Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting/napping i rattet? Hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har opplevd en del napping i rattet kun mot venstre side. Men det kommer og går.

Plutselig er det borte lenge, og så kan det plutselig komme igjen.

Dret kan jo være direkte farlig hvis jeg holder litt løst i rattet. Nappingen skjer nesten bare når jeg slipper opp gasspedalen og lar den bremse på giret.

Fikk en subaru-mekaniker til å prøvekjøre den, men da var det såklart ikke der da.

Men han trodde ihvertfall det kunne være en stein. Men ettersom det kommer og går, så har jeg lite tro på at jeg får stein innved julet titt og ofte.

(bilen er en subaru legacy 95 mod.) firehjulstrekk

 

Takker for svar.

Endret av ivemaole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 9 år senere...

Veldig gammel tråd, fortsatt aktuell.

Har eksakt samme problemstilling som trådstarter med min Nissan Primera 96 mod.

Ristingen starter ofte etter et par timer i bilen. Ristingen er mest aktiv når jeg slakker på. Har sjekket lufttrykk og om hjulene sitter på bilen. Kan bekrefte at det ikke er noe snø eller skit som har kommet inn i hjulet og skaper ubalanse. Ristingen kan være så kraftig at det kan være direkte farlig å kjøre på veien i 80km/t.

Lenke til kommentar

Indre drivledd som lugger. Det blir varmt å begynner å klype. Se etter skader på indre driv mansjetter. Hvis vibrasjonene går helt bort når du trykker inn clutchen så vil jeg tippe dette.

 

På primera pleier også drivaksel å knekke venstre foran, da under avbalanseringsloddet som sitter midt på akselen. Dette gir riktignok ingen vibrasjoner først, da bare knekker det plutselig.

Lenke til kommentar

Sitter igjen med at det trolig er servoen. Feilen oppfører seg forskjellig fra gang til gang. Vanligvis blir den bare værre og værre jo lengre jeg kjører, men i går nappet det etter 1 time og ga seg etter 2 timer. De neste 3 timene var det null napping. Nappingen ser ut til å gå mot venstre hver gang.

 

Foretok en kontrollert stopp med håndbrekket uten å bruke fotbremsen. Begge bremsene forran var iskalde, så det er ingen varmgang der.

 

Ved flere tilfeller har jeg prøvd å stoppe helt opp. Så fort jeg starter å kjøre igjen starter nappingen. Men det å stoppe helt, og skru av motoren har hjulpet en gang.

 

Virker som at nappingen er påvirket av turtall og ikke fart.

Endret av oPRE
Lenke til kommentar

Hvis det er noe med bremsene så skal den følge farta på bilen og være veldig regelmessig.

 

Sjekk servo-olja, evt. bytt hvs det er lenge siden sist den var bytta. Ja, den skal byttes regelmessig. Dypp en magnet nedi og se om det er metallspon i den f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...