Willy32 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Bygde en ny PC i desember og noen av komponentene var Intel Core 2duo E6600 2,4Ghz et Abit AW9D MAX kort og 4Gb OCZ DDR2 Platinum XTC RAM. dvs 2x 2Gb Dual cha RAM altså fire brikker av 1Gb. Maskinen har fungert, men har gjennomgående vært litt ustabil. Problemer ved instalasjon, klarer ikke så høy OC som forventet. Problemer ved installasjoner av drivere. Frosset noen ganger selv uten OC osv. Jeg har begynt og tro at hovedkortet har vært en mandags versjon da det har fått mye god omtale. Så leste jeg i en artikkel at mange hovedkort hr problemer med 4Gb RAM. Jeg har ikke noen erfaringer med dette da det er den første maskinen jeg bruker, utenom MAC, med mer enn 2Gb RAM. Er det mengden RAM som er problemet? Bruker siste versjon av Windows XP SP2. Vet jeg bare kan koble ut 2 brikker og se hva som skjer og det skal jeg prøve når jeg kommer hjem fra jobb, men vil gjerne ha noen synspunkter/erfaringer fra dere også. If so... Vil dette løse seg med Vista? Willy Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Her er det vel mengden RAM som er problemet ja, siden Windows XP 32-bit ikke kan utnytte alt installert minne. Hvis du går over til 64-bit versjonen klarer den det, og det skal vel Vista også klare, både i 32-bit og 64-bit versjon. Minnebruk har vært diskutert en god del her på forumet, og konklusjonen er vel at 2 GB(som jeg selv også har) holder til all vanlig bruk og spilling.(per dags dato) Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Selv om du kjører win32bit med 4gb ram så skal ikke maskinen være ustabil. Har du oppdatert bios på hovedkortet ditt? Eventuelt hvilken bios kjører du? Har du kjørt memtest for å se om den finner noen feil på rambrikkene? Hvor mye volt gir du rambrikkene dine? Og hva slags temperaturer har du på CPUen din? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det kan være en idé å øke enkelte parametere i BIOS. Max async latency må kanskje økes, mens det kan hjelpe å sette Refresh (tREF) til et lavere tall (disse innstillingene kan ha flere navn). En BIOS-oppdatering kan kanskje hjelpe på problemet. Men dette skal normalt gå greit, særlig mtp at du bruker fire identiske brikker. Selv om du kjører win32bit med 4gb ram så skal ikke maskinen være ustabil7640218[/snapback] Helt riktig. I XP SP2 vil man riktignok ikke få 4 GB til å være tilgjengelig for applikasjoner, men det betyr ikke at maskinen blir ustabil. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er kanskje noen hovedkort som sliter med antallet brikker. En og to DIMM kan fungere, mens 3 og 4 kan gi problemer. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Det er nok antallet minnebrikker som er problemet, mange hovedkort/RAM kombinasjoner klokker langt dårligere ved bruk av 4 brikker i stedet for 2. Får håpe 2Gb brikker ikke er FOR langt unna - og at prisen ikke blir avskrekkende høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå