Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen her som bruker VMware? (bedrift)

Skal bygge om serverparken her, så lurte jeg på om noen hadde litt erfaringer.

 

Har testet ut betal versjonen av VMware Workstation 5 i lengre tid nå, for å få et lite innblikk.

 

Har et budsjett på 200.000kr+ med skal også handle et kraftig "jern" (hardware) som VMware Infrastructure skal kjøres på.

 

 

Topic'en sier nok det meste.

 

 

 

 

- drm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Er det noen her som bruker VMware? (bedrift)

Skal bygge om serverparken her, så lurte jeg på om noen hadde litt erfaringer.

 

Har testet ut betal versjonen av VMware Workstation 5 i lengre tid nå, for å få et lite innblikk.

 

Har et budsjett på 200.000kr+ med skal også handle et kraftig "jern" (hardware) som VMware Infrastructure skal kjøres på.

 

 

Topic'en sier nok det meste.

 

 

 

 

- drm

7640265[/snapback]

 

 

Har selv kjørt vmware i produskjon i litt over 3år nå. Vi valgte tidlig å gå for ESX og har aldri angret på det.

 

Vi kjører i dag på 3x HP bl25p med 2x AMD 280 og 16bg minne. I bunn har vi et fiberchannel san.. Jeg vil si at om du skal ha litt redundans og fleksibilitet så ville jeg sterkt vurdere å kjøre med et san i bunnen, da du kan ta nytte at vmotion of DRS. Vil også anbefale deg og holde deg til utstyr som er sertifisert dvs servere fra de "store" kjente (hp, dell og ibm etc)

 

Selv liker jeg godt HP og ser for meg et "billig" startup system med 1 stk MSA1500 san og 2 stk DL380.

 

Hos oss kjører vi i dag ca 40 virtuelle servere og min erfaring er at det er minne det skorter mest på.. Cpu er sjeldent et problem for oss.

 

Jeg ville ikke brukt 200K på 1 server. Da får du for mye single-point-of-failure.

Endret av joachimsandvik
Lenke til kommentar

Ønsker jo at dette skal bli billigst mulig, men som virkelig er en kraftstasjon på samme måte.

 

Skal prøve å holde meg innen en kostnadsgrense opp mot 200.000kr.

 

Nettverket er på rett over 100 maskiner, og kjører webserver, orakel database, sql-db, edl, print, access kontroll, fil server osv..

 

Så tenkte jeg å få opp et "jern" som kunne kjøre 8+ server.

 

Kostnadsrammen er for både software og hardware.

Lenke til kommentar

Dette avhenger også på hvor kritisk denne løsningen skal være. Det beste er å ha flere fysiske bokser som man kan kjøre VMotion mellom slik at man kan flytte bort virtuelle maskiner fra en boks hvis man må ta den ned (pga hw-oppgradering, esx-oppgradering, etc). Med VMotion kan man feks oppnå å ha lenger oppetid på de virtuelle maskinene enn de fysiske. For å få til dette må man ha shared storage gjennom FC SAN, iSCSI eller NAS.

 

ESX lisensieres pr fysiske cpu-par. Her er det altså ingen tvil om at det vil lønne seg å bruke dual/quad-core-prosessorer. Likevel er det ofte minne og diskIO som setter begrensningene på hvor stor utnyttelsesgrad du får.

 

Feks kan du få EVA4000 Starter Kit til ca 120k eller MSA1500 Starter Kit til ca 100k. EVA4000 er *mye* mer valuta for pengene. I tillegg kommer servere og VMware-lisenser. Prisene her får du ta med en klype salt, men jeg tror ikke jeg er så langt unna ;-)

 

Hvis du absolutt må kjøre dette på ett jern så vil egentlig ESX være overkill. Da kan du heller kjøre VMware Server og kjøpe ên bra server. Du vil få en veldig bra server med plass til mye mer enn 8 virtuelle maskiner på for 200k. Det du må tenke på her er å få inn en så kjapp diskcontroller som mulig og at du har mye redundans i boksen (doble psuer, vifter, riktig raidnivå, osv). Aktuelle maskiner kan være DL585G2/580, x3755/x3850, 6850/6950 eller x4600.

 

Inntil videre så vil AMD være å foretrekke når det gjelder 4 cpu-sokkelservere da Xeon MP med core2-teknologi (Tigerton)fortsatt ikke er tilgjengelig. Alternativt vil det kanskje være en bedre/rimeligere løsning med flere 2-sokkel multicore servere og man unngår da å legge alle eggene i en kurv.

 

Kjøring av de 8 serverne du nevner og som betjener 100 brukere vil vanligvis ikke være noe stort problem (hvis ting settes opp riktig). Avhengig av system osv så kan du kjøre 2-8 virtuelle maskiner pr cpu-kjerne.

 

Hvis du hadde fått inn et ESX-system innenfor rammene dine ville jeg satset på det. Vi kjører både ESX og VMware Server her og er veldig godt fornøyd med det. Tror egentlig ikke jeg anbefaler å kjøre alt dette på en enkelt stor-server. Litt kjedelig hvis 100 brukere blir sittende uten tilgang til noen systemer. Tror nok dere i lengden vil være best tjent med shared storage (SAN eller tilsvarende) og ESX.

Endret av wsp
Lenke til kommentar

helt enig med wsp her!

 

om du velger å kjøre ESX server så er her noen alternativer:

 

alt 1:

SAN (for eks HP) til ca 100000 kr

1x 4-veis opteron server (et eller annet merke.. dell eller hp?) ca 75000 kr

1 x vmware infrastructure 3 standard

= ca 200000 kr

dette oppsettet er basert på videre utbygging av flere server i etterkant (!)

 

alt 2:

SAN (for eks HP) til ca 100000 kr

2 x billige servere (vmware HCL) til ca 50000 kr totalt (fokus på RAM)

2 x vmware infrastructure standard (2 x 25000)

løsningen er basert på redundans på host-siden

 

alt 3:

2 x lagringservere (tyan transport ta26) med 8x 500GB + 3ware SATA RAID. NFS server + DRDB til realtime sync mellom serverene (2 x 35000 kr)

2 x hosts (tyan transport ta26 med 2 x opteron 2000 series (dualcore) og 8 GB RAM)

ca 2 x 35000 kr

2 x vmware infrastructure standard (2 x 25000)

denne løsningen fungerer faktisk helt OK! det er også OK med kun en lagringserver selvsagt) Med NFS så MÅ man faktisk ikke kjøpe standard edition heller! klarer seg med starter.. vmotion kan kjøpes i tillegg.

Dette er en usupportert løsning (fra vmware's side). Men jeg kan bekrefte at Tyan Transport TA26 fungerer helt fint med VI3 (husk støttet diskkontroller)

 

dette var noen forslag som gir litt pekepinn på hva som er mulig i hvert fall!

 

NFS + VI3 fungerer helt greitt det til mindre løsninger. Helt OK ytelse faktisk. Har du tenkt å utvide på sikt så bør du satse på FC eller iscsi SAN selv om det kan virke "unødvendig" å bruke minst halvparten av budsjettet der.

 

PS: WSP har mye mer peiling på dette enn det jeg har, så hør for all del på hva han har å si! :)

Lenke til kommentar

...jeg er ikke like mye ekspert som de som har skrevet inn før her, men har noen års erfaring med VMware på "middels" nivå, så tenkte jeg skulle slenge inn en liten post... :-)

 

Det eneste jeg stusser litt på er at du sier du bare har prøvd Workstation 5, men ikke VMWare Server? (Som jo også er gratis). Spranget mellom ESX og Workstation er rimelig stort føler jeg, selv om det sikkert er en del likheter også.

 

Vi har brukt VMware i over 3 år, og har aldri sett oss tilbake! :love: Større gave til it-administratorer finnes vel knapt. Jeg hadde noen-og-tredve bokser å holde styr på før, nå har jeg - 5. Og det er mye fordi de er på forskjellige lokasjoner. Et par er utstasjonert hos serverhotell, en står i et kontormiljø, og de resterende brukes for test og drift av et par hundre multimediaplayere rundt omkring i Norge og Sverige. Office delen er dog mindre, vi har omkring 10 stk som logger seg på en virtuell SBS2003 server med de vanlige kontoroppgavene som mail/file-print/AD osv.

 

Vi vurderte også ESX til å begynne med, men fikk en trial av VMWare server (eller GSX server som det het da) som vi fant ut fungerte utmerket. Ulempen med ESX er jo at du i praksis må "kaste" alt du har av hardware fra før, og at du er ganske begrenset i innkjøp. Og ikke minst er læringsterskelen høyere.

 

Vi konsoliderte de eksisterende serverne over på de nyere boksene vi hadde - og fant ut at det faktisk gjorde susen (!) En 2U server fra Dell var riktignok på vei, men vi fant noe å bruke den til også.... :!:

 

Men med ESX vil du selvsagt få bedre oppetid, ytelse og avansert funksjonalitet som VMotion osv som er nevnt her, men jeg vil anbefale deg til å kanskje starte litt i det små med VMware Server først allikevel. (Putt det på en vanlig RAID1-partisjon så er du sikret mot det aller meste, bortsett fra noe nedetid ved recover) Og husker jeg ikke feil kan vel disse også flyttes til ESX etterhvert?

 

Uansett, ønsker deg lykke til, og må si jeg misunner deg ett investeringsbudsjett i den klassen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...