Gå til innhold

D-80,D-200 eller EOS 30D?

Anbefalte innlegg

Ja Bengh, de er alle sammen nogle fine kameraer. Men der kan vel ikke være meget tvivl (?) om at Canon investerer mere i deres 30D end i deres 400D? Eller at Nikon investerer mere i deres D200 end i deres D80?

Det er vel denne forskel, som afspejles i prisforskellen?

Der i mod er det ikke indlysende, at prisen på Pentax K10D skulle afspejle, at det ligner 400D/D80 mere end det ligner 30D/D200, selvom det ligger tættest på i pris: Trods alt kan Canon/Nikon vel lægge lidt mere "prestige-bonus" på deres modeller?

Er jeg helt galt i byen her? Er der nogen, der ville vælge D80 frem for D200, hvis de to kostede nøjagtigt det samme?

7647831[/snapback]

30D er større, tyngre og betydlig mer solid enn 400D. Betjeningsmessig og billedmessig er det ikke stor forskjellen. 80D har som Canon sine modeller funksjonsvelger for enkel og avanser bruk av type enkel auto-natt og P-M. D200 sikter inn på de som ikke bruker slike forvalg men stiller inn lukker, blender, ISO verdi etc slik de selv ønsker og er et digert og tungt kamera. Nikon sine søkere sies å være bedre og foretrekkes av folk som fotograferer i mørke.

Ja noen ville nok sette pris på at D80 sitt hus og 2-300 g lettere vekt og at det er enklere å betjene for en ikke ekspert (som meg selv pr dato)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30D er større, tyngre og betydlig mer solid enn 400D. Betjeningsmessig og billedmessig er det ikke stor forskjellen. 80D har som Canon sine modeller funksjonsvelger for enkel og avanser bruk av type enkel auto-natt og P-M. D200 sikter inn på de som ikke bruker slike forvalg men stiller inn lukker, blender, ISO verdi etc slik de selv ønsker og er et digert og tungt kamera. Nikon sine søkere sies å være bedre og foretrekkes av folk som fotograferer i mørke.

Ja noen ville nok sette pris på at D80 sitt hus og 2-300 g lettere vekt og at det er enklere å betjene for en ikke ekspert (som meg selv pr dato)

7648438[/snapback]

Hmm, tja. Tak Bengh. Hvis det primært er ting som vægt og ergonomi, der adskiller modellerne, så ville jeg da også vælge D80 fremfor D200, og bruge de ekstra penge på bedre linser. Jeg troede de bedre materialer i sidste ende betød noget for billedkvaliteten.

Selv tror jeg nok jeg fortsætter med at overveje Pentax K10D. Jeg skal alligevel starte forfra med optik, og anmeldelserne af Pentax'et fremhæver styrker som dynamisk omfang og billedkvalitet, ud over at det skulle være ret vejrrobust...

Ergonomi og vægt er vel nok vigtige, men de vil aldrig blive topprioriteter for mig.

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar feil, har ikke D200 mottaker for trådløs fjernkontroll, mens D80 har det. Ikke nødvendigvis et problem da man kan bruke fjernkontroll med kabel, men likevel noe jeg håper oppfølgeren til D200 har.

7648384[/snapback]

Veldig synd egentlig da den trådløse kontrollen koster ca 140-150kr mens den til D200 ("proffer" kan da ikke ha trådløs utløser.....:/) koster 900,-++.

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Der i mod er det ikke indlysende, at prisen på Pentax K10D skulle afspejle, at det ligner 400D/D80 mere end det ligner 30D/D200, selvom det ligger tættest på i pris: Trods alt kan Canon/Nikon vel lægge lidt mere "prestige-bonus" på deres modeller?

Er jeg helt galt i byen her? Er der nogen, der ville vælge D80 frem for D200, hvis de to kostede nøjagtigt det samme?

7647831[/snapback]

Pentax sin K10D er etter min mening billig når en sammenligner med andre kameraer. Jeg har det selv og må si det føles godt bygd og at det ikke er noe som tyder på at kvaliteten er dårlig. Selv om mange sammenligner det med EOS400D så mener jeg selv det bør sammenlignes med EOS30D. Både pris og størrelse på kameraene er like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...