Gå til innhold

[FIXED!] Chkdsk Nekter å kjøre på oppstart.

Anbefalte innlegg

Løsning lengre ned.

Spørsmål:

Hvordan får jeg tvunget chkdsk til å svare "ja", ikke default nei, på startup spørsmål?

Kort:

Pcen ber meg kjøre chkdsk, men nekter å gjøre det ved reboot. Eneste jeg får er chkdsk screenen, den sier c: er "non-windows XP disk", noe som er feil, og spør om jeg vill fortsett, noe jeg vill, men chkdsk sier auto nei til.

Hva/hvordan startet problemet:

-I løpet av natta hadde pcen reboota.

-Først fikk jeg en feil med c:\windows\system32\rasadhlp.dll filen, hvor den kom opp vær gang jeg startet enkelte *.exe filer, feks msn.

-Sjekket C: (c:\>) og der er alt fecka.... Det er en haug med rare foldere, skjulte og ikke skjulte, med creation dato fra 1980-2055! Det rare er at alt annet funker fint, feks c:\games, programmer osv.

-Så får jeg melding om at a) windows firewall nekter å slå seg av når jeg prøver manuelt og b) jeg kan ikke legge til noen andre exceptions programer. ( feks spill etc)

-Ved siden av dette er det enkelte filer som IKKE kan slettes, ikke engang med erase i cmd. De kommer bare tilbake liksom. Feks rasadhlp.dll. Den måtte jeg erstate med en ny fil, men jeg fikk ikke lov til å overwrite. Det jeg kunne gjøre var å endre org fil navn og copy/paste den nye, men når jeg sletter den gamle filen kommer den bare tilbake til tross for at den "blir slettet".

Hjelp :)

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
på de ting du ikke får sletta prøv og trykk: Shift+Delete

7642099[/snapback]

Ja, hadde det bare vært så enkelt. Takk for svaret, men jeg tror det at filene ikke blir sletta har noe med at disk erroren ikke lar meg endre noe, eller enkelte filer.

Lenke til kommentar
Kjør cmd.exe og skriv følgende:

fsutil dirty set C:

Ved neste reboot vil sjekking og reparasjon av disken utføres.

7644328[/snapback]

Takk for svar.

I cmd:

fsutil dirty query c: = "Volume C is dirty."

fsutil dirty set c: = "The FSUTIL requires a local NTFS volume."

Jeg har NTFS på en av slave drivene mine, men på c: er det fortsatt FAT32.

Er det trygt å konvertere en FAT32 til NTFS under slike forhold jeg har på pcen min nå?

Tenker da på convert commandoen...

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar

Fixed!

Dette var det som skulle til for å få tilbake kontrollen. :)

1. Byttet c:\windows\system32\rasadhlp.dll med en ny fil fra internett.

( Sted med Win XP filer. )

2. Siden pcen min nekter å boote fra disk satte jeg alle bios boot options til disk.

3. Bootet med en boot disk med Win98.

4. Kjørte scandisk. Scandisk klarte å fikse starten på driven, men klarte ikke å gjennomføre reparasjonen på hele katalog treet. ( 64 000 invalid kataloger! )

5. Derimot var dette nok til at chkdsk igjen så på c: drive som en XP disk. 5 min senere og en haug med errors boota pcen som normalt. Jeg fikk tilbake all funksjoner som firewall kontroll osv.

YES! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...