skled litt frem eller tilsvarende, men det var vist ikke dette.

Noen som har en ide om hva dette kan være?

Har fått selger til å ta den med på kontroll for å få sjekket det men er litt spent på hva det kan være.

Er dette noe som er typisk for Audi A3?

Er i såfall snakk om en Audi A3 1997 1,8 med sportsunderstell

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo feks være at det er en liten klaring mellom bremseklossene og holderen. Dvs når du bremser så blir klossen med skiva et par mm før den stopper mot anslag. Prøv å rygg å se om det oppfører seg på samme måte...

Lenke til kommentar

Stemmer som det blir sagt her, ellers er slitte foringer en mulighet, da spesielt stabstagforinger som er en vanlig feil på A3'n...

Ellers er det en veldig bra bil med lite problemer, sjekk bare ut om sist det var registerreimskift på den da dette er en betydelig kostnad pga at man skifter vannpumpe i samme slengen. I tillegg sitter motoren noe kronglete til så det er fort gjort at det blir litt arbeidspenger på et sånt arbeide.

Lenke til kommentar

Har allerede sjekket det med det med reg.reim og den ble tatt for litt siden bare..

Hvis det er som du sier, altså stabstagforingene er dette da dyrt og bytte?

Håper på svar fra verkstedet i dag, men selger viste ikke om han fikk tid til å ta den med ditt.

En ting til, rundt dørhåndtaket på den ene siden så har litt av lakket "krøllet" seg, akuratt som om dørhåndtaket har forskyvet seg litt. Er kun snakk om rundt kanten på dørhåndtaket. Er dette noe fare?

Har sjekket at det ikke har vært omlakert, så det er kun en lakkskade.

Bilen er jo 10 år gammel så noe må man vel regne med...

Lenke til kommentar
Her har du et bilde av bilen.

Dette er det eneste bildet jeg har for hånden desverre.

post-91039-1168005969_thumb.jpg

Noen som vet noe om den lakkskaden? Må jeg lakke hele døra? I såfall en ca pris på dette?

Har desverre ikke bilde av skaden

7648670[/snapback]

Gratulerer med ny bil :)

Ut fra hva du sier så er det antageligvis ingen vei utenom en lakkjobb. Pensling og slikt på noe sånt ville ikke jeg gjort for det blir rett og slett ikke pent, men hvis du er klar for å få fikset det så tar du med deg bilen til et karosseriverksted og ber om et prisoverslag. Når det gjleder lakkerere så behøver det ikke bi så altfor dyrt, vet at mange av de gjerne lakkerer svart og alle andre farger for å si det på den måten :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er ingen riper eller noen ting, kun lakken som har blitt "dratt" av...

Så det er kun lakering som trengs, det er ingen karrosieri skader, kun lakk skader.

Får vente til jeg får bilen å ta den med på et lakk verksted.

Mvh Joakim Gjerde

7649209[/snapback]

Jess, det er det jeg mener, bare litt surrete når jeg skrev innlegget. Stort sett så er det karosseri- og lakkverksted under samme tak.

Lenke til kommentar

Sjekket på bilen i stad, og det er kun den gule fargen som er gått av, grunning og den biten er der fortsatt. Så da er det jo ikke noe som MÅ tas med en gang eller?

Er ikke så veldig god på dette men vet jo at bilen er galvanisert og når da grunnlakken fortsatt er der skal det vel ikke være noe fare for rust?

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar
Sjekket på bilen i stad, og det er kun den gule fargen som er gått av, grunning og den biten er der fortsatt. Så da er det jo ikke noe som MÅ tas med en gang eller?

Er ikke så veldig god på dette men vet jo at bilen er galvanisert og når da grunnlakken fortsatt er der skal det vel ikke være noe fare for rust?

Mvh Joakim Gjerde

7650849[/snapback]

Nei det er ikke noe som haster, men hvis det er en punktering av grunningen vil det kunne komme luft og vann til så du bør i det minste følge med.

Stemmer at bilen er galvanisert, og at det er mindre sjanse for rust sånt sett, men det er lang fra noen garanti. Nå som du evt skal lakkere døren i fremtiden burde du også sjekke hvordan det ser ut ved nedre dørlist da det er veldig kjent for å ruste der. Audi utvidet vel rustgarantien sin til 10 år på akkurat dette problemet, så hvis bilen din er yngre enn dette så kan det lønne seg å svinge innom et audi karosseriverksted for å få det besiktiget og da evt sendt bilder til tyskland for forespørsel om garanti.

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg tar helt feil så er det vel faktisk 12 år rustgaranti på denne modellen. Skal ikke si det helt sikkert men vet det er det på vår 1998 modell, og den er jo kun ett år nyere.

Skal ta med bilen til et lakkverksted med en gang jeg har hentet den så kan de sjekke om det er noe jeg må fikse med en gang.

Når det gjelder rust ellers på bilen vet jeg at det ikke er noen ting, dette er sjekket i forkant av salget av audi forhandler.

Mvh Joakim Gjerde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...