Gå til innhold

Active Directory i Windows xp? Mulig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Av spesielle grunner, som jeg ikke gidder å ramse opp her, trenger jeg å få satt opp active directory i xp. Funker helt fint å gjøre det i server 2003, men jeg skulle ha fått satt det opp på XP. Er dette mulig? Har hørt at det kan gjøres ved å legge inn filer fra win2k3 cd og inn i registry på XP, men dette hørtes ut som en svært tidkrevende prosess.

TIL DERE SOM KAN DETTE: Er dette mulig?

Link til HowTo hadde vært fint :)

Mvh.

Aleksander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Av spesielle grunner, som jeg ikke gidder å ramse opp her, trenger jeg å få satt opp active directory i xp. Funker helt fint å gjøre det i server 2003, men jeg skulle ha fått satt det opp på XP. Er dette mulig? Har hørt at det kan gjøres ved å legge inn filer fra win2k3 cd og inn i registry på XP, men dette hørtes ut som en svært tidkrevende prosess.

TIL DERE SOM KAN DETTE:  Er dette mulig?

Link til HowTo hadde vært fint :)

Mvh.

Aleksander

7642696[/snapback]

Du kan endre på din datamaskin sin spesifikke policy, (uten AD) for å sette begrensniger og fastsatte innstillinger osm ingen andre har rett til å bruke, er det dette du skal gjøre!

start MMC, velg add snapin module, og legg inn modulen 'local computer policy'

Når du bruker denne snapinen etterpå, vil du kunne sette en del preferanser som kan gi noenlunde samme effekt.

Skal du kjøre AD, må maskinen din være innmeldt i et domene ......

kjekt om du spesifiserer litt mer nøyaktig HVA du vil gjøre, så er det lettere å hjelpe deg ! ;)

EDIT: skriveleif...

Endret av nifty
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke bli medlem av AD, men kunne kjøre en AD på xp, slik at andre pcer i nettverket kan bli medlem av min AD. Er det mulig?

7644218[/snapback]

NEI!

7645065[/snapback]

Er det ikke engang en måte å lure seg til å få det? Da tenker jeg på å kopiere over filer ller noe sånt?

Lenke til kommentar

det er nok dessverre ikke mulig nei..

AD og resten av domene kontroller setupet i windows server systemene er så komplekse saker at det ville kreve forandring helt ned i grunn koden på XP for å fungere...

så hvis du trenger et domene, så er nok 2000 eller 2003 server beste måten ^_^

Lenke til kommentar
:thumbup: Men om det er fildeling du skal kjøre , med forskjellige nivåer på tilgangskontroll, så kan dette kjøres uten AD. Hyggelig om du kunne fortelle litt om hva du skulle bruke Ad til, det kan jo hende vi kan klare å hoste opp noen alternativer til deg :)
Lenke til kommentar
:thumbup: Men om det er fildeling du skal kjøre , med forskjellige nivåer på tilgangskontroll, så kan dette kjøres uten AD. Hyggelig om du kunne fortelle litt om hva du skulle bruke Ad til, det kan jo hende vi kan klare å hoste opp noen alternativer til deg :)

7656489[/snapback]

Saken er den at jeg har en server som står og går. Den kjører for det meste av tiden nedlastingsprogrammer og slikt. Dvs at jeg laster opp torrenter til Azureus, azureus laster ned og sender tilbake filen til en AD, som jeg lett kan hente opp filen fra, samtidig som andre kan hente disse filene fra AD. JEg ser ikke for meg å begynne å bruke workgroup. Alt for mange dårlige erfaringer.

I tillegg har jeg en del andre ting som kjører, men som ikke er helt avhengig av å kjøre på win2003. Kan hende det finnes programmer jeg kan bruke, evt andre mer åpenbare løsninger som jeg ikke ser :whistle:

KJører win2003 i bunn og grunn fordi det krever lite av pcen ( en via Mini-ITX m/ 1ghz prosessor). Den kjører sikkert xp greit, fjerner alt grafisk osv. Jeg kan kke så mye med win2003, så det kunne vært greit å gå over.

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Saken er den at jeg har en server som står og går. Den kjører for det meste av tiden nedlastingsprogrammer og slikt. Dvs at jeg laster opp torrenter til Azureus, azureus laster ned og sender tilbake filen til en AD, som jeg lett kan hente opp filen fra, samtidig som andre kan hente disse filene fra AD. JEg ser ikke for meg å begynne å bruke workgroup. Alt for mange dårlige erfaringer.

