byggeren Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 08:38, skrev Pronto:.....En P4 ligger normalt på 54 grader max, 42 grader idle. Dette stemmer ikke. Det finnes ikke en "normal" maksimaltemperatur for en P4. Alle P4 NW boxed prosessorene som er levert fra 1.6 til 2.8GHz leveres med samme kjøleribbe, men har svært forskjellig effektforbruk.. Idletemperaturen er fullstendig uinteressant, da denne avhenger av hvor mange programmer som sviver i bakgrunnen. Stopper du alle programmene, vil prosessortemperaturen komme helt ned mot romtemperatur. Jeg har klippet og limet inn en del komentarer fra et innlegg jeg hadde i denne tråden Og så litt andre komentarer i forbindelse med varmen på prosessoren din, samt til innspill fra andre: - 60°C på prosessoren er ikke unormalt på en 2.4GHz med boxed vifte når den belastes. Arbeidstemperatur på disse prosessorene ligger normalt mellom 50-60°C på disse prosessorene med den medfølgende kjøleribben. - De som rapporterer en temperatur med belastet prosessor på under 45°C med standardkjøleren i kombinasjon med asushovedkort, bør snarest laste ned siste asusprobe og/eller oppgradere bios. Det er faktisk ikke mulig med denne temperaturen dersom maskinen står i et rom med normal romtemperatur. - Idletemperatur/hviletemperatur er fullstendig uinteressant i denne sammenheng.(Og i alle andre for den saks skyld) Det som betyr noe er temperatur etter lang tids belstning av prosessor, f.eks. med å kjøre Prime95 i flere timer. Håper dette hjelper de som er bekymret for temperaturen på prosessoren. Lenke til kommentar
pcfaen Skrevet 26. november 2002 Forfatter Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 08:53, skrev byggeren: Quote: Den 2002-11-26 08:38, skrev Pronto: ..... En P4 ligger normalt på 54 grader max, 42 grader idle. Dette stemmer ikke. Det finnes ikke en "normal" maksimaltemperatur for en P4. Alle P4 NW boxed prosessorene som er levert fra 1.6 til 2.8GHz leveres med samme kjøleribbe, men har svært forskjellig effektforbruk.. Idletemperaturen er fullstendig uinteressant, da denne avhenger av hvor mange programmer som sviver i bakgrunnen. Stopper du alle programmene, vil prosessortemperaturen komme helt ned mot romtemperatur. Jeg har klippet og limet inn en del komentarer fra et innlegg jeg hadde i denne tråden Og så litt andre komentarer i forbindelse med varmen på prosessoren din, samt til innspill fra andre: - 60°C på prosessoren er ikke unormalt på en 2.4GHz med boxed vifte når den belastes. Arbeidstemperatur på disse prosessorene ligger normalt mellom 50-60°C på disse prosessorene med den medfølgende kjøleribben. - De som rapporterer en temperatur med belastet prosessor på under 45°C med standardkjøleren i kombinasjon med asushovedkort, bør snarest laste ned siste asusprobe og/eller oppgradere bios. Det er faktisk ikke mulig med denne temperaturen dersom maskinen står i et rom med normal romtemperatur. - Idletemperatur/hviletemperatur er fullstendig uinteressant i denne sammenheng.(Og i alle andre for den saks skyld) Det som betyr noe er temperatur etter lang tids belstning av prosessor, f.eks. med å kjøre Prime95 i flere timer. Håper dette hjelper de som er bekymret for temperaturen på prosessoren. Det kan jeg falle til ro med!!!!!!! Jeg kjørte prime95 i 8 timer og lå på 58-59 grader Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Det stemmer at de har samme kjøleribbe, men det er kraftigere vifte med en 2,8 kontra en 2,4 feks Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Ved full belastning når min P4 2.4MHz (@2.7MHz) 48-49 grader med stock-vifta. Synes det høres greit ut. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 13:43, skrev rondespiret:Ved full belastning når min P4 2.4MHz (@2.7MHz) 48-49 grader med stock-vifta. Synes det høres greit ut. Jeg syns det høres feil ut :smile: Grunnene kan være feilmåling på hovedkortet ditt, ikke 100% belastning over lang tid, eller du sitter i et kjølerom. C/W verdien på standardkjøleribben/viften er ikke så lav at dette er mulig med normal romtemperatur på den hastigheten. _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-11-26 14:10 ] Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 14:09, skrev byggeren:Jeg syns det høres feil ut :smile:Grunnene kan være feilmåling på hovedkortet ditt, ikke 100% belastning over lang tid, eller du sitter i et kjølerom. C/W verdien på standardkjøleribben/viften er ikke så lav at dette er mulig med normal romtemperatur på den hastigheten. . Full pinne menes her f.eks "Sandra burn-in" over flere timer... Vifta går på 3000 rpm og kjøleribba blir nesten ikke varm. Jeg ser ikke bort i fra at teoriene dine stemmer, men det virker ikke som om kjøleribba her er særlig varmere enn det som er angitt i Asus Probe V2.18.03 [ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-26 14:36 ] Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Har en ganske høy temp selv etter noe runder med kønterstrajk..Det er jo bare billshit programmer som fulgte med Abit IT7 MAX, noen ideer ? :smile: Please..viktig :smile: Ja, jeg har kassa full av vifter! Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 En P4 ligger normalt på 54 grader max, 42 grader idle. -------------------------------------------------------------------------------- Byggeren skrev: Dette stemmer ikke. Det finnes ikke en "normal" maksimaltemperatur Joda, til en viss grad. Jeg har bygget, og testet ut en del P4 maskiner og la merke til at temperaturene har en tendens til å ligge i dette området. Det gjelder maskiner med normal konfigurasjon, og ved normal bruk. Dette er iallefall mine obersvasjoner. Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Asus Probe V2.18.03 La inn en ny versjon av Asus Probe i går, tror det var V2.18.07 det førte til at grafikken i spill ble helt merkelig så ut som jeg hadde satt skjermkortet på 8 farger. Fjernet Asus Probe igjen alt bra igjen. Merkelig. Så bruker heller den versjonen som fulgte med kortet selv om den evt, som noen skriver, viser 5 grader feil. Noen som har hatt dette problemet ? Lenke til kommentar
drbass Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 På min ny innkjøpte p4 så ligger tempen helt oppe i 70 grader ved max load, dette syntes jeg er noe helt for ******* mye. Får nok kjøpe en swiftech kjøleribbe, muligens med en delta black label Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Har nå kjørt Sisoft Sandra Burn in Wizard stresstest på min maskin, jeg kjørte testen 15 ganger og fikk disse temp: Starttemp MB/CPU 25/27 grader Maks temp under test MB/CPU 29/34 grasder Viftene kjører lydløst (1500 omdr) Jeg har en meget bra vannkjøling med med en BIE2 radiator med 2 120 mm vifter og tar luft inn gjennom en kanal i veggen temp inn er ca 5 grader. Dette vil vel nok engang vise at de som hevder at de har en cpu temp på rundt 30 grader load med luftkjøling har riv ruskende gale temp. Mine temp er avlest på Asusprobe i tillegg har jeg en sensor helt inntil cpu som ekstra kontroll. Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 22:28, skrev Snekker`n:Jeg har en meget bra vannkjøling med med en BIE2 radiator med 2 120 mm vifter og tar luft inn gjennom en kanal i veggen temp inn er ca 5 grader. Javel? Kanal i veggen? Rene vitenskapen det der... Lenke til kommentar
normal Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 fornøyd med de "kalde" pentiumene deres nå :razz: viser jo seg at dere kan være like hysteriske nå. jaja, er det ikke rart hvordan noen får SOVE med de temperaturene osv osv dere må jo være helt nervevrak dere som bikker over i stabilt sideleie bare amden passerer 60, men nå viser det seg at selv p4 gjør dette. vil dere noengang kunne stole på de "syke" ingeniørene på intel igjen. følg en naturlig evolusjon og kjør via dere, bedre med lav temp og lavere ytelse, er det ikke det som er motto? _________________ Chaintech 7VJL Apogee kt333 m/c-media lyd &integrert LAN , AMD Athlon XP1800, 512mb Corsair CMX3200CAS2, Gainward Geforce 4 Ti4200 64mb, Seagate Barracuda IV 80GB ViewSonic P225f 22", Chieftec Matrix svart m/Topower 420W PSU [ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-11-27 23:20 ] Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 22:58, skrev rondespiret: Quote: Javel? Kanal i veggen? Rene vitenskapen det der... Neid, det er ikke så komplisert. Jeg har nemmelig en ventil i veggen rett bak maskinen, så jeg tok rett og slett en bit ventilatorslange og monterte denne fra ventilen til inntaket bak på maskinen. Dette funker utmerket. Ved - 5 til 10 grader ute har jeg en lydløs maskin med en cpu temp på under 20 grader selv om romtemp er 23 grader :smile: Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 23:22, skrev Snekker`n:Jeg har nemmelig en ventil i veggen rett bak maskinen, så jeg tok rett og slett en bit ventilatorslange og monterte denne fra ventilen til inntaket bak på maskinen. Dette funker utmerket.Ved - 5 til 10 grader ute har jeg en lydløs maskin med en cpu temp på under 20 grader selv om romtemp er 23 grader :smile: Med tanke på brukernavnet ditt virket det nesten som om du hadde gått løs på bæreveggene med sirkelsag Hva med støv og sånt? Snøfokk om vinteren? Hvor sitter denne radiatoren hen i systemet? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Med tanke på brukernavnet ditt virket det nesten som om du hadde gått løs på bæreveggene med sirkelsag Hva med støv og sånt? Snøfokk om vinteren? Hvor sitter denne radiatoren hen i systemet? Vel jeg er snekker av yrke. Med hensyn til støv og sånt er ikke dette noe problem da det ute i ventilen sitter et meget finmasket nettav den typen som brukes for å hindre innsekter å komme inn (fluenetting) i tillegg har jeg filter i inntaket til maskinen. Jeg har laget en skillevegg horisontalt i kabinettet så denne står jevnt med underkant av stfors og frem mot cdromen i denne har jeg laget hull for viftene og montert radiatoren på viftene,disse suger da den kalde luften gjennom radiatoren og blåser den vidre rett ned på hovedkortet så det også får ekstra kjøling. Luften blir deretter trukket ut bak i kabinettet av 2 vifter. Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Wow, heftig! :smile: [ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-28 00:33 ] Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 28. november 2002 Del Skrevet 28. november 2002 du Snekkern. du kan det med å mekke sammen bra utstyr. Men jeg vil kommentere en ting. du kommer ganske bra med riktig luftkjøling. Jeg har som sagt en [email protected] og vcore på 1.650 og temp. er 53 grader etter mange timer med full load. Og uklokka ligger cpu'en på 36grader etter 24 timer med Prime95. idle ligger den rundt 27 grader. Men uansett vil jeg si at vannkjøling er meget bra, siden du ligger under 20 grader. Dessuten er det større sjanser for at man ødelegger systemet p.g.a lekkasje og osv. hvis man er uforsiktig. Lenke til kommentar
FreshJive Skrevet 29. november 2002 Del Skrevet 29. november 2002 Jeg har to maskiner som er nesten identiske utenom kabinett. De har begge p4 2.4ghz, abit it7 max2, osv osv. Den ene maskinen har standard chieftech kabinett med 2 kabinettvifter, rundkabler og 5 hdd. Den andre har et thermaltake xaser 6000 elns, med flatkabler, 2hdd og 5 kabinettvifter som følger med. Iallefall ligger varmen på cpu i standardkabinettet på ca 47 idle og 50-52 etter timesvis me spilling osv. I det andre kabinettet ligger cpu'n 10 grader under temperaturen i chieftech kabinettet. Jeg har boxed-vifte på begge cpu'er og enda er temp. så lav som her. Jeg har en kompis som har samme cpu og vifte, han har klokket den opp til 2.8ghz uten å få store temp. forskjeller, den ligger da ca på 56-57 grader. Jeg har brukt SiS, MD, og andre programmer til å måle temp. så den bør nok stemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå