smokie Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Er totalt nybegynner på digital SLR, men har nå tenkt å skaffe meg 400D, og i første omgang bare bruke kit-objektivet som følger med. Da kan jeg se hvordan jeg liker 18-50, for en billig penge, og tenke litt over hva jeg egentlig trenger. Vurderte først Tamron SP AF 17-50mm F2.8, men det koster litt ekstra, og jeg vet ikke helt hva jeg får. Standard objektiv som følger med 400D er vel denne: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (til 795,-), men nå er det en del nettbutikker som vil selge 400D med denne linsen i stedet for en billig penge. Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC (til 995,-). Med Sigma objektiv er ikke kameraet tilgjengelig før 09.01. Er det verdt å vente på denne? Synest det var et godt tilbud, men er det så mye bedre enn Canon sitt? (Får ikke kameraet ut av hodet mitt...) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Er totalt nybegynner på digital SLR, men har nå tenkt å skaffe meg 400D, og i første omgang bare bruke kit-objektivet som følger med. Da kan jeg se hvordan jeg liker 18-50, for en billig penge, og tenke litt over hva jeg egentlig trenger. Har du prøvd andre merker også? Ergonomien til Canon 350D/400D passer langt fra alle, så du bør i hvert fall ha tatt i kameraet og noen av konkurrentene før du kjøper... Ellers er kit-objektivet helt greit, du kommer langt med det. Sigmaen du nevnte gir ikke vesentlig bedre kvalitet, kanskje litt, men om det er verdt å vente på er usikkert... Da vil Tamron 17-50 f/2.8 være noe helt annet, det vil virkelig være en forbedring av kit-objektivet. Personlig ville jeg mye heller gått for Nikon D70s med 18-70 i denne prisklassen, utgående kamera, men langt fra dårlig, og antakelig markedets beste kit-objektiv... Skal du ha tilsvarende til Canon, blir det mye dyrere (nærmeste du kommer er å kjøpe Sigmas 17-70 f/2.8-4.5 ved siden av). 6MP holder i lange baner, trenger du mer vil du uansett se på kameraer i en helt annen prisklasse... Komplett har det vel inne til 7000 kr. Enda et lite skritt opp i pris, er Samsung GX-1S dobbeltkit. Yatack har vel det til 7400 kr, med 18-55 og 50-200. Optikken (re-brandet Pentax-optikk/kamera) er bedre enn Canon-kit-optikken, samt at du får med to objektiver. Søkeren på dette kameraet er mye bedre enn de fleste konkurrentene, Pentax K10D og Nikon D80 har samme systemet, men koster jo også en del mer. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Ja som k-ryeng sier..Sigmaen er ikke verd å vente på. Er du ikke villig til å betale det ekstra Tamronen koster, er Canon kit-objektivet greit nok. Forøvrig sparer du over 2000,- ved å velge Canon 350d fremfor 400d. Fotovideo.no har denne til 4990,- for huset eller 5400,- inkl kit objektiv. Da har du plutselig råd til Tamronen likevel, eller...? Lenke til kommentar
pederk Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Med tamronen får du inn 4 ganger så mye lys på 50mm som kitlinsa, og dobbelt så mye som sigmaen (på 50mm altså). Tamronen er i tillegg knivskarp, og ikke bare i sentrum i motsetning til alternativene. Jeg har hatt både kitlinsa og sigma 17-70mm før, og jeg vil anbefale tamronen på det sterkeste. Den er virkelig verdt de ekstra pengene. Lenke til kommentar
fixxer Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg fikk EOS400 for 2 dager siden nå.. Har bestilt Tamron 17-50 fra mpx i dag. Samt at jeg plukket opp et Canon EF 50mm /f1.8 II hos japan foto i lunsjen.. Begge kjøpene var på anbefalninger bla på dette forumet.. Lenke til kommentar
smokie Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Ok, takker for alle innspill Da er jeg i ventekøen på en 400D med Tamron 17-50. Sies mye positivt om den, så dropper dermed kit-objektivet. Har kikket og holdt på både D70 og 400D, og synest den minste passet fint i grepet mitt. Bekjente som har 350D virker å sikle litt på 400D.. Så da var det ikke så mye å spare på. Med 2GB exIII og beskyttelseslinse kom det rett over 10 store lapper hos xd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå