Gå til innhold

Musikkpirat (16) tatt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan også se det fra en annen side og si at eierskap gir grunnlag for videre utvikling som igjen tjener samfunnet. Dette fordi bransjene må utvikle seg for og være med.

Jeg ser selfølgelig synet ditt smoothie og jeg sier ikke at den måten det blir jobbet på i dag er den eneste rette og heller ikke at jeg selv er serlig begeistret for det, men at den har vist seg og fungere bra i en verden styrt av kapital. Men hvem vet, kanskje ting hadde vært like bra uten denne styringen, men nå er det uansett forsent å snu.

7650714[/snapback]

Jeg hadde samme syn som deg for ikke så lenge siden :)

open source miljøet er et godt eksempel på at utvikling fungerer godt uten eierskap.

7651117[/snapback]

Det er snarere et godt eksempel på at gode idéer blir satt ut i livet uavhengig om noen har beslaglagt eiendomsretten på tanken bak :)

Eiendomsrett er høyest nødvendig, men ikke på tanker og idéer.

Lenke til kommentar
open source miljøet er et godt eksempel på at utvikling fungerer godt uten eierskap.

7651117[/snapback]

Det er ikke i alle bransjer denne foretningsmodelen funker. Og folk bør kunne velge fritt hva slaks foretningsmodell de vil bruke.

Men vis du vil ha ett kommunistisk land er det bare å stemme kommunistpartiet.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

7651117[/snapback]

Ikke alle trives med denne foretningsmodelen. Og folk bør kunne velge fritt hva slaks foretningsmodell de vil bruke.

7651318[/snapback]

En trenger ikke være kommunist for å være mot disse rettighetene om enerett på tanker og idéer en kan tilegne seg i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
En trenger ikke være kommunist for å være mot disse rettighetene om enerett på tanker og idéer en kan tilegne seg i dagens samfunn.

7651337[/snapback]

Tanker og idéer er noe helt annet enn ett verk.

7651349[/snapback]

Et verk? Jeg er i mot at noen kan eie en idé eller en tanke (eller flere idéer eller tanker). Bearbeidet produkter har personer krav på eiendomsrett på.

Lenke til kommentar
På samme måte som UPs krig mot bilister består i å ta tilfeldige fartglade personer og gi dem skyhøye bøter?

7650231[/snapback]

Hvordan kan du egentlig sammenligne dette? Hva er det egentlig 16-åringen kan straffes for?

Hvordan SKAL bransjen vinne krigen foresten?

7650231[/snapback]

Ved å slutte å krige mot forbrukerne, og heller tilpasse seg til dem.

Lenke til kommentar

7651337[/snapback]

7651349[/snapback]

Et verk? Jeg er i mot at noen kan eie en idé eller en tanke (eller flere idéer eller tanker). Bearbeidet produkter har personer krav på eiendomsrett på.

7651375[/snapback]

Tanker og idèer kan også være bearbeidede verk. En upublisert bok, sang, et filmmanus, eller en kompleks kjemisk/fysisk formel er alle tankeverk, ideèr.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

7651337[/snapback]

7651349[/snapback]

7651375[/snapback]

Tanker og idèer kan også være bearbeidede verk. En upublisert bok, sang, et filmmanus, eller en kompleks kjemisk/fysisk formel er alle tankeverk, ideèr.

7653891[/snapback]

Og i konkuransens navn, hvordan kan du rettferdiggjøre monopol på tanker og idéer som ikke blir satt ut i liv?

Lenke til kommentar

Patent eller copyright på tanker og ideer bidrar kun til å begrense utviklingen.

7651117[/snapback]

Det er ikke i alle bransjer denne foretningsmodelen funker. Og folk bør kunne velge fritt hva slaks foretningsmodell de vil bruke.

7651318[/snapback]

Hvorfor kalle meg komunist selv om jeg synes konseptet fungerer godt? Merkelige slutninger enkelte trekker hehe.

Jeg bruker selv mange programmer som er fra open source miljøet og jeg tipper du gjør det samme. Er du komunist?

EDIT:

Jeg står fortsatt fast på at en lovlig modell av allofmp3(+noen forbedringer) ville løst det aller meste av piratkopieringen. Så hvorfor bruke milliarder på å krige mot kundene sine?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg står fortsatt fast på at en lovlig modell av allofmp3 ville løst det aller meste av piratkopieringen. Så hvorfor bruke milliarder på å krige mot kundene sine?

BS. Hvorfor skal folk gidde å betale noen få skarve kroner for en sang hvis de likevel kan få den gratis ? Jeg har ca 2500 MP3s i playlisten min som jeg hører på. Hvorfor skal jeg gidde å betale kanskje 5000 spenn for disse når jeg heller kan laste de ned helt gratis, og helt uten risiko ?

Lenke til kommentar

Høhø. Ikke kom å fortell meg at folk, som meg selv, heller gidder å betale 5000 for LITT bedre kvalitet (personlig hører jeg ikke forskjell på en rippa CD og orginalen) så lenge de kan få det gratis.

Det ER gode muligheter for å kjøpe musikk via nettet.

Forsiktige beregninger viser at det lastes ned _MINST_ 6 ulovlige kopier pr. hver låt som blir lovlig solgt. I 2005 ble det solgt ca 420 millioner sanger via de største nettbutikkene. MSN'n f.eks tar ca 8 kr pr. sang. Jeg spør nok en gang; Hvorfor skal jeg og alle andre gidde å betale 8 kr. pr sang så lenge jeg kan få de gratis helt uten risiko ?? (også mtp. kvalitetsforskjellen mellom kjøp og pirat, som hvertfall jeg ikke legger merke til)

Lenke til kommentar

Folk som er fornøyd med en dårlig rippa mp3 i varierende kvalitet et eller annet sted på nett, vil nok alltid være en simple tyv som stjeler dårlig kvalitet uansett og ikke bryr seg.

Men det finnes veldig mange andre folk på nett som gjerne hadde kjøpt bitperfect flac kvalitet og dermed hatt orginal kvalitet.

Jeg hører veldig god forskjell på bitperfect flac og ymse mp3, det er enormt stor forskjell og ikke LITT som du sier. Dessuten med bitperfect flac som utgangspunkt kan jeg enkelt og kjapt transcode sanger jeg vil ha ut på mp3 spiller som ikke støtter flac osv, jeg kan også transcode til wav/ogg on2fly til nettbaserte spillere osv.

Men du glemmer en viktig ting når det gjelder kvalitet på tjeneste. Kjøper man en sang så er den kjøpt og du kan gå inn igjen og laste den ned pånytt om du skulle ha behov for det ved datakræsj osv(begrenset antall ganger uten betaling).

Jeg betaler gladelig 2-3 og opptil 8 kroner pr spor for det. Jeg kjøper uansett ikke 100cd'er om dagen og hadde hatt liten interesse av å laste ned tonnevis av middels kvalitet jeg kanskje aldri hørte på alikevel.

Edit

Man har et par mulige scenarioer på dette, som jeg kanskje burde tatt som forretningside selv, men here goes.

1. Sites drevet av plateselskaper som da har policybasert innhold til salgs og ofte kun profilerte artister.

2. Uavhengige sites som selger spor for uprofilerte artister og tar en liten % av fortjenesten.

Alternativ 2. ville ført til at mange artister kunne kuttet de fordyrende leddene som plateselskap og evt. produksjon hvis de har egne studioer og alikevel fått solgt musikken sin og kanskje blitt kjent pga. musikken sin og ikke markedsføringsmaskiner.

På denne måten ville det vært mulig å faktisk delvis leve av musikk selv som en litenskala artist/musicmaker.

De store selskapene hadde likevel fått solgt sin musikk gjennom topp40 lister og egne sites.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Danko:

Et utslitt resonement som ikke holder vann lenger. Man får rett og slett ikke samme kvalitet på tjenesten eller innholdet ved å laste ned ting gratis kontra en lovlig modell av allofmp3.

7654627[/snapback]

Huh, man får ikke samme kvalitet ved å laste ned? Jeg har 0 problemer med å laste ned lossless-musikk.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på tilfeldig lossless og bitperfect lossless. En vare man kjøper bør være bitperfect. Men som du ser så nevner jeg også kvalitet på tjeneste.

EDIT:

Bare fordi et spor er i et lossless format betyr langt ifra det samme som at kvaliteten er god på sporet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Flott Theo, du er en av få som faktisk gjerne vil betale for det du evnt laster ned, og det er bra. :) Hadde alle vært sånn, hadde det heller ikke vært noe problem, og musikken ville også sannsynligvis vært betydelig billigere på nett. Problemet er bare at så altfor altfor mange heller velger gratis løsningen, til tross for litt dårligere kvalitet. Det er det sistnevnte vi må få bukt med.

Ang. distribueringsmetoder så er det helt klart artistene kunne ha klart å kutte en del kostnader her ved å gjøre det på andre måter (hvis det hadde lykkes). Dog vil vi aldri helt bli kvitt fordyrende (mellom)ledd, fordi det vil til enhver tid være behov for markedsføring og management etc. Platebransjen har de siste årene begynnt å innrette seg forbrukerne, er fortsatt mye som står igjen..bl.a. med å få bukt med piratene.

Lenke til kommentar

Danko, vel... allofmp3 frister meg mer enn å gå i butikken å kjøpe cd... som jeg da selv må rippe, og mer enn å laste ned tilfeldig gratis lossless kvalitet med full hastighet via nntp sites... og hvertfall mer enn å sitte med et elendig p2p nettverk.

Så jeg sitter faktisk mest på gjerdet og venter på at alle skal få ræva i gir og få til et bra produkt.

btw... jeg er nok ikke en av de få som ønsker dette, allofmp3 har ekstremt mange kunder. Jeg er dog ikke en av de.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...