Gå til innhold

Alternativ trening til studio


Anbefalte innlegg

Har en veldig lik slik en i kjelleren.

 

Ønsker å bygge muskler så jeg ser litt "større" ut (spesiellt i armene, skuldrene, bryst og mage). Er ikke gammel nok til å begynne på treningsstudio, så jeg vil utnytte apparatet jeg allerede har, så godt jeg kan.

 

Jeg kan bruke apparatet annen hver uke.

Noen tips til hvordan jeg skal lage et slags treningsprogram?

 

Uken jeg kan bruke det, ser jeg for meg at jeg trener fra 30 til 60 minutter hver dag. Hvilke øvelser skal jeg ta?

 

Uken jeg ikke kan bruke apparatet ser jeg for meg at jeg f.eks. tar armhevinger sit-ups eller lignende.

 

Noen innvendinger?

 

Tuusen takk hvis noen vil hjelpe meg!

 

(i en annen tråd her på forumet fortalte noen meg at apparatet var helt ubrukelig, og det ikke var vits i å trene. Er det sant?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker du den anbefaler jeg også å putte i en løpe tur i treningsprogrammet..

7642364[/snapback]

Ja, herregud, selvfølgelig.

 

Smart å gjøre det den uken jeg ikke har tilgang til apparatet sant?

 

Løping / sykling, sit-ups, armhevinger - og andre øvelser jeg kan ta uten apparat?

Lenke til kommentar

Har du gått rundt om kring til alle studior og spurt om du kan begynne der? De fleste steder uten om Sats, Elexia og kanskje noe andre steder så bryr de seg som regel ikke om alder. Er til og med 12-13åringer på studio mitt, men de holder seg som regel til maskiner.

 

Hvis du ikke vil begynne på studio kunne du jo invistert i noen manualer og en stang. prøv forskjellige metoder på nedtrekken; Smalt nedtrekk, bredt nedtrekk, omvendt smalt nedtrekk osv...

Lenke til kommentar
Har du gått rundt om kring til alle studior og spurt om du kan begynne der? De fleste steder uten om Sats, Elexia og kanskje noe andre steder så bryr de seg som regel ikke om alder. Er til og med 12-13åringer på studio mitt, men de holder seg som regel til maskiner.

 

Hvis du ikke vil begynne på studio kunne du jo invistert i noen manualer og en stang. prøv forskjellige metoder på nedtrekken; Smalt nedtrekk, bredt nedtrekk, omvendt smalt nedtrekk osv...

7642414[/snapback]

Greit nok det, men jeg spør hvordan jeg kan utnytte apparatet mitt best mulig etter de forutsetningene jeg har for å bruke det.

 

Eller er det helt ubrukelig sier du?

Lenke til kommentar

Aperatet er IKKE ubrukelig, men du trenger også noen frivekter for å f.eks ta bicepscurl, stang/hantel roing, benk med hantler osv osv. Aperatet ditt er langt fra ubrukelig, som jeg får øye på har du jo: Peckdeck, nedtrekk osv osv :)

 

Ops så feil ingen chinsstativ.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Aperatet er IKKE ubrukelig, men du trenger også noen frivekter for å f.eks ta bicepscurl, stang/hantel roing, benk med hantler osv osv. Aperatet ditt er langt fra ubrukelig, som jeg får øye på har du jo: Peckdeck, nedtrekk og chins stativ (?). :)

7642562[/snapback]

Åja, fint å høre.

 

Chins stativ? Hva er det? Hvordan brukes det?

 

Forresten så er det en sånn stang lik som den oppe, nede, bare mindre.

 

Så jeg kan ro liksom.. :D Og sitte på kanten og ta den oppover. (se om jeg finner animasjon / bilde av det)

 

Blir som en hantelcurl på en måte. http://php.iform.no/pub/art.php?id=281

 

EDIT: http://php.iform.no/pub/art.php?id=282 Pecd-deck flyes er utrolig tungt. :innocent:

 

Skal jeg ta mye vekt på, og gjøre øvelsene få ganger, eller omvendt?

 

Tenker meg 20 kg. 15 ganger før jeg hviler litt. Og så 15 ganger til. 15 x 3? 15 x 5? 15 x 10?

 

På hver øvelse liksom.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Skal jeg ta mye vekt på, og gjøre øvelsene få ganger, eller omvendt?

7642600[/snapback]

Start lett, 12-20 repitisjoner helt i starten, men når du har fått inn teknikken (det er vel ikke så utrolig mye teknikk man trenger å øve på i de øvelsene, men), så kan du øke, legg gjerne på så mye at du klarer maks 6-8 reps, da vil du bli mye sterkere enn hvis du klarer det 12-20 ganger.

Lenke til kommentar
Skal jeg ta mye vekt på, og gjøre øvelsene få ganger, eller omvendt?

