Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåke LAN

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg har et LAN som er bygget opp av 3 pc'er med Win2000, 98 og XP koblet sammen med en SMC Broadband Ruter (videre til ADSL). Jeg ønsker å overvåke trafikk fra/til alle pc'ene fordelt på hostnames, ip'er, porter, trafikkmengde, tidsfordeling.

Tips til gode programmer?

RSy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For Windows: Det følger med en Network Monitor (light) med NT og nyere, og en fullversjon følger med SMS. Ellers finnes det sikkert masse freeware/shareware for dette. Du har imidlertid et problem dersom du vil kjøre dette på en PC i nettet, og du har en switch. Du må da kjøre portspeiling, eller bytte til en hub.

Lenke til kommentar

[COPY'N'PASTE fra en tek. side]

Port mirroring, also known as a roving analysis port, is a method of monitoring network traffic that forwards a copy of each incoming and outgoing packet from one port of a network switch to another port where the packet can be studied. A network administrator uses port mirroring as a diagnostic tool or debugging feature, especially when fending off an attack. It enables the administrator to keep close track of switch performance and alter it if necessary. Port mirroring can be managed locally or remotely.

An administrator configures port mirroring by assigning a port from which to copy all packets and another port where those packets will be sent. A packet bound for or heading away from the first port will be forwarded onto the second port as well. The administrator places a protocol analyzer on the port receiving the mirrored data to monitor each segment separately. The analyzer captures and evaluates the data without affecting the client on the original port.

The monitor port may be a port on the same SwitchModule with an attached RMON probe, a port on a different SwitchModule in the same hub, or the SwitchModule processor.

Port mirroring can consume significant CPU resources while active. Better choices for long-term monitoring may include a passive tap like an optical probe or an Ethernet repeater.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 23:12, skrev RSy:

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg har et LAN som er bygget opp av 3 pc'er med Win2000, 98 og XP koblet sammen med en SMC Broadband Ruter (videre til ADSL). Jeg ønsker å overvåke trafikk fra/til alle pc'ene fordelt på hostnames, ip'er, porter, trafikkmengde, tidsfordeling.

Og hva i all verden skal du bruke den informasjonen til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...