Gå til innhold

2007 blir SSD-diskenes år?

Anbefalte innlegg

Ellers ble jeg ganske imponert over firmwaren som lå på en Western Digital (High Speed USB 2.0) harddisk som jeg nettopp kjøpte, for den oppdaterte seg selv over internett helautomatisk så sant en har internett oppe å gå på PC'en sin. God brukervennlighet  :thumbup:

7663807[/snapback]

Imponerende! Dette var funksjonalitet jeg håpet var på vei inn da USB1.0 ble lansert. Jeg håpet og håpet og etter hvert innså jeg nederlaget. Nå, mange år senere er ønsket helt glemt, men blir plutselig oppfylt. :fun: Det er gledelige nyheter. Får håpe flere følger etter med selvoppdaterende programvare/firmware på eksterne enheter.

Men disse diskene lages i 1.8". hvilket GB potensiale har de ved å lages i 3.5" størrelser? Samt vil 1.8" komme med native SATA grensesnitt?

7664284[/snapback]

Plass er ikke et problem for flash. Det er sikkert mulig å fylle en standard 1,8" med flash verd 10.000 kr og noe dyrere enn det tror jeg ikke det er noe særlig marked for. En 3,5" har drøye 12 ganger så stort volum og dermed plass til flashminne verd over 100.000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men disse diskene lages i 1.8". hvilket GB potensiale har de ved å lages i 3.5" størrelser? Samt vil 1.8" komme med native SATA grensesnitt?

7664284[/snapback]

Plass er ikke et problem for flash. Det er sikkert mulig å fylle en standard 1,8" med flash verd 10.000 kr og noe dyrere enn det tror jeg ikke det er noe særlig marked for. En 3,5" har drøye 12 ganger så stort volum og dermed plass til flashminne verd over 100.000kr.

7667757[/snapback]

Det er en produsent av SSD som tilbyr valgfri størrelse helt opp i 128GB (tror jeg det var) i 3,5"-format, men de var grusomt dyre. Med dagens forbedrede utgaver vil det nok være mulig med langt mer.
Lenke til kommentar

Denne varianten har vært på markedet en stund nå da. Og er i realiteten en SSD i ultrabudsjettklassen. Men den funker absolutt. Eneste store aber er båndbredden og kapasiteten.

8gb_compactflash.jpg

CFcard.jpg

Så er sikkert sata versjoner rett rundt svingen.

Edit: Jepp og her er den:

intro.jpg

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar

Raid0 med 2-3 SSD Flash eller slike CompactFlash hadde sikkert gitt bra hastighet samt størrelsen man trenger.

SD eller MicroSD i SSD og med Raid0. hmmm.. Ja takk... gi meg en 3,5" enhet hvor jeg selv kan plugge inn 1-12stk SD brikker el. og på den måten øke kapasiteten trinnløst.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flash-baserte disker synes jeg absolutt er veien å gå i tiden fremover, både for bærbare, tjenere, arbeidsstasjoner og sist men ikke minst såkalte stue PCer. Med stadig fallende priser på flashminne så kan flash-baserte disker bli vanlig ganske snart, så jeg håper på lik linje med artikkelforfatter at det kan skje allerede i år. Magnetiske medier er etter min mening den største flaskehalsen i dagens systemer og bør på høy tid byttes ut med noe bedre.

Lenke til kommentar
pwd3679: Grunnen til at det lages slike varianter med CompactFlash er at CompactFlash er pin-kompatibel med PATA("IDE"). Men det kunne vært veldig interessant om noen paralellkobler SD-brikker eller noe lignende og bruker SATA.

7668231[/snapback]

Toms hardware har bilder av en sata utgave av CF disk. (se lenger oppe i tråden.)

Link: http://www.tomshardware.com/2005/08/18/acc..._compact_flash/

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
pwd3679: Grunnen til at det lages slike varianter med CompactFlash er at CompactFlash er pin-kompatibel med PATA("IDE"). Men det kunne vært veldig interessant om noen paralellkobler SD-brikker eller noe lignende og bruker SATA.

7668231[/snapback]

Toms hardware har bilder av en sata utgave av CF disk. (se lenger oppe i tråden.)

Link: http://www.tomshardware.com/2005/08/18/acc..._compact_flash/

7668352[/snapback]

Det er selvsagt mulig med litt ekstra elektronikk, og jeg håper at flere slike vil komme med mulighet for veldig mange brikker. Jeg bare forkarte hvorfor CompactFlash på PATA har blitt mye brukt. ;)
Lenke til kommentar

7664284[/snapback]

7667757[/snapback]

Det er en produsent av SSD som tilbyr valgfri størrelse helt opp i 128GB (tror jeg det var) i 3,5"-format, men de var grusomt dyre. Med dagens forbedrede utgaver vil det nok være mulig med langt mer.

7667858[/snapback]

Jeg trykte raskt på kalkulatoren i sted og kom frem til at 128GB kan være mulig i dag med 1,8" formatet og 1,5TB med 3,5"-formatet. Jeg tviler sterkt på at det er noe særlig marked for SSD over 128GB pga pris så jeg tror 1,8"-formatet holder i lange baner. Om man vil sette den i en stasjonær PC så kan man enkelt sette den i en ramme som med ytre mål som passer 3,5"-formatet og indre mål som passer 1,8"-formatet.

Denne varianten har vært på markedet en stund nå da. Og er i realiteten en SSD i ultrabudsjettklassen. Men den funker absolutt. Eneste store aber er båndbredden og kapasiteten.

http://www.gadmag.de/images/8gb_compactflash.jpg

7668130[/snapback]

Det bildet viser ikke en flashbasert SSD, men en mekanisk harddisk. En svært treg mekanisk harddisk.

Lenke til kommentar

Simen1: Tja jeg kan jo bare feste 3-4 1.8" sammen med et lite punkt tykk dobbeltsidig tape og legge de i en 3,5" brønn hehe, de er jo robuste siden det ikke er mekanikk involvert.

Jeg vil ha 2stk 10-16GB Flash SSD for rundt 1500-2000,- tilsammen og sette de i Raid0 på SATA kontrollerne. Det vil utgjøre en meget god OS/PROG/FAVGAME disk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Denne varianten har vært på markedet en stund nå da. Og er i realiteten en SSD i ultrabudsjettklassen. Men den funker absolutt. Eneste store aber er båndbredden og kapasiteten.http://www.gadmag.de/images/8gb_compactflash.jpg

7668130[/snapback]

Det bildet viser ikke en flashbasert SSD, men en mekanisk harddisk. En svært treg mekanisk harddisk.

7668984[/snapback]

Aha...syns det var litt rar form på den brikken ja... :) Jeg mente SSD "plastbrikke" utgaven.

Lenke til kommentar
Er det noen sjanse for at SSD disker en gang i fremtiden vil bli like billig per GB som mekaniske disker?

7669076[/snapback]

Det er heller tvilsomt. En magnetisk harddisk er mye billigere å produsere og bransjen har i dag en mye høyere margin på harddisker enn det er på flash minne som er en elektrisk komponent. De store diskene er kunstig priset høyt selv om det koster stort sett det samme å produsere en 500 GB disk som en 100 GB i dag - det er normal markeds segmentering og prising deretter. En SSD disks pris vil være i stor grad være basert på kapasitet som da bestemmes av antall brikker fra flashprodusenten. Dermed er ikke prisingen kunstig men avhengig av material mengde. Det vil gjøre at SSD vil alltid være en dyrere teknologi enn harddisker. Det SSD kan gjøre er heldigvis å presse prisene på de største harddiskene ytterligere.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på sikt, når flash baserte disker er en god del større enn 64 GB da. Men sannsynligheten er jo stor for at noe nytt skjer på magnetisk platelager siden også som gjør et lite kvantehopp på kapasitet... som da vil opprettholde en høy pris på de største diskene.

Vanskelig å spå noe som helst. Uansett er jeg bare glad for at SSD endelig er kommet for vanlige dødelige... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...