Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefaling av trådløst ? (Canal Digital kunde)

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Har bestilt Canal Digital 10000/2000 og jeg har tenkt å sette opp trådløst nett i huset.

Burde jeg erstatte kabelmodemet til CD, eller bare koble til et aksesspunkt ?

Tror jeg kommer til å plassere det trådløse punktet i kjelleren. Signalene skal gå opp til maks 2 etasjer. Ingen tykke vegger som jeg vet om.

Det trådløse nettet kommer nok bare til å bli benyttet av en Xbox 360 og en desktop pc til enkel surfing. Min hoved-pc skal kobles direkte med kabel :D

Burde jeg finne noe som erstatning for det utstyret Canal Digital leverer ?

Burde jeg prøve noe som støtter OpenWRT ?

DarkSheer :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens

Har bestilt Canal Digital 10000/2000 og jeg har tenkt å sette opp trådløst nett i huset.

Burde jeg erstatte kabelmodemet til CD, eller bare koble til et aksesspunkt ?

Tror jeg kommer til å plassere det trådløse punktet i kjelleren. Signalene skal gå opp til maks 2 etasjer. Ingen tykke vegger som jeg vet om.

Det trådløse nettet kommer nok bare til å bli benyttet av en Xbox 360 og en desktop pc til enkel surfing. Min hoved-pc skal kobles direkte med kabel  :D

Burde jeg finne noe som erstatning for det utstyret Canal Digital leverer ?

Burde jeg prøve noe som støtter OpenWRT ?

DarkSheer  :ph34r:

7640537[/snapback]

Heisan,

Flere spørsmål å ta tak i her:

- Tror ikke du trenger å erstatte kabelmodemet til CD. Kommer litt an på hva du har. Her på jobben har vi 2x Terratec TJ720 modem fra CD. De funker fint selv med rimelig tung belastning (5-25 workstations og ca 10 servere).

- Anbefaler helt klart IKKE å ha trådløs router i kjelleren. Da er det bedre å lage noen hull og dra en CAT5 fra modemet og opp til en trådløs base i øverste etasje (eller loftet hvis du har).

- OpenWRT er jo moro, men egentlig ikke helt nødvendig. Kjøp gjerne utstyr som du kan installere OpenWRT på, men prøv og se om den trådløse routeren du velger klarer seg uten først. Anbefaler å lese litt på http://www.linksysinfo.org/forums/forumdisplay.php?f=116 for mere info og eventuelle firmware alternativer.

- Jeg liker ikke å anbefale trådløse alternativer. Det virker som det ett eller annet minus med alle. Har etterhvert vendt meg til Linksys' og Ciscos produkter og foretrekker disse uten annen grunn enn at det er disse jeg har jobbet mest med. Har vært innom ganske mange andre merker også uten et noen egentlig har imponert stort eller skuffet stort. De fleste gjør jobben bare man lærer seg dem først. Skal du ha en som støtter OpenWRT begrenser jo utvalget seg fort da...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ville plassere modemet i kjelleren fordi det er der jeg har min pc som kommer til å kjøre torrents og news downloads 24/7 omtrent.

Der kan jeg lett trekke en kabel til naborommet.

Å begynne å trekke kabler opp eller ned i etasjene er problematisk :(

DarkSheer

Lenke til kommentar

Å begynne å trekke kabler opp eller ned i etasjene er problematisk  :(

DarkSheer

7646130[/snapback]

Auda... Uheldig, men ikke ukjent problematikk. Hvis avstandene ikke er for store og det ikke er for mye betong bør det vel gå bra.

Ellers, du hadde jo uansett tenkt å gå for OpenWRT og hvis du har rette hardware da (f.eks WRT54GL) så kan du jo booste signastyrken litt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...