Gå til innhold

Liten bulk - kostnad?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

For ikke mer enn 10 minutter siden klarte jeg å rygge inn i en annen bil. Farten var ekstremt lav og bulken deretter. Jeg traff bilen, en varebil, like over hjulet og bulket dermed inn litt av karosseriet. Bilen var hvit og jeg laget et par grå merker, men jeg kunne ikke se om jeg hadde tatt litt av lakken. Dette skjedde i militærbasen jeg jobber i og bilen var en firmabil. Det ble et slags hit and run, fordi jeg måtte direkte til jobb. Jeg møtte ikke eieren, så jeg tok derfor bilde av bulken med mobilen og skrev ned registreringsnummeret. Prøvde å ringe firmaet bilen eies av, men de hadde gått for dagen.

Jeg kommer sikkert til å få tak i firmaet og kanskje også eieren, hvis bilen har en privat eier, i morgen. Det jeg lurer på er hva kostnadene er på en slik skade. Bilen så relativt ny ut, men skaden var ikke veldig omfattende. De må nok rette karosseriet og kanskje lakke litt. Min mor hadde en lignende hendelse for noen uker siden hvor hun rygget sin Audi TT inn i en gammel Ford som en kompis av meg eier. Hun fikk et par riper i lakken og måtte ut med 5k. Jeg er redd skaden jeg har lagd koster det tredobbelte og i verste fall det firedobbelte.

Takker for all hjelp vedrørende pristipping og moralsk støtte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Hadde tenkt å gjøre det når jeg kommer på rommet. Sitter på jobb og her er alt gradert. :)

Edit: Sånn.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tippe på en 4-5000,- for å få det som nytt igjen. :)

I sommer lagde jeg en liten bulk i bilen til mamma, som traff bakskjermen, -dæra og en list. Det kom på 7.500,- med litt rabatter. Det er sparklingen og lakkjobben som koster penger.

Det kan se ut som du må kutte inn litt på klesbudsjettet neste måned. ;P

Lenke til kommentar

Vanskelig å bedømme ut fra bildet, men ble metallet bare bulket innover, eller ble det knekk på det?

Hvis det bare ble en bulk kan det rettes ut lett, og sannsynligvis fikses med litt lakk og polering. Men ble det knekk må nok det bankes ut og hele hjulbuen lakkeres om, noe som betyr penger :whistle:

Var det en firmabil du rygget på? Eller kjørte du en firmabil? Kjørte du firmabil kan det alltids hende at firmaet du jobber i dekke skaden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg bulket bare litt innover. Ikke noe stort. Jeg kjørte ikke firmabil, jeg kjørte tanks (240 GL). Jeg får ringe firmaet som eier bilen i dag og høre hva de sier. Kommer med oppdateringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tanksen han snakket om var vel hans private Volvo 240 GL. ;)

7647063[/snapback]

Det stemmer. Fant ut at baklykten min røyk i krasjet. Noen som kan estimere en reperasjonskostnad? Er det ulovlig å kjøre med knust baklykt (egentlig et dumt spørsmål)?

Har snakket med firmaet som eide bilen og de skulle få en takst og antok at jeg ville betale privat uten å blande inn forsikring osv. Men det har seg slik at jeg er forsikret opp, ned og i mente, så vi får se hva jeg får til på den fronten. Hvilke forsikringer kan dekke slike uhell?

Lenke til kommentar

Ansvarsforsikringen på din bil er vel nok til å dekke skaden på den andre bilen. Det er derfor ansvarsforsikring er et påbudt minimum for å kunne registrere en bil, slik at eventuelle personer/objekt du måtte komme til å skade med bilen får erstatning/blir erstattet, uavhengig av din økonomiske tilstand og skadeomfanget.

Det hadde jo f. eks. vært kjipt om du hadde 0,- på konto og hadde rygget på en privateid bil og ansvarsforsikringen ikke dekket dette, slik at eieren av den andre bilen måtte ha tatt opp lån for å få rettet opp skaden umiddelbart.

Det er i utgangspunktet ulovlig å kjøre med en knust baklykt, men blir du stoppet for dette så kan du jo prøve å forklare at du akkurat var på vei til verksted med bilen for å få det fikset. Skjer dette innenfor normal arbeidstid, og hvis politimannen er grei, så slipper du kanskje unna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Alltid like spennende å kjøre til verkstedet med ei ødelagt lykt på bilen >.<

7658968[/snapback]

Hvordan da?

Lenke til kommentar

Kjøp heller lyktglass på Biltema eller noe. På bilverksteder koster det ofte mye mer for samme delen.

Det finnes også bilopphoggere som har godt brukbare deler.

Du burde avvente med å bruke forsikring på skadene til du får høre hva utgiftene vil bli. Det lønner seg normalt lite å bruke forsikringen på "småting". Men vil skadene komme på mer enn beregnet, så er det en mulighet.

Lenke til kommentar
Alltid like spennende å kjøre til verkstedet med ei ødelagt lykt på bilen >.<

7658968[/snapback]

Hvordan da?

7659093[/snapback]

Frykten av å bli stoppet for min del... Høres alltid like klossete å si: "Jeg var på vei til verkstedet nå" Kanskje jeg ikke har noe å frykte av å kjøre med ødelagt lykt, men det får så være.

Lenke til kommentar

Gamlebilen min var en Ford Courier og en dag på jobb klarte sjefen min å rygge på den og lage en liten bulk på bakskjermen. Ser ikke så godt på bildet ditt, men tror jeg fikk en litt større bulk.

Den skaden ble taksert til rundt 11,000. Mesteparten av dette var vel lakkering. Relativt stor flate å lakkere om man skal gjøre det pent. Lakken hadde ikke sprukket eller noe slikt men for å fjerne bulken hadde de kuttet av skjermen og sveiset på ny og har da måttet sveise på ny.

Håper for din skyld at du slipper heldigere unna.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Da fikk jeg taksten. 9207,10 kroner. Sure penger.

Karosseriarbeid (skifte): 1266,30

Karosseriarbeid (flaterette: 693

UB Arbeid: 220,50

Sum Arbeid: 2179,80

UB Materiale: 150

Verkstedsmateriell: 174,38

Sum Materiale: 324,38

Lakkering Materiale: 1319,55

Lakkering Arbeid: 3541,95

Sum: 9207,10

Lønningsdag og regningsdag på samme dag. Jeg skal aldri kjøre igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...