7r Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Hva skal man se etter når man kjører testeprogram på ram-brikkene? Hva er viktigst? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Mener du testing av ytelse eller stabilitet? Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Hmm, Quintero sier det jo =P Det du ser etter når du tester en ram-brikke(er) er både ytelse og stabilitet =) Endret 4. januar 2007 av Johss€ Lenke til kommentar
7r Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Johss€ skrev: Hmm, Quintero sier det jo =P Det du ser etter når du tester en ram-brikke(er) er både ytelse og stabilitet =) 7640528[/snapback] Jeg er klar over det- Men hvor ser jeg om ytelsen og stabiliteten er bra? Hvis jeg kjører programmet, f.eks. RightMark Memory Analyzer, får jeg opp en god del spesifikasjoner på systemet. Når jeg kjører Quick-testen i dette programmet får jeg opp en del grafer på variasjon av lese- og skrivehastigheter; og når jeg kjører Stability-testen, får jeg opp variasjonen i en graf over lengre tid. Med programmet følger det også en RightMark Multi Threaded Memory Test. Hva er så hensikten her?? Endret 4. januar 2007 av 7r Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Man eksperimenterer med høyere klokkefrekvens og strammere timings til man når grensen. Noen ganger finner man ut at moderat klokkefrekvens og stramme timings yter bedre enn høy klokke med slakke timings, andre ganger motsatt. Det greieste er å bruke en tweaker, hvor du forsiktig justerer timingene en etter en mens en benchmark kjører i bakgrunnen. La det gjerne gå litt tid mellom hver forandring du gjør, og pass på at du ikke har noe ulagret arbeid stående i bakgrunnen (maskinen kan plutselig henge seg opp). Gjør notater underveis, så du husker til neste forsøk hva som fikk maskinen til å "klikke". For å observere ytelsesforskjeller mener jeg at Superpi er et bra program. Det er ikke en god pekepinn på generell ytelse, men minnetimingene har såpass mye å si at forskjellene blir lette å få øye på. Programmet krever også at minnet er temmelig stabilt når man kjører de lange testene, men det finnes andre programmer som er enda mer kresne. Til skikkelig stabilitetstesting anbefaler jeg heller HCI Memtest. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå