Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Heisann, Jeg skal starte på en linje som heter digital medieproduksjon, i den sammenheng har jeg snakket med de personlig, og de sa at jeg burde skaffe meg en Mac, ja en MAC før skole start. Har null peiling på Mac, så jeg trenger hjelp. Det må være litt fart i den, i og med at jeg skal drive litt med 3d og slikt. Har ikke noe budsjett, men rundt 15 tusen skulle nok være greit Bør, vel være 2GB Ram på den, samt en litt rask prosessor. Lagringsplass teller ikke så mye, har mye eksternt. Ellers er det greit om designet er litt pent da Mvh, Christoffer Endret 4. januar 2007 av Intoxikeyn Lenke til kommentar
kesse Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Da blir det vel en Macbook Pro som gjelder for deg! Disse får du for ca 15000. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) designet er alltid pent på mac, ikke noe å bekymre seg for (jada, det fins sikkert noen som ikke liker det også, om noen skulle få lyst til å kverrulere på denne påstanden). Macbook Pro (15") starter på 17 lapper, eneste billigere alternativ er macbook med 13" skjerm fra 10 lapper, men 13" er vel i minste laget for digital medieproduksjon? Mer info finner du på apple.no, http://www.apple.com/no/macbookpro/ Endret 4. januar 2007 av ventle Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 designet er alltid pent på mac, ikke noe å bekymre seg for (jada, det fins sikkert noen som ikke liker det også, om noen skulle få lyst til å kverrulere på denne påstanden). Macbook Pro (15") starter på 17 lapper, eneste billigere alternativ er macbook med 13" skjerm fra 10 lapper, men 13" er vel i minste laget for digital medieproduksjon? Mer info finner du på apple.no, http://www.apple.com/no/macbookpro/ 7643355[/snapback] Ja, det har du nok rett i. Blir nok litt i minste laget med en 13" skjerm. Tar en titt på linken jeg. Takk for svar Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Har tatt en titt på den linken nå, og har i den sammenheng kommet på et par spørsmål til Når man skal kjøpe en MacBook Pro, så kan man jo justere på det som er inne i maskinen etc. Tenkte jeg skulle øke Minnet til 2GB, ellers ser den jo veldig fin ut inni Designet er også veldig pent Men lurer da på om jeg skal velge noe av det ekstra utstyret til tilbyr, slik som USB Modemet? Og hva med Apple programvare? Noen som har noen erfaringer, eller kunnskaper? Setter stor pris på svar Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
espenhogbakk Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Er det i Halden du skal starte? Uansett, jeg har brukt en Powerbook den gamle Macbook Proen... Fungerer flotters og er veldig fornøyd. Skal bytte den ut nå, og trur jeg går får en Macbook, fordi jeg vil ha en billigere og mer portabel maskin. Men hvis du skal jobbe mye i 3D så er det mye bedre 3D ytelse på macbooken pro enn på den som ikke er pro. Men en ting kan jeg love deg, du kommer til å få en god maskin som har gjennomførte løsninger og design uansett hvilken du velger. Og fordelen er jo nå at du kan kjøre både windows og Mac OS. Edit: USB modemet trenger du ikke, bare hvis du skal koble deg til internett med vanlig analog linje og ikke bredbånd. Programvare? Tja det meste ligger på å følger med. Og kan jo være greit å se hva du får på skolen av programvare før man kjøper så mye? Endret 4. januar 2007 av espenc Lenke til kommentar
ttt Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Når man skal kjøpe en MacBook Pro, så kan man jo justere på det som er inne i maskinen etc. Tenkte jeg skulle øke Minnet til 2GB Det er som regel billigare å kjøpe RAM utanom, til dømes frå Komplett, og sette dette inn sjølv. Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Er det i Halden du skal starte? Uansett, jeg har brukt en Powerbook den gamle Macbook Proen... Fungerer flotters og er veldig fornøyd. Skal bytte den ut nå, og trur jeg går får en Macbook, fordi jeg vil ha en billigere og mer portabel maskin. Men hvis du skal jobbe mye i 3D så er det mye bedre 3D ytelse på macbooken pro enn på den som ikke er pro. Men en ting kan jeg love deg, du kommer til å få en god maskin som har gjennomførte løsninger og design uansett hvilken du velger. Og fordelen er jo nå at du kan kjøre både windows og Mac OS. Edit: USB modemet trenger du ikke, bare hvis du skal koble deg til internett med vanlig analog linje og ikke bredbånd. Programvare? Tja det meste ligger på å følger med. Og kan jo være greit å se hva du får på skolen av programvare før man kjøper så mye? 7643522[/snapback] Må først starte med å takke for det fine svaret, har ikke så mye peiling på Mac se Ja, jeg begynner enten i Halden eller i Fredrikstad(dette er hjembyen min), litt off topic men jeg er i militæret nå, er ferdig rundt skole start skulle jeg tenke meg. Derfor har jeg god til å bestemme meg på hva jeg eventuelt kommer til å kjøpe Mvh, Christoffer Endret 4. januar 2007 av Intoxikeyn Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Priser har falt mye innen den tid, og ny versjon av OS X har også kommet. Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Ville prøvd å kjøpt den som stundet. Om du melder deg inn i ADC(koster 700), så får du 10% eller 20% rabatt på macbook pro(husker ikke hvor mye det var)... http://mac1.no/adc Genialt er det i alle fall :!: Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Når man skal kjøpe en MacBook Pro, så kan man jo justere på det som er inne i maskinen etc. Tenkte jeg skulle øke Minnet til 2GB Det er som regel billigare å kjøpe RAM utanom, til dømes frå Komplett, og sette dette inn sjølv. 7643601[/snapback] Oi, det var kjekt å vite. Men usikker på hvilken type Ram som passer da Tusen takk hvertfall for tipset! Mvh, Christoffer Endret 4. januar 2007 av Intoxikeyn Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det tar lengre tid før du får den hvis du endrer noe på sida før du bestiller den også Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Hmm Lurte forresten på om det er mulig å bytte ut skjermkortet i den MacBook Pro'en? Eventuelt hvilke kort er da gode?, skal som sagt drive litt med3D, animasjon, web design, bildebehandling etc. Mvh, Christoffer Endret 4. januar 2007 av Intoxikeyn Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 nei, det er ikke mulig 7644109[/snapback] Oi, det var kjapt svart, hehe jaja, funker vel det skjermkortet som jeg får med vel Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 macbook pro kommer med ATI X1600 grafikkort og dette bør holde lenge til ganske avansert bruk. Du nevner ikke spill, og om du ikke skal spille holder dette kortet i massevis. Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) macbook pro kommer med ATI X1600 grafikkort og dette bør holde lenge til ganske avansert bruk. Du nevner ikke spill, og om du ikke skal spille holder dette kortet i massevis. 7644172[/snapback] Det er bra Har ikke tenkt til å spille på denne noe særlig, skal bare bli brukt i skole sammenheng. Men hadde den taklet for eksempel Guild Wars og World Of Warcraft? Og hva om jeg putter inn 2 slike i Mac'n: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318078 (blir totalt 3GB Ram da), hadde det fungert bra? Takker for svar btw Mvh, Christoffer Endret 4. januar 2007 av Intoxikeyn Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 du har ikke plass til mer enn to rambrikker. 2GB er dermed maks ettersom 2GB-brikker ikke er i salg enda. Type skal jeg ikke uttale meg om. WoW er ikke noe problem for en Macbook Pro. Lenke til kommentar
Intoxikeyn Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 du har ikke plass til mer enn to rambrikker. 2GB er dermed maks ettersom 2GB-brikker ikke er i salg enda. Type skal jeg ikke uttale meg om. WoW er ikke noe problem for en Macbook Pro. 7644924[/snapback] Hmm Trodde jeg hadde plass til 3GB jeg, ettersom jeg kan oppgradere til 3GB på Apple sin hjemmeside. Men da er det kanskje slik at jeg får to brikker fra de, den ene på 1GB og den andre på 2GB da eller(ikke det at jeg skal det, koster alt for mye, men bare lurer)? Takker for svar Mvh, Christoffer Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 sakset fra apple store: 3 GB 667 DDR2 - 1x2 GB, 1x1 GB SO-DIMMs [+ NOK 5,130.00] altså en brikke på 2 GB, og en på 1 GB. 2 GB brikker til bærbare er fortsatt grisedyrt, tilbys kun av dell og apple, og er ikke å få kjøpt løst enda (i hvertfall ikke her i landet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå