Gå til innhold

Ny gitarforsterker, 3k+/-

edge

Anbefalte innlegg

Har til nå spilt gitar med en yamaha DG-stomp(effektboks) og PC-høyttalere. Fæle saker, i know, så derfor driver jeg og snuser på forsterkere. Sett på sånt som Roland Cube(60), Marshall MG50DFX og Fender FM212R.

Inspill/forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett testen i det siste tunes?

Der testet de 11 forsterkere under 5000 kr.

Jeg brukte denne testen som en pekepinn og kjøpte meg denne fra Line6. Betalte 3600 eller noe :)

Sitat fra testen: "om jeg skulle valg fra øverste hylle i denne testen og hadde pengene, ville jeg uten tvil valgt Line6".

Amper som ble testet:

GLX-G110R

Roland Cube-60

VOX AD50VT

Line6 Spider III'

Fender FM212R

Ashdown All access G60R

Epiphnoe Valve Junior

Epiphone Standar

Morgan GC712

Morgan VC 512

Marshall AVT50X

Lenke til kommentar

Har ikke sett testen, nei. Hvordan kom fenderen ut? Eller Roland 60'en?

EDIT- Spiller forsåvidt ganske variert, går mye i rock/metall(guns', metallica og den gata der), men også rolige greier. Men ikke blodig dødmetall elns :p

EDIT- Line6 vil jeg ikke ha, har lest mye fælt om de.

Endret av edge
Lenke til kommentar

Fordi Classic30 er ein rein rørforsterker og låter rett og slett bedre enn alt anna av transistorforsterkarar i samme prisklasse. Epi VJ er òg bra, men den er fortsatt ikkje like god som Classic.

Marshall MG er rett og slett dårlig på alle måter, både av byggekvalitet og lyd.

Argumentering nok for deg?

Lenke til kommentar
  KimNK skrev:
Fordi Classic30 er ein rein rørforsterker og låter rett og slett bedre enn alt anna av transistorforsterkarar i samme prisklasse. Epi VJ er òg bra, men den er fortsatt ikkje like god som Classic.

Marshall MG er rett og slett dårlig på alle måter, både av byggekvalitet og lyd.

7648017[/snapback]

Hm...litt off topic dette, men det du skriver er påstander, ikke argumenter.

Vi ellers anbefale trådstarter å prøve mest mulig før du handler, også brukte forsterkere. (forutsatt at du har tilgang til en noenunde innholdsrik musikkforretning) Gå for det som låter best i dine ører, og som egner seg best for ditt bruk. (mtp effekter, inn/ut etc)

Lenke til kommentar
  G110 & Roland Cube-60 skrev:
Begge ampene har utgang for fotbryter for å slå clean/vreng og effekt av/på. På Cube-60 kan du også styre delay/reverb via forbryteren. Ampene har også en linjeutgang og en aux-in stereo, samt mulighet til å koble til ekstra høytalerkasser.  .... er noe innestengt i lydbilde i forhold til ande amper i testen .... Begge ampene mangler em del dynamikk men du finner kjapt de lydene du er ute etter - både vreng og clean, med og uten effekter ... Cu

Konklusivt viser testen til positive trekk hos alle forstekerene, kan vel kategorisere dem litt.

GLX og Cube passer fint for nybegynnere

Fender, Morgan og Marchall for noe mer erfanen

- Fender: Lett rock, blues, country

- Morgan : "70-talls kamerater" med vreng og rock.

- Marchall er for "Marchallere" og anmelder vil heller hatt en Morgan

VOX og Line6

- Vox er mer begrenset og rettet mot folk med gamle Vox forsterkere

- Line6 har mange flere muligheter og er den mest allsidige i det formatet,men er også den dyreste i testen.

Epiphone og Valve Junior

- Epiphone morsom og overaskende god i samme kategori som Morgan, men noe mer begrenset

- Valve Junior er suveren vinner på pris og lyd.

Testen/guiden avslutter med å heve frem at lyden varierer i tilfeller stort i forhold til hvilken gitar en bruker (Testet alle høytalere med 4 forskjellige gitarer) så det anbefales å ta med egen gitar eller låne samme modell i butikken for å teste dem ut selv.

Lenke til kommentar
  Tumbleweed skrev:
  KimNK skrev:

7648017[/snapback]

Hm...litt off topic dette, men det du skriver er påstander, ikke argumenter.

7648167[/snapback]

Bah, når begynte det å bli så forbanna viktig på dette forumet.

Å komme med anbefalinger er plutselig ikkje godt nok for folk lenger?

Må være lov å anbefale ein forsterker du har gode erfaringer med kort og greit uten at nokon skal hoppe opp i trynet ditt og leke ovanpå fordi du ikkje skreiv langt nok. Gawd.

Prøv Classic30. Den låter _best_ i budsjettsklassen. Suppler med eit par pedaler etter kvart så har du det du trenger.

Lenke til kommentar

Det Line6 vinner en del på, virker det som, er det at du har en "alt i ett" løsning med en rekke innebyggede effekter. Det er vel egentlig en Pod 2.0 med forsterker, slik jeg har forstått det.

Jeg vil allikevel påstå at en rørforsterker som Classic 30 eller Valve J, med en effektpedal eller 5 låter råere. :)

Lenke til kommentar
  Tumbleweed skrev:
  KimNK skrev:

Vi ellers anbefale trådstarter å prøve mest mulig før du handler, også brukte forsterkere. (forutsatt at du har tilgang til en noenunde innholdsrik musikkforretning) Gå for det som låter best i dine ører, og som egner seg best for ditt bruk. (mtp effekter, inn/ut etc)

7648167[/snapback]

Ja, grunnen til at jeg velger Line6 Spider III,en forsterker med så stor alsidighet, er at jeg er litt på nybegynnerstadiet enda, vet ikke helt hva jeg vil spille.Lærer alt fra clean fingerpickin til system of a down.

Sitter oftest på rommmet enda. Eller har blitt tatt opp i band da:)

Etter hvert som jeg finner ut hva jeg vil spille, så vil jeg jo ha en gitar og forsterker som er veldig god på akkurat det jeg vil spille.

Ellers der jeg øver med andre, bruker jeg en Peavey TT bandit, som de har der... Synes den er ganske god, spesielt på hardere sjangere;)

Lenke til kommentar
  edge skrev:
Noen som vet noe om denne da?

EDIT- Eventuelt en VOX AD50VT COMBO?

7652594[/snapback]

Jeg synes den er bra:) Hvertfall når jeg spillte det mest heavye jeg kunne, var det ganske kult.

Flere stiler å velge mellom, noe som er fint.

Endret av snurre-sprett
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg Vox AD30VT som nybegynner-forsterker, og er veldig fornøyd med den altså. Den har mer enn nok gain for meg, og syntes Clean lyden er behagelig. Og den koster rundt 2500.

Etterhvert går jeg nok til innkjøp av en Peavey valveking 112 eller en Peavey valveking 212 . Dette er vel de billigste fullrørforsterkerne, og har hørt mye bra om dem :)

-

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...