Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal meningene dine ha noe å si for karakteren?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal skrive et nynorsk debattinnlegg om de etiske spm. rundt genteknologi, abort, dødshjelp, rett til liv osv. I forbindelse med det lurer jeg på om det kan trekke ned karakteren å ha "feil" meninger om disse temaene?

Hvis jeg skriver at alle som begår forbrytelser bør få dødsstraff uansett (el.), og begrunner dette meget godt og skriver bra, har da læreren min rett til å trekke meg fordi han ikke er enig? (Dette var bare et eksempel, ikke noe jeg mener)

Håper det er noen som vet, eller har meninger : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Teoretisk sett skal det ikke ha noe og si hvilke meninger du har, det læreren skal se på er til hvilken grad du forstår stoffet og lignende, men det hadde vært i den perfekte verden... I virkeligheten så kan det godt hende at læreren trekker deg ned, men det kommer an på hvordan læreren er, hvis han/hun ikke tåler at meningene de har blir motsagt, så kan det godt hende at du blir trukket ned. Men på de fleste lærere jeg har vært borti er ikke det noe problem, jeg har selv skrevet debattinlegg o.l der mine meninger står i sterk kontrast til hvilke meninger læreren har, men jeg har da klart og få en god karakter på de :)

Men du burde se an på hvordan læreren er, noen ganger så kan det faktisk lønne seg og skrive ting som går rakt imot lærerens mening om temaet, mens andre ganger kan det være en tabbe :hrm:

@BrageC: i en perfekt verden ja, ikke i virkeligheten desverre

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Så hvis jeg faktisk blir trekt så har jeg grunnlag til å klage da? Fint å vite! Men jeg tror jeg holder meg på den sikre siden og skriver det pisset enhver lærer forventer at vi skal skrive..

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så hvis jeg faktisk blir trekt så har jeg grunnlag til å klage da? Fint å vite! Men jeg tror jeg holder meg på den sikre siden og skriver det pisset enhver lærer forventer at vi skal skrive..

Takk for hjelpa!

7641335[/snapback]

du har så absolutt en god klagesak hvis du kan fremstille beviser for at du virkelig ble trekt på grunn av personlige meninger, men så var det det med og skaffe beviser for det da... ;)

Men den sikre siden kan være og anbefale ja, så er du sikker på at du ikke blir trekt...

Bare husk og gjøre det bra, så kan du få gode karakterer med det også :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du argumenterer godt for begge parter så har ikke dine meninger noe å si, hvis du begrunner det du skriver. Holder du til ei side og ikke forklarer godt nok på den andre sida, så trekker det ned, du må være nøytral helt til du sier dine egne meninger til slutt hvis du trenger det.

Lenke til kommentar

Skriver man sin egen mening i artikler er dette som regel et tegn på dårlig journalistikk. Ikke missforstå meg, mange journalister er flinke til dette, det er jo faktisk jobben dems. Men på et annet nivå som dette, så er det ofte et tegn på dårlig journalistikk. Når jeg skriver en artikkel prøver jeg å få det så objektiv som mulig og ingen skal avsløre hvilken side jeg er på. Uansett om jeg skriver om ting som jeg føler meg nært beslektet til. Derfor kan dine egne meninger trekke ned karakteren. Rett og slett fordi at din egen subjektive mening ikke teller så jævla mye i en generell tekst.

Men nå er det ikke dette som er saken. Det er snakk om et debattinnlegg. Du bør kanskje gjøre meningene dine en smule ovale. Ikke kom med sjokkerende meninger. Spar dem heller til du virkelig er i en slik situasjon. Prøv å moderer dem litt og prøv å heller fremhev det du mener er positivt med det Ola Nordmann mener. Radikale ting kan bli felt ned av det store hinderet "trynefaktor".

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på læreren. Hadde en lærer før som trakk meg ned med begrunnelsen at han ikke likte sjangeren novelle... :mad:

Jeg skrev et innlegg engang om egoisme. Læreren min var uenig i det jeg skrev, men siden jeg hadde debattert ganske bra for min mening, kunne han heller ikke trekke meg for det.

Lenke til kommentar

Jeg ble trukket for å ikke skryte USA opp i skyene. Læreren bare skrev ved siden av: "Dette er feil, det var overhode ikke sånn det skjedde" var i en tekst hvor vi kunne fremsette egne meninger.

Hvis du har en sånn type lærer så vær forsiktig

Lenke til kommentar
Jeg ble trukket for å ikke skryte USA opp i skyene. Læreren bare skrev ved siden av: "Dette er feil, det var overhode ikke sånn det skjedde" var i en tekst hvor vi kunne fremsette egne meninger.

7678877[/snapback]

Hvordan reelle hendelser skjedde har jo ingenting med egne meninger å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

7678877[/snapback]

Hvis sånt skjer så går du direkte til rektoren på skolen og klager, sånt skal ikke skje :nei:

Jeg har en engelsklærer som liker USA veldig godt, men hun har i det minste rom for andres meninger. Elsker når timen går bort til å diskutere USA o.l., det er greit for henne så lenge vi prater engelsk :)

Lenke til kommentar

7678877[/snapback]

Hvordan reelle hendelser skjedde har jo ingenting med egne meninger å gjøre.

7681604[/snapback]

¨

Om det var nødvendig av USA å bruke atombomber i Japan har MYE med egne meninger å gjøre. Ser nå at jeg ikke formulerte meg godt nok, men saken var den at jeg skrev at jeg mente det var feil av USA og bruke atombomber i Japan. Læreren kunne da ikke holde seg for god til å skrive et slags svar på oppgaven der han sa at mine meninger var feil og lot dette telle negativt på min karakter.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...