I tillegg har jeg en del andre ting som kjører, men som ikke er helt avhengig av å kjøre på win2003.  Kan hende det finnes programmer jeg kan bruke, evt andre mer åpenbare løsninger som jeg ikke ser  :whistle:

KJører win2003 i bunn og grunn fordi det krever lite av pcen ( en via Mini-ITX m/ 1ghz prosessor). Den kjører sikkert xp greit, fjerner alt grafisk osv. Jeg kan kke så mye med win2003, så det kunne vært greit å gå over.

7656637[/snapback]

Du kan jo bruke advanced filesharing i stedet for simple filesharing på XP da, men du må lage lokale brukere som blir gitt rettigheter i stedet for en AD-bruker som gis rettigheter. Problemet med dette er rett og slett at du ikke har muligheter for å truste computere uten å bruke AD.

Hvorfor ikke bare melde XP'en inn i 2003 serverens AD (om du fortsatt kjører den..) Da kan du jo gjøre endringer på den gitte PC'en VIA AD ... ?!?!

:ph34r:

Lenke til kommentar
Saken er den, at jeg hadde tenkt å bytte ut server 2003 med XP. Men nå fikk jeg i allefall et skikkelig svar. Finner vel ut av dette etter hvert ;)

7670227[/snapback]

Vet ikke helt om jeg ville gjort akurat det der...

7670232[/snapback]

Tro meg: JEG VIL IKKE :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med AD på et lite nettverk?

7670684[/snapback]

mange grunner til det :)

Men regner med at folk ikke kjøper windows server for den slags bruk hjemme.

Jeg tenkte og sette opp windows server 2000 hjemme, jeg får lisens fra jobb :) så da er det ikke så farlig, men viss jeg ikke får det så kommer det aldri til å sje

Lenke til kommentar
Hva skal du egentlig med AD på et lite nettverk?

7670684[/snapback]

mange grunner til det :)

Men regner med at folk ikke kjøper windows server for den slags bruk hjemme.

Jeg tenkte og sette opp windows server 2000 hjemme, jeg får lisens fra jobb :) så da er det ikke så farlig, men viss jeg ikke får det så kommer det aldri til å sje

7670712[/snapback]

At det er praktisk er en ting ;) Og så finnes det mange andre grunner

Lenke til kommentar

7680304[/snapback]

Hummmm, HVILKE grunner ? ;)

7682281[/snapback]

f.eks så kreves at to maskiner som står på samtidig skal ha to lisenser. Har man da anskaffet seg en lisens til windows 2000 server lovlig er jo det en fordel :)

Skal over på AD hjemme jeg også. For å pålogge hvilken som helst pc i huset uten å legge inn brukere på alle sammen :)

Samt rettigheter på share er greit å ha.

Tilfelle du bruker en disk som kan skrives og slettes til. Samt at du kan hindre at mindreårige får tak i ting de ikke skal ha.

Samt at kansje ikke alle skal få se bilder av deg å dama :p osv...

masse posetive ting med ad :) hehe...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

7680304[/snapback]

Hummmm, HVILKE grunner ? ;)

7682281[/snapback]

f.eks så kreves at to maskiner som står på samtidig skal ha to lisenser. Har man da anskaffet seg en lisens til windows 2000 server lovlig er jo det en fordel :)

Skal over på AD hjemme jeg også. For å pålogge hvilken som helst pc i huset uten å legge inn brukere på alle sammen :)

Samt rettigheter på share er greit å ha.

Tilfelle du bruker en disk som kan skrives og slettes til. Samt at du kan hindre at mindreårige får tak i ting de ikke skal ha.

Samt at kansje ikke alle skal få se bilder av deg å dama :p osv...

masse posetive ting med ad :) hehe...

7687429[/snapback]

Rettigheter på share er ikke noe problem, uten AD, du må bare sette på advanced filesharing, OG ha XP pro.

Ellers følger jeg deg mtp. lisenser, og mye administrasjon med å ha alle brukere lagt inn på alle maskiner.

AD rocker definitivt!

Det gir jo gode muligheter for å kontrollere applikasjoner, oppdateringer og en hel masse annet snacks på klientene også ..... (Årsaken til at jeg kjører eget 2003 domene i heimen....)

;)

Lenke til kommentar
Rettigheter på share er ikke noe problem, uten AD, du må bare sette på advanced filesharing, OG ha XP pro.

Jeg vet det, men du må logge inn vær gang du går inn på sharen, samt funker det ikke hos meg... selv om jeg setter det på og lager bruker og passord til å logge på så får jeg ikke valgt brukernavn på den andre maskinen :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...