quack Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Jeg kjøpte meg en liten duppeditt som man kan styre hastigheten på vifter med. Hovedkortet mitt er et Aopen AK73(a), og KT133A-chipen har en liten vifte på seg, som lager veldig mye lyd. Nå har jeg kobla CPU-vifta og KT133A-vifta på denne duppeditten som kjører på 9 volt omtrent nå. Det jeg lurer på er om det er skadelig for chippen å bli litt varmere? Temperatursensorene mine har gått litt over styr, noen viser 63 grader på CPU (MBM) selv når PCen akkurat er skrudd på, mens ViaHM viser 35 grader på CPU samme hvor mye jeg skrur ned hastigheten på vifta. KT133A-chippen har jeg mista litt styring over, men det er en sensor jeg ikke veit hva er som viser 23 grader. Kan det være den? Den har ikke flytta seg selv om jeg har satt på vifteregulator og skrudd ned hastigheten ganske hardt. Hvor nødvendig er det egentlig å ha vifte på den KT133A-chippen? Mange chipper har jo bare ribbe. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 For det første, alle innebyggde tempsensorer er ikke spesielt nøyaktige! De kan vise så mye som +-10 grader feil! Den viktigste grunnen til å bruke en slik tempsensor er å overvåke temperaturvariasjonene i ditt system, ikke til å måle absolutt temperatur! Når det gjeder Chipsett-kjøling så er den svært sjelden kritisk da de færreste chipsett-chip blir spesielt varme. OK noen blir det, men det er oftest pga overklokking. Pøv å koble fra viften et kort stund og kjenn på kjøleribben med fingeren. Er det så varmt at du brenner deg (tvilsomt) bør du nok fortsette å la viften være tilkoblet. Det bør du nok uansett, da slike kjøleribber ikke er særlig effektive uten at vifta går. MEN, det er mulig å få tak i passive (kjøleribbe uten vifte) chipset-vifter. Og blir ikke chipsettet ditt spesielt varmt, kan det være greit å bytte til en passiv kjøleribbe. Da blir du kvitt støyen du har nå... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå