Gå til innhold

Hva betyr det når telelinser har macro?

Anbefalte innlegg

feks, 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO, hva vil den macro delen si?

Noen som kan forklare? Har jo alltid sett på macro som når man fotograferer ting som er veldig nærme linsa, altså et par cm. Snakker man om å kunne fokusere inn på noe som er langt unna, men "zoome" det nærme?

På forhånd takk =)

EDIT: Og hva er forskjellen på den førstnevnte linsa og 70-300mm F4-5.6 DG MACRO? Mao, hva står APO for?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok bare kvasi macro eller 'fattigmannsmacro' om en vil. Ekte macro er 1:1 på brikka i forhold til virkeligheten.

Disse telezoomene har så kort nærgrense (ligger vel på 80-90cm) at når en zoomer ut til 300mm oppnår en en forstørrelse på 1:2 i bestefall (halvparten av 1:1 med andre ord).

Macroobjektiv har generellt meget høy optisk ytelse. Det samme kan ikke sies om disse zoomene, men det kan likevel være kjekt å ha dersom man ikke har et dedikert macroobjektiv i sekken.

Lenke til kommentar

Makro har ikke noe med avstanden å gjøre men hvilken forstørrelse man har. Med 1:1 makro så vil et motiv som er like stort som bildesensoren fylle hele bildet. Alle 1:1 makroobjektiver vil gi samme forstørrelse men avstanden er avhengig av brennvidden til objektivet.

APO betyr at de har brukt glass av litt høyere kvalitet i en eller flere av linsene. Man kan da forvente litt bedre kvalitet på bildet.

Lenke til kommentar
Det er nok bare kvasi macro eller 'fattigmannsmacro' om en vil. Ekte macro er 1:1 på brikka i forhold til virkeligheten.

Disse telezoomene har så kort nærgrense (ligger vel på 80-90cm) at når en zoomer ut til 300mm oppnår en en forstørrelse på 1:2 i bestefall (halvparten av 1:1 med andre ord).

Man kan vel si det som at Sigma (og til en viss grad Tamron) legger på denne betegnelsen på objektiver med bedre nærgrense enn normalt, og derfor gir bedre forstørrelse. Det er likevel ikke ekte 1:1 macro, men det er ikke alltid så vesentlig på cropkameraer heller...
Lenke til kommentar

Jeg har et 70 - 300mm Sigma objektiv med en macro bryter. Ddet som skjer når jeg drar den bryteren over, er at objektivet låser seg på 300mm og jeg får muligheten til å fokusere mye nærmere. Det betyr at når jeg da f.eks skal ta bilde av ett innsekt , må jeg stå over halv annen meter unna den, og , siden det er 300mm "zoom" er det praktisk umulig å få ett stødig bilde uten stativ (enten at du bommer totalt eller at det blir bevegelsesuskarphet). Du kan klare det med stativ, men husk at du alikevel må 1,5 meter unna objektet du skal ta bilde av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...