7642600[/snapback]

Start lett, 12-20 repitisjoner helt i starten, men når du har fått inn teknikken (det er vel ikke så utrolig mye teknikk man trenger å øve på i de øvelsene, men), så kan du øke, legg gjerne på så mye at du klarer maks 6-8 reps, da vil du bli mye sterkere enn hvis du klarer det 12-20 ganger.

7642736[/snapback]

Kan du forklare det enn gang til?

 

Jeg gjør øvelsen 12-20 ganger.

Venter en stund.

Og gjør øvelsen 12-20 ganger til.

 

Og slik fortsetter det 6-8 ganger, før jeg går over til en annen øvelse?

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener de første gangene kan du ha så lette vekter at du klarer det 12-20 ganger. Etter noen dager/få uker, kan du ha så tunge vekter at du klarer det 6-8 ganger. Man må øke i vekt for at musklene skal få noe å bryne seg på, for at de i det hele tatt skal vokse.

 

Du trenger også bare å gjøre en øvelse tre ganger, maks fem, spørs hvor tungt du kjører.

Endret av Redline
Lenke til kommentar

Prøv: 12-15 repitisjoner (antall "løft" aka reps) med 2-3 sett (Det er hvor mange ganger du skal ta repitisjonene i rekkefølge som 2-3x12-15).

 

Noen øvelser jeg ser du kan gjøre med gymaperatet:

 

Nedtrekk med forskjellige grepsmåter.

benstrekk.

Peckdeck.

Bicepscurl.

 

Som ikke er nok for å trene hele kroppen.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Nei, jeg mener de første gangene kan du ha så lette vekter at du klarer det 12-20 ganger. Etter noen dager/få uker, kan du ha så tunge vekter at du klarer det 6-8 ganger. Man må øke i vekt for at musklene skal få noe å bryne seg på, for at de i det hele tatt skal vokse.

 

Du trenger også bare å gjøre en øvelse tre ganger, maks fem, spørs hvor tungt du kjører.

7642769[/snapback]

Okei.

 

Så jeg skal gjøre en øvelse 12-20 ganger i ca. 1 uke.

Etterpå skal ta på mer vekt og gjøre øvelsene 6-8 ganger?

 

Hvor mange ganger skal jeg utføre en slik "økt"?

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener de første gangene kan du ha så lette vekter at du klarer det 12-20 ganger. Etter noen dager/få uker, kan du ha så tunge vekter at du klarer det 6-8 ganger. Man må øke i vekt for at musklene skal få noe å bryne seg på, for at de i det hele tatt skal vokse.

 

Du trenger også bare å gjøre en øvelse tre ganger, maks fem, spørs hvor tungt du kjører.

7642769[/snapback]

Okei.

 

Så jeg skal gjøre en øvelse 12-20 ganger i ca. 1 uke.

Etterpå skal ta på mer vekt og gjøre øvelsene 6-8 ganger?

 

Hvor mange ganger skal jeg utføre en slik "økt"?

7642791[/snapback]

Redline kom med en update nå ja.

 

Så la oss si at jeg skal ta: (øvelse: nedtrekk, 20-30 kg)

20 repetisjoner (trekk i stangen) x 5

 

Hvor lenge skal jeg ha pause i mellom liksom? Mellom hver 20-ende gang?

Lenke til kommentar
Prøv: 12-15 repitisjoner (antall "løft" aka reps) med 2-3 sett (Det er hvor mange ganger du skal ta repitisjonene i rekkefølge som 2-3x12-15).

 

Noen øvelser jeg ser du kan gjøre med gymaperatet:

 

Nedtrekk med forskjellige grepsmåter.

benstrekk.

Peckdeck.

Bicepscurl.

 

Som ikke er nok for å trene hele kroppen.

7642773[/snapback]

Kan ta stangen over hode og bruke magen til å trekke den ned. :D

Lenke til kommentar
Pause på noen minutter, det finnes ingen fasitsvar på det (som med utrolig mye annet når det gjelder styrketrening), men to minutter holder, iallfall når du ikke kjører så tungt.

7642833[/snapback]

Okei. Tenkte først 20-30 sek jeg. Men 2 min er fett. :innocent:

 

Tar meg en tur ned jeg da, og begynner.

 

Når jeg har repetert 5 ganger, begynner jeg på en annen øvelse med andre muskler.

 

Kan jeg senere gå tilbake til f.eks. nedtrekk og ta 20 x 5 igjen?

Lenke til kommentar

Prøv nedtrekk 3sett x 12-15 rep, 12-15 er mye nok 20 blir litt i det største laget. Når du komme opp over 15 rep går det på utholdenhet og ikke så mye muskelmasse.

 

Prøv deg frem og se hvor lange pause som passer for, her trenes det med 1min-1.30 min selv om det kjøres hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...