skylinepower Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 hvordan partisjonerer jeg en hd uten og bruke noe program? har windows noe? tenkte at oppgavebehandleren hadde noe men jeg vet ikke Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Windows har ja. men da mister du alt av data Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 tenkte noe annet som windows har. mener og sett noen som har gjort det med oppgavebehandleren eller noe slikt. det er en helt ny disk. så det er ikke noe windows på den Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Den beste måten jeg vet om er Partition Magic, men det koster jo penger da (og er et program). Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 vet om de programet men vil bruke noe windows/XP har. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) For å pirke litt så får du ikke gjort noe på PCen uten at du bruker et eller annet program. Så uten program får du ikke gjort noe som helst. Disk Management i Windows er et program, akkurat like mye som gode, gamle (i hvertfall gamle) fdisk er det. Det finnes dog gratis alternativer til f.eks. PartitionMagic. Som f.eks. denne. Partitionlogic. Husk dog at det alltid er en risiko når du mekker med partisjoner. Sørg for å ha backup av viktige filer. Endret 4. januar 2007 av Pengu Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 det er en helt ny disk uten noe på tror jeg bestillt fra psdata Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 h.klikk my computer ikonet, velg manage. Nederst der er diskmanager som kan partisjonere. Har du Vista kan du også øke/kryme partisjoner selv uten å formatere osv. (Dette gjelder da selvsagt dynamiske disker) Lenke til kommentar
gutorms Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 hvordan partisjonerer jeg en hd uten og bruke noe program? har windows noe? tenkte at oppgavebehandleren hadde noe men jeg vet ikke 7641631[/snapback] Start >> run/kjør >> diskmgmt.msc Eventuelt høyreklikk på my computer/min datamaskin og vel manage/behandle Lykke til! Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 6. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2007 mener og ha hørt at det finnes flere typer partisjoneringer, stemmer det? hva skal jeg velge? tror hd kommer i dag gøper det iallefall Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Personlig ville jeg partisjonert og formatert med NTFS filsystem. Størrelsen på partisjonen(e) velger du selv utifra hva du synes er praktisk. Om du bare skal bruke den til lagringsplass, holder det kanskje med én partisjon? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) mener og ha hørt at det finnes flere typer partisjoneringer, stemmer det?hva skal jeg velge? tror hd kommer i dag gøper det iallefall 7655253[/snapback] Hvis du ikke skal ha disken som systemdisk kan du velge om du vil ha dynamisk disk eller statisk disk. Om du velger dynamisk (anbefales) kan du ikke stille den tilbake til statisk uten å slette hele disken. Så du må finne ut om du kommer til å ha ett OS på disken eller ikke. For skal du ha OS på den har du ikke noe valg. Som Johanf er innepå: Det finnes flere filsystem som er støttet av Windows. NTFS er ABSOLUTT å anbefale. FAT32 er også mulig, men den er helt uten sikkerhet og mye annet. Du kan heller ikke ha "previous version"-system (altså automatisk backup/restore system) på FAT32. Endret 6. januar 2007 av Kong Basse Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 hd min ligger på posten nå. skal hente den senere i dag da får jeg prøve da, noen tips? tenkte siden den er på 250 og gjøre slik, 150Gb spill 50Gb media og evt 40-50Gb til vista Lenke til kommentar
the_zombie Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 hd min ligger på posten nå.skal hente den senere i dag da får jeg prøve da, noen tips? tenkte siden den er på 250 og gjøre slik, 150Gb spill 50Gb media og evt 40-50Gb til vista 7680742[/snapback] Skjønner ikke helt hvorfor folk deler opp diskene sine. Er jo bare rotete med flere partisjoner Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 for og ha mere orden. fikk den, men det var ikke slik vanlig strøm tilkobling. så må skaffe en slik Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Jeg vil anbefale en partisjon for Vista og programmer på kanskje 40-50GB til vista og en stor til resten. Og deretter flytte dokumenter, desktop osv til den andre disken. Da er det veldig enkelt å ordne om du skal ha to Win-OS eller du skal reinnstallere. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 hd min ligger på posten nå.skal hente den senere i dag da får jeg prøve da, noen tips? tenkte siden den er på 250 og gjøre slik, 150Gb spill 50Gb media og evt 40-50Gb til vista 7680742[/snapback] Skjønner ikke helt hvorfor folk deler opp diskene sine. Er jo bare rotete med flere partisjoner 7681197[/snapback] Det er som regel mindre rotete. Dessuten er store partisjoner noe tregere enn små (det var større forkjell på FAT32 enn det nå er på NTFS, og vista optimaliserer en del selv i bakgrunnen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå