2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Hei! Jeg skal prøve å hjelpe en kamerat til å sette sammen en stasjonær PC i anledning TG 07. Han har ikke så mye penger for hånden akkurat nå, så PC-en skal ikke koste mer enn ca. 6500 kr. Denne PC-en skal ha en bra prosessor og et bra hovedkort. Ram, skjermkort og harddisk trenger ikke å være av de mest hardcore, for dette kan han oppgradere senere. Skal heller ikke være en overklokkings-PC. -------------------- Han har skjerm, mus, tastatur, headset og alt av tileggsutstyr, så det er bare selve innholdet: -Prosessor: En bra (skal ikke være en av delene som må oppgraderes senere). -Hovedkort: Bør være bra. Dette skal ikke oppgraderes senere. -Minne/RAM: 1 GB holder til og begynne med (1x1024, ikke 2x512) -Skjermkort: Minimun 256 MB. Tar vurdering i ettertid om dette må oppgraderes. -Lydkort: Ikke nødvendig til og begynne med. -Harddisk: Han har ekstern på 320 GB, så trenger ikke større enn 250 til og begynne med. Her har dere ett midlertidig oppsett: Intel: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=27322. -------------------- Takker for all hjelp! Hilsen Torbjørn & Knut EDIT: Det blir intel, så har fjernet alt som omhandler AMD Endret 7. januar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Emilkake Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 vel, hvis du skal klokke CPUen ville jeg egentlig spart inn penger ved å gå for Intel Core 2 Duo E6400.. Uansett hva du gjør vil jeg anbefale å gå for et Intel oppsett med Intel Core 2 Duo.. Ville muligens ha funnet et annet hovedkort som fantes på Mamoz slik at du slipper mer porto ved å kjøpe fra flere forhandlere.. Hvis du sparer inn penger på CPU kan du vurdere å bruke det på et bedre skjermkort slik at du ikke trenger å oppgradere det på en god stund.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) vel, hvis du skal klokke CPUen ville jeg egentlig spart inn penger ved å gå for Intel Core 2 Duo E6400.. Uansett hva du gjør vil jeg anbefale å gå for et Intel oppsett med Intel Core 2 Duo.. Ville muligens ha funnet et annet hovedkort som fantes på Mamoz slik at du slipper mer porto ved å kjøpe fra flere forhandlere.. Hvis du sparer inn penger på CPU kan du vurdere å bruke det på et bedre skjermkort slik at du ikke trenger å oppgradere det på en god stund.. 7641444[/snapback] Tar vekk DVD-spilleren fra begge oppsettene, da han faktisk har en liggnede. Da har pcutstyr.no alt til Intel-oppsettet, og opptil flere har alt til AMD-oppsettet på lager Noe overklokking blir det nok ikke. Holder E6400 da? Endret 4. januar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 E6400 er på ingen måte noen flaskehals for det systemet, så det er nok et godt valg. Lenke til kommentar
Emilkake Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 joda, egentlig kan du til og med ta en E6300 uten å trenge å overklokke, men selv ville jeg tatt en E6400.. Kommer an på hvor krevende spill du skal kjøre, eller hvis den skal være kraftig nok til mer fremtidsrettede spill som sikkert kommer til å kreve mer.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Når han først kjøper en PC, så skal den holde iallefall 1,5 år. Ram, harddisk f.eks. kan alltids oppgraderes, men det blir værre med å oppgradere CPU-en. Når det gjelder spill så er vel dette hovedtingen maskinen kommer til å bli brukt til. Battlefield 2 og Battlefield 2142 kommer helt sikkert til å bli spilt. Til sommeren når han har oppgradert ferdig skal han i alle fall ha 2 GB minne og kanskje også et kraftigere skjermkort. Så er derfor viktig at dere ikke bare ser på det oppsettet jeg har laget til, men også tenker på at CPU-en skal holde til oppgraderingene som kommer også Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) du skrev ingenting om at han hadde strømforsyning? kansje du burde legge det til handlevogna? Endret 4. januar 2007 av fredblic Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Strømforsyning, kabinett og DVD-spiller fikser vi utenom Men er dere enige om at i denne prisklassen bør jeg gå for Intel? I såfall: Hva ville dere ha byttet ut i handlevognen/oppsettet som ligger i første post? Og mot hva vil dere bytte det med? Lenke til kommentar
Emilkake Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Da tror jeg det er best å satse på E6400 => Siden HK er SLI ville jeg anbefalt et skjermkort som kan kjøre SLI hvis han etter hvert vil det.. Jeg ser GFX-kortet du har valgt ikke kan kjøre SLI men CrossFire.. Her har jeg et lite oppsett, likt ditt, men med E6400 og Radeon x1950 Pro https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=40227 Som sagt kan du vurdere å bytte ut skjermkort, siden x1950 heller ikke kan kjøre SLI, men er et bedre alternativ enn x1900 Eller bytte ut HK med et som kjører CrossFire, men hvis han ikke planlegger SLI eller CrossFire er ikke dette noe å tenke på =) EDIT: Mitt oppsett er da over 600 kroner billigere uten å gi avkall på alt for mye.. Bedre skjermkort og litt dårligere prosessor(som hvis ytterst nødvendig kan klokkes til samme ytelse som E6600(har selv klokket en 1.8 Ghz CPU til 2.05 ytelse)) Endret 4. januar 2007 av Emilkake Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Dersom det skal spilles BF2/2142 er 2GB RAM et ''must''. Du må ha det for å kjøre smertefritt på MAX grafikk pluss at loadingtidene vil krympe betraktelig. Jeg ville ha byttet ut E6600'en med en E6300 og brukt de pengene som er spart på et 1024x2 sett. Mattjin Lenke til kommentar
Emilkake Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Dersom det skal spilles BF2/2142 er 2GB RAM et ''must''. Du må ha det for å kjøre smertefritt på MAX grafikk pluss at loadingtidene vil krympe betraktelig. Jeg ville ha byttet ut E6600'en med en E6300 og brukt de pengene som er spart på et 1024x2 sett. Mattjin 7642691[/snapback] Er han villig til å betale 6600 kroner kan han kjøpe enda en av den RAMen du allerede har satt opp(som blir et 1024x2 sett), og beholde E6400 =>(PCutstyr.no) Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Tror ikke han kommer til å kjøre verken SLI eller Crossfire, men mest sannsynlig vil han ha et skjemkort som kanskje varer ut 2007, for så og kjøpe seg et nytt og kraftigere i slutten av 2007/begynnelsen av 2008. Og ang. prosessor, så er E6400 det laveste. Og når det gjelder ram-en og spilling, så skal han skaffe seg en stk til 1024 mb, med en gang han får penger til det. For tiden går det mest i CS og Trackmania for han, så 1 GB minne holder en stund :-) Takk for at du la merke til det skjermkortet Emil! Ble jo bare en 50-lapp opp for et litt bedre skjermkort Har oppdatert handlekurvene litt nå (E6400 og Sapphire x1950 i Intel, og Sapphire x1950 i AMD). Endret 4. januar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Emilkake Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Sapphire Radeon x1950 Pro er blandt de beste, om ikke det beste, DirectX 9 kortene på markedet.. Kommer til å holde en god stund, og han kommer nok ikke til å måtte bytte i år iaffall.. Jeg tviler på at han må bytte til neste år heller =) Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Okei. Da vil jeg si at alt ser greit ut i Intel-oppsettet. Regner med det hovedkortet duger, eller finnes det bedre i samme prisklasse? Og Twinmos er vel et greit merke? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 TwinMOS er greit minne så lenge du ikke skal overklokke. Lenke til kommentar
Emilkake Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 TwinMOS er greit minne så lenge du ikke skal overklokke. 7643777[/snapback] Ja.. 2bb1 sa på en post over her: "Noe overklokking blir det nok ikke." så jeg tror ikke det skal by på noe problem =) Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) TwinMOS er greit minne så lenge du ikke skal overklokke. 7643777[/snapback] Flotters. TwinMOS er greit minne så lenge du ikke skal overklokke. 7643777[/snapback] Ja.. 2bb1 sa på en post over her: "Noe overklokking blir det nok ikke." så jeg tror ikke det skal by på noe problem =) 7643870[/snapback] Good to know. Han skal kanskje ikke kjøpe før i begynnelsen av mars, så kanskje er prisene gått såpass ned at han får med en gigabyte-brikke minne til. Endret 5. januar 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Vil anbefale at du oppgraderer skjermkort til et XFX Geforce 7900 GS kort. Det yter litt bedre og er ikke så mye dyrere. Mvh LockBreaker Endret 4. januar 2007 av LockBreaker Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Sapphire Radeon X1950 Pro Kjernefrekvens: 580 MHz Minnemengde: 256 MB Minnefrekvens (effektiv): 1400 MHz XFX GeForce 7900 GS 480M Kjernefrekvens: 480 MHz Minnemengde: 256 MB Minnefrekvens (effektiv): 1400 MHz Kjernefrekvensen er jo høyere på Sapphire sitt da, så hva er bedre? Kan ikke så mye om skjermkort, derfor jeg spør Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 (endret) XFX sine kort er klokket litt høyre når du får kortet. Grunnet jeg anbefaler dette kortet er at det ble kåret til "HjemmePC best i test" nr 1 2007. Mvh LockBreaker Endret 6. januar 2007 av LockBreaker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå