Gå til innhold

"Surge" i Irak. Noen som tror det hjelper?

Anbefalte innlegg

Finnes det noen som tror at Bushs plan om en "surge" i Irak kommer til å hjelpe?

Som vanlig går Bush kontra i forhold til generalene :

"Just weeks ago, CentCom commander Gen. John Abizaid told Congress “I met with every divisional commander, General Casey, the corps commander, General Dempsey, we all talked together. And I said, in your professional opinion, if we were to bring in more American Troops now, does it add considerably to our ability to achieve success in Iraq? And they all said no.” "

http://thinkprogress.org/2007/01/03/escala...tical-decision/

Her er vel situasjonen i et nøtteskall :

Toon :

http://cagle.msnbc.com/working/070102/bilicki.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen kommentar med et lite skråblikk finnes her.

edit: Bush kommer ikke til å redusere styrkene i Irak så lenge han er president. Det overlater han til neste mann - som dermed får skylda for at det ... ikke gikk helt som man hadde håpet.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Hva er en "surge"?

7655199[/snapback]

Jeg tror det er en forkortelse for "Surgical strike", ergo et stort innrykk av styrker. Tror det kalles et "surge" når ferddigjøringen av en okkupasjon utføres.

Jeg tar forbehold for at jeg kan ta feil. Ordboka fant ingenting på ordet.

Lenke til kommentar

Bølge er vel riktig oversatt. Men ikke bølge i betyningen wave, altså noe som har en bølgeform, men bølge mer i betydningen en enkeltbølge, altså en mer eller mindre krafting økning for en periode.

Om det vil hjelpe.... vet ikke. Høres for smått ut, men jeg forstår ikke nok om situasjonen til å egentlig kunne vurdere det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det stemmer at Bush overstyrer sine generaler så minner den oppførselen om en annen seierrik feltherre som forpestet verden for ca. 61 år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis det stemmer at Bush overstyrer sine generaler så minner den oppførselen om en annen seierrik feltherre som forpestet verden for ca. 61 år siden.

7656948[/snapback]

Så problemet løser seg selv? :p

7656960[/snapback]

Hehe, nei så heldig er vi nok ikke :D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det Patton du tenker på?

7658153[/snapback]

Jeg tenker på Grøfaz! Kan ikke oversette den til norsk men den var visst en av karakteristikkene som Hitler fikk... :) Noe sånt som: Grosse feltherren aller zeiten eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Hm... Terry Jones ( ex Monthy Pyton ) gjør et regnestykke.

For pengene brukt på krigen ( 500 milliarder dollar ) kunne man ha gitt 18,700 dollar til hver eneste iraker!

http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,,1983817,00.html

Puh...

7664759[/snapback]

Eller... Pengene ville gått rett til Saddam, siden hvis pengene ikke hadde blitt brukt på krigen så hadde Saddam fortsatt levd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...