Gå til innhold

D-80,D-200 eller EOS 30D?

Anbefalte innlegg

:hmm: Skal kjøpe meg nytt kamera, men vet ikke hvilket. Har luket det ned til tre stykker tror jeg. Hvem bør jeg gå for av disse(d-80,d-200,eos 30d)? Hadde vært fint med noen råd,positive eller negative erfaringer. Eller finnes det andre kameraer jeg bør sjekke ut? På forhånd takk! :hmm:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt meg 30D og angrer ikke ett sekund. Kjempeflott kamera, masse funksjoner og veldig presist. Godt å holde i (for meg) og ytelser ut av en annen verden, iforhold til hva jeg har fra før (oppgraderte fra 300D).

Men spørsmålet her er hva du liker, ta en tur til en kamerasjappe der de har alle variantene å prøv kameraene, og se hva du liker best.

Jeg har Canon fra før av så for meg var valget veldig enkelt, da jeg har mye optikk og utstyr fra før av. Men har du ikke dette så er det jo litt mer komplisert.

Men som jeg sa, dra til en kameraforhandler og prøv de forsjellige å se hva du liker.

Lenke til kommentar
:hmm: Skal kjøpe meg nytt kamera, men vet ikke hvilket. Har luket det ned til tre stykker tror jeg. Hvem bør jeg gå for av disse(d-80,d-200,eos 30d)? Hadde vært fint med noen råd,positive eller negative erfaringer. Eller finnes det andre kameraer jeg bør sjekke ut?

Pentax K10D... Definitivt verdt å sjekke ut!

Kikk etter kit med 16-45 f/4, det er et svært godt objektiv.

Lenke til kommentar

k10d er et veldig interessant kamera, jeg har ikke så mye kjennskap til bruken, men alt jeg har lest tilsier at dette er et MEGET MEGET bra kamera som gir utrolig mye valuta for pengene.

En annen ting er at Pentax har noen ganske unike objektiver på markedet som gir deg mange spennende muligheter.

EOS30D får du helt nede til 9500 om dagen, sett i lys av dette så er dette et veldig trygt valg med tanke på videre utvikling.

Endret av coban
Lenke til kommentar

Jeg selv gikk i en måneds tid og vurderte D80 mot D200 og jeg falt ned på D200. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg valgte D200. Bare følelsen ved å holde i dette kameraet er veldig spesiell. Du føler at dette kameraet er bygd for skikkelig tøff bruk og at det er et kamera som "aldri" vil være begrensende.

Om jeg trenger D200? Nei, men bare måtte ha det!

Tipper om du går i butikken og holder i et D200 så kan du få problemer med å gi slipp på det.

Lykke til i valget, du blir nok fornøyd med alle de kameraene du lister opp.

:hmm: Skal kjøpe meg nytt kamera, men vet ikke hvilket. Har luket det ned til tre stykker tror jeg. Hvem bør jeg gå for av disse(d-80,d-200,eos 30d)? Hadde vært fint med noen råd,positive eller negative erfaringer. Eller finnes det andre kameraer jeg bør sjekke ut? På forhånd takk! :hmm:

7641998[/snapback]

Lenke til kommentar

Har kjent på og prøvd de fleste at disse kameraene. Konklusjonen er at de tar, omtrent, like gode bilder alle sammen. Det som beyr mest for kvaliteten er 70-80% optikk og resten hus.

Hvis jeg skal klassifisere de ut fra hvordan de er å holde og kjennes ute er D80 og K10 omtrent like. Mye plast og lite gummi som gjør at de kjennes glatte og på langt nær så "proffe" som 30D og D200. Selv har jeg for små hender til D200. Derfor ble 30D på meg. Etter at jeg fikk 17-55 IS USM i hus ble det en annen verden.... Canon har også et betydelig bedre utvalg i optikk som ikke gjorde valget vanskelig. 8 kontra 10 MP betyr minimalt.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal klassifisere de ut fra hvordan de er å holde og kjennes ute er D80 og K10 omtrent like. Mye plast og lite gummi som gjør at de kjennes glatte og på langt nær så "proffe" som 30D og D200.

7643846[/snapback]

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt her. K10D har gummiert hus i front på begge sider av fatningen, rundt hele grepet og på baksiden der tommelen ligger. Tar en vekk skjerm, området rundt knappene, topp og bunn så er det lite igjen av overflaten på K10D som ikke er gummiert. Kameraet føles definitivt ikke "glatt".

Lenke til kommentar
verden....  Canon har også et betydelig bedre utvalg i optikk som ikke gjorde valget vanskelig. 8 kontra 10 MP betyr minimalt.

7643846[/snapback]

Spørs hva en er ute etter. Canon har f.eks. ekstremt dårlig utvalg i optikk med fast liten brennvidde og som ikke koster skjorta. Eller hvor mange objektiver har Canon lansert siste årene som er spesiellt tilpasset digitale kameraer og ikke er zoom objektiv.

Lenke til kommentar
Canon har f.eks. ekstremt dårlig utvalg i optikk med fast liten brennvidde og som ikke koster skjorta. Eller hvor mange objektiver har Canon lansert siste årene som er spesiellt tilpasset digitale kameraer og ikke er zoom objektiv.

Det tar tredjepartsleverandører seg av om man ikke er kresen på hvilket navn som står på objektivet. Man har ganske så gode objektiver som Sigma 17-70, Sigma 18-50 og Tamron 17-50 å velge i, og jeg tror jeg leste noe et sted om at Tokina har et normalzoomobjektiv for digital på vei også. Så det er mer rett å si at utvalget til Nikon i normalzoom for DSLR er godt enn at Canon sitt er dårlig.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal klassifisere de ut fra hvordan de er å holde og kjennes ute er D80 og K10 omtrent like. Mye plast og lite gummi som gjør at de kjennes glatte og på langt nær så "proffe" som 30D og D200.

7643846[/snapback]

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt her. K10D har gummiert hus i front på begge sider av fatningen, rundt hele grepet og på baksiden der tommelen ligger. Tar en vekk skjerm, området rundt knappene, topp og bunn så er det lite igjen av overflaten på K10D som ikke er gummiert. Kameraet føles definitivt ikke "glatt".

7644097[/snapback]

Det er definitivt en strukturert plast og ingen gummi slik du finner på 30D og D200. Sto lenge å fikla med en på Lefdal Sandvika i går. Definitivt samme samme følelsen som på D80. Dessuten hadde den en masse knapper og små hendler som du nesten må ha dame hender for å operere. Ga definitivt ikke samme kvalitestfølese som D200 og 30D. Helt klart et interessant kamera med innebygd stabilsator hvis den er stabil nok over tid. Stabilisatoren til Sony liker ikke kuldegrader og hvordan det er med Pentax vil bare tiden vise.

Lenke til kommentar
Det er definitivt en strukturert plast og ingen gummi slik du finner på 30D og D200. Sto lenge å fikla med en på Lefdal Sandvika i går. Definitivt samme samme følelsen som på D80. Dessuten hadde den en masse knapper og små hendler som du nesten må ha dame hender for å operere. Ga definitivt ikke samme kvalitestfølese som D200 og 30D. Helt klart et interessant kamera med innebygd stabilsator hvis den er stabil nok over tid. Stabilisatoren til Sony liker ikke kuldegrader og hvordan det er med Pentax vil bare tiden vise.

7644455[/snapback]

Jeg har hatt min K10D siden 4. desember og kjenner den etterhvert ganske greit. Det er definitivt gummiert grep på den. Dessuten tviler jeg på at Lefdal har et kamera i butikken som ellers er utsolgt over det ganske land. Er du sikkert på at det ikke var en K100D du prøvde?

Dpreview skriver også:

The K10D follows the same rounded 'sweeping' design cues which are common across the Pentax digital SLR range, indeed it looks very similar to the K100D/K110D, just a little larger. From the front you can see the large comfortable hand grip and the rubber coating which extends to the right side of the lens mount. One notable difference compared to the competition is a slightly lower profile thanks to the less pronounced viewfinder chamber on the top of the camera.

Legg merke til "rubber coating"!!

Bilde viser også dette rimelig tydelig: http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D...idebyside01.jpg

Lenke til kommentar

7644455[/snapback]

Jeg har hatt min K10D siden 4. desember og kjenner den etterhvert ganske greit. Det er definitivt gummiert grep på den. Dessuten tviler jeg på at Lefdal har et kamera i butikken som ellers er utsolgt over det ganske land. Er du sikkert på at det ikke var en K100D du prøvde?

Dpreview skriver også:

The K10D follows the same rounded 'sweeping' design cues which are common across the Pentax digital SLR range, indeed it looks very similar to the K100D/K110D, just a little larger. From the front you can see the large comfortable hand grip and the rubber coating which extends to the right side of the lens mount. One notable difference compared to the competition is a slightly lower profile thanks to the less pronounced viewfinder chamber on the top of the camera.

Legg merke til "rubber coating"!!

Bilde viser også dette rimelig tydelig: http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D...idebyside01.jpg

7644617[/snapback]

Tror du jeg juger ??? http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...&mapStore=03300

Gummi'n er i fall av semrere kvalitet. Jobber med plast så der er jeg fagman :innocent:

Lenke til kommentar
Tror du jeg juger ?  http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...&mapStore=03300

Gummi'n er i fall av semrere kvalitet. Jobber med plast så der er jeg fagman  :innocent:

7644889[/snapback]

Nei, jeg tror du ikke vet hva du snakker om. Ser i allefall at du nå har endret fra "definitivt en strukturert plast og ingen gummi" til gummi allikevel.

Jeg synes ergonomien er bra på K10D og det er det flere enn dpreview som synes også. Tyske Colorphoto likte kameraet veldig godt. At du ikke likte den er helt greit, men hold deg til fakta uansett.

Lenke til kommentar
Tror du jeg juger ?  http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...&mapStore=03300

Gummi'n er i fall av semrere kvalitet. Jobber med plast så der er jeg fagman  :innocent:

7644889[/snapback]

Nei, jeg tror du ikke vet hva du snakker om. Ser i allefall at du nå har endret fra "definitivt en strukturert plast og ingen gummi" til gummi allikevel.

Jeg synes ergonomien er bra på K10D og det er det flere enn dpreview som synes også. Tyske Colorphoto likte kameraet veldig godt. At du ikke likte den er helt greit, men hold deg til fakta uansett.

7645159[/snapback]

Fakta er vel at gummi er regnet blant plaster og at det finnes et uttall varianter alt avhengig av forholdet mellom rågummi og syntetisk gummi som gir bløtere eller hardere gummi eller rettere sagt plast :p

Fint for de som liker det. Falt ikke i smak hos meg som du sikkert fikk med deg. Når det gjelder tester er vel du som meg. Hvis de ikke liker noe du liker så finner du bare en annen test som er ening med deg......

Lenke til kommentar

Jeg har overvejet de samme tre kameraer som min indgang til dSLR. Mine bedste kilder at vælge ud fra er diskusioner og anmeldelser her på stedet, og akams anbefalinger. Det er ikke et let valg!

Jeg kan jo godt finde ud af hvordan modellerne rangerer indenfor hvert mærke, og priserne afspejler selvfølgelig også at 30D er et bedre kamera end 400D - eller at D200 er en klasse bedre end D80. Jeg kan også se fra både tests og diskusioner, at Nikon og Canon konkurrerer meget tæt, og at folk mener at 30D og D200 er meget sammenlignelige, ligesom 400D og D80 er i samme klasse... og folk er generelt glade for det kamera de har.

Men hvad så med Pentax K10D? Jeg har engang haft et gammelt Pentax film slr i en kort periode, og det kunne jeg rigtigt godt lide. Men... hvor placerer kameraet sig? Er det en konkurrent til D80/400D eller nærmere til D200/30D?

Ellers var jeg Olympus-bruger i de gamle analoge dage, men det ser meget ud til at Olympus satser på "kompakt og brugervenlig" fremfor billedkvalitet, så Olympus E400 er gledet lidt ned af min liste...

Lenke til kommentar
Jeg har overvejet de samme tre kameraer som min indgang til dSLR. Mine bedste kilder at vælge ud fra er diskusioner og anmeldelser her på stedet, og akams anbefalinger. Det er ikke et let valg!

Jeg kan jo godt finde ud af hvordan modellerne rangerer indenfor hvert mærke, og priserne afspejler selvfølgelig også at 30D er et bedre kamera end 400D - eller at D200 er en klasse bedre end D80. Jeg kan også se fra både tests og diskusioner, at Nikon og Canon konkurrerer meget tæt, og at folk mener at 30D og D200 er meget sammenlignelige, ligesom 400D og D80 er i samme klasse... og folk er generelt glade for det kamera de har.

Men hvad så med Pentax K10D? Jeg har engang haft et gammelt Pentax film slr i en kort periode, og det kunne jeg rigtigt godt lide. Men... hvor placerer kameraet sig? Er det en konkurrent til D80/400D eller nærmere til D200/30D?

Ellers var jeg Olympus-bruger i de gamle analoge dage, men det ser meget ud til at Olympus satser på "kompakt og brugervenlig" fremfor billedkvalitet, så Olympus E400 er gledet lidt ned af min liste...

7646959[/snapback]

HeHe. Hadde det vært så enkelt at et kamera var bedre enn alle de andre hadde man bare hatt et kamera. Alle tar bra bilder så det blir litt smak og behag. Hvis man ønsker å bygge seg videre med større zoom objektiv etc er det en fordel med litt tyngre hus som 30D, D200 og kanskje 10k. Hvis du har pentax objektiver liggende er det mye trolig at du kan bruke det på 10k. Hvis man ønsker et kamera med et bra kit objektiv og ikke ønsker stort mer er D80 med 18-70 kit et meget bra valg. Ikke velg 18-135 kit da det her er gjort for mange kompromisser i objektivet. Men igjen er det at man liker kameraet like viktig som merket.

Lenke til kommentar

Ja Bengh, de er alle sammen nogle fine kameraer. Men der kan vel ikke være meget tvivl (?) om at Canon investerer mere i deres 30D end i deres 400D? Eller at Nikon investerer mere i deres D200 end i deres D80?

Det er vel denne forskel, som afspejles i prisforskellen?

Der i mod er det ikke indlysende, at prisen på Pentax K10D skulle afspejle, at det ligner 400D/D80 mere end det ligner 30D/D200, selvom det ligger tættest på i pris: Trods alt kan Canon/Nikon vel lægge lidt mere "prestige-bonus" på deres modeller?

Er jeg helt galt i byen her? Er der nogen, der ville vælge D80 frem for D200, hvis de to kostede nøjagtigt det samme?

Lenke til kommentar

D80 har betydelig lengre batterilevetid enn D200, utenom det så vinner D200 på alle punkter. Det er konstruert for veldig aktiv bruk og skal ha en betydelig lengre levetid og er bedre egnet for de som ofte trenger manuell kontroll av kameraet. Jeg har ikke prøvd Canon 30D men det er garantert i toppklasse det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...