Gå til innhold

Canon Digital IXUS 800 eller Fujifilm FinePix F30?


Anbefalte innlegg

Har nå fått mulighet til å sjekke ut F30'en ordentlig mot Ixus 850IS da vi fikk det inn igjen der jeg jobber i dag.

 

Fordeler med F30:

*Raskt

*Meget god batterilevetid (har ikke fått testet dette så inngående selvklart, men batteriet er stort og bør være godt).

Pent kamera.

*Enkelt å bruke og forstå

 

Ulemper:

*F30 har litt blassere farger, og mindre kontrast i bildene.

*Skjermen er utrolig mye dårligere enn Ixus'ens skjerm.

*Hver gang man sletter et bilde, så spilles det av en liten "animasjon" som tar unødvendig lang tid.

 

ISO:

 

*På ISO 100, 200 og delvis 400 gir Ixus 850IS bedre bildekvalitet. Fuji'en sine bilder virker noe utvasket, mens Ixus'en, tross noe mer støy, virker skarpere.

*På ISO 800 er Fuji klart renere med mindre støy, men her mister man mye detaljer i bildene til Fuji'en. Bildene virker mer utvasket, og detaljer er vanskeligere å se (f.eks tekst på en plakat et stykke unna var lett å lese fra Ixus'en, men veldig vanskelig fra Fuji'en, selv om bildene så renere ut i vanlig skjermvisning. Virker umiddelbart noe skarpere fra Fuji-kameraet pga. støyfjerning.

*På ISO 1600 så man god forskjell. Har var Fuji'en overlegen, men studerer man bildet, ser man at detaljene ikke er bevart... de er smørt utover som smør på brød. Absolutt brukbart på skjerm og i mindre papirstørrelser, mens jeg ikke ville brukt bildene fra Ixus'en.

ISO 3200 (finnes ikke på Ixus'en) er ubrukelig.

 

Jeg fikk et godt inntrykk av F30 over Ixus 850IS, men de "overlegne" støyegenskapene er noe overdrevet da det ødelegger mange detaljer, og gjør at bildene virker noe mer utvasket. For en vanlig familiefotograf vil denne "utvaskingen" få bildene til å se renere ut på skjerm og i mindre utskriftsstørrelser og passer kanskje best. Men for de som er interessert i å bevare detaljer, er Ixus'en det beste valget i mine øyne. Er man interessert i detaljer, bruker man uansett ikke ISO 800 eller 1600, enten på Ixus'en eller Fuji'en. Jeg vil ikke kåre noen opplagt vinner, da det kommer helt an på hva den enkelte ser etter, men personlig ville jeg valgt Ixus 850 fremfor F30. Men så har vi jo prisforskjellen da... F30 er en del billigere.

 

Og ikke kom med "Canon-klanen" om meg, da jeg stadig vekk blir beskyldt fra den samme klanen for å være anti-Canon :)

 

Det var nå min oppfatning da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaja.... Det er ikkje rart at eg blir litt forvirret om hvilket kamera som er best.

Det kan se ut til at eg egentlig burde prøvd ut begge to kamerane for å finne ut hvilket som paste best til mitt bruk.....

 

Ellers så ser eg at Ixus 850 er kommet inn i tråden, og eg lurte på om eg burde heller satset på dette kontra Ixus 800 (Som eg igjen har landet på. Trenger som sagt det kamera som tar best bilde uten for mye manuel styring)

Lenke til kommentar
dette ble jo fryktelig vanskelig

lurer på ixus850 eller finepix f30

men har og tenkt på olympus mju 725sw siden jeg kommer til å bruke kameraet mest utendørs

 

f30 har jo ikke optisk søker... minus i minusgrader når jeg vil spare batteri...

7690415[/snapback]

Mju-725 sin bildekvalitet kan ikke måle seg med Ixus 850IS og Fuji Finepix F30.

 

Ang. optisk søker så er det veldig greit i flere tilfeller. Enten bare for å spare batteri, eller i sollys der det kan være vanskelig å se skjermen. Nå har F30 mye bedre batteri enn Ixus 850IS, så det argumentet faller riktignok bort, og jeg har ikke sjekket F30 sin skjerm i sollys. Men F30 sin skjerm har langt fra imponert meg så langt. Den hakker veldig i forhold til Ixus sin skjerm, den har tilsynelatende lavere oppløsning og i noen tilfeller, når jeg ser preview av noen bilder jeg har tatt, så er enkelte linjer og kanter veldig ujevne og utflytende. Dette kommer imidlertid ikke med i selve bildet. Men på bakgrunn av det, har jeg ikke direkte stor tiltro til F30 sin skjerm i varierende lysforhold.

 

Tok noen bilder med Fuji F30 i dag, på ISO 1600 i de mørkeste krokene av butikken, uten blits, og bildene ble faktisk brukbare. Ikke noe jeg ville hatt på trykk, men greit til privat bruk. Antakeligvis hadde resultatet blitt et noe annet om det var bevegelse i bildet, da den nok også kompenserer noe ved å øke lukkertiden.

Lenke til kommentar
Jeg syntes denne diskusjonen har kommet helt ut av proposjoner - vi snakker om en person som i bunn har "slim-to-none" peiling på kamera, og vi sitter å diskuterer hvorvidt han blir fornøyd med om bildet blir bassere, eller om det fanger opp ALLE detaljer.

7693060[/snapback]

Du har helt rett. Enkelte ganger så går vi kresne litt ut av vårt gode skinn for å finne det kameraet som gir absolutt best resultat. Jeg er blitt litt slik etter å ha jobbet i fotobutikk. Hadde jeg ikke sammenlignet ixus'en og Fuji'en, hadde jeg antakeligvis ikke sett forskjell selv ved vanlig bruk.

 

Men noen ganger er det vanskelig å huske at de fleste kompaktkamera stort sett er bra nok for de aller fleste familieknipsere... håper at knipsern'e der ute tilgir meg :)

 

Ixus'en er mer enn bra nok for deg, fistersn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...