Heineoen Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Hei! Leste omfattende artikel på DinSide.no om luftrykk http://www.dinside.no/php/art.php?id=356759 Har tydligvis bommet sikkelig på dette feltet da jeg alltid har trodd det var dekket og ikke bilen som bestemte lufttrykket Hvilken bestemmer lufttrykket - dekket eller bilen?Det er bilen, ikke dekket, som avgjør hvilket lufttrykk du skal bruke. Det betyr at du skal ta utgangspunkt i det oppgitte lufttrykket uansett hvilket dekkmerke og dekkmodell du velger å satse på. Men jeg som foreksempel har uorginal dekkdimensjon på sommern kan vell ikke følge lista på bensinstasjonen? Hvordan finner jeg ut dette? Sommer:(205/55R15 alu) Vinter:(175/65R14 stål) takk!... Endret 4. januar 2007 av Heineoen Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Eh...ikke for å virke offtopic, men hva er standard dekkdimensjon til bilen din ? Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Det er 185/65R14 Hvordan det? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Vel, er det ikke slik at du maks kan gå opp 5 % på dekkdimensjonen ? Altså, opp til 195 i bredden for deg. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 10. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2007 Synes du sa "ikke for å virke offtopic" jeg Legg merke til at jeg gikk ned på profil så kunne hatt 195/65-15 eller 205/55-15 som jeg har... Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Bruk nå bare litt mer enn det lufttrykket som er oppgitt originalt. De dimensjonene der er så små variasjoner at det knapt merkes.. Du merker kjapt om bilen er som en deigklump Jeg kjører forresten 2,3bar i vinterdekka (195/65-15) og testing har vist at iallefall bakhjula legger igjen gummi fra hele slitebanen, like mørkt over hele, så jeg tipper jeg har truffet ganske bra mtp å få hele dekket mot bakken. På sommerdekka er det 2,6-2,7bar som gjelder (225/40-18) Ozelot: forskjellen mellom 185/65-14 og 205/55-15 er 1,7% Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Vel, er det ikke slik at du maks kan gå opp 5 % på dekkdimensjonen ? Altså, opp til 195 i bredden for deg. 7689022[/snapback] Det er bare i diameter på hjulet, ikke bredde osv. de 5% gjelder Endret 8. februar 2007 av RCP-88 Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det gjelder ikke diameter, men rulleomkrets Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det gjelder ikke diameter, men rulleomkrets 7902746[/snapback] Blir ikke det det samme? Fant ikke ordet bare. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Diameter og omkrets er nok to forskjellige ting ja! Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Det gjelder ikke diameter, men rulleomkrets 7902746[/snapback] Øker diameter 5%, øker også rulleomkrets 5%. Rulleomkrets er diameter ganger pi(3,14) Endret 16. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Rulleomkrets og omkrets er ikke det samme. Dekket er ikke sirkelformet når du kjører. Derfor har man STRO boken Lenke til kommentar
trra Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Har du noen eksempler fra stroboken eller en link som hviser forskjellen på omkrets og rulleomkrets? Fant et utdrag fra stro og sjekket rulleomkrets mot diameter på 3 forskjellige dimensjoner og på alle ble forholdet mellom diameter og rulleomkrets 1-3,05. Så utfra det så øker rulleomkrets\omkrets 5% når diameter øker 5%. Endret 17. februar 2007 av trra Lenke til kommentar
erasmussen Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 dersom man har 185/60-14 som standard og setter på 205/40-17 - ulovlig? Er ikke det viktigste at hjulene ikke går utenfor hjulbuen? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Rulleomkretsen kan kun fordandres +/- 5% Bredden på dekket/mønsteret er oppgitt i millimeter f. eks 185 Det neste tallet er antall % av bredden på dekket f.eks 65 1,85 x 65 = 120mm. dette er høyden på dekket fra felgen og ut. det neste er da felgstrørrelsen i tommer f.eks 14 205/40R17 er innenfor. samme som på bilen min Dekka/felgene skal ikke stikke utafor skjermbuen og innpress kan forandres mer enn +/- 7,5 Dykktrykket forandres mye av tempraturen! Vil det bli forskjellig trykk i et løst hjul eller om det sitter på bilen med vekt på seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå