Gå til innhold

Kamera til PS og annet, 5000-6000,- Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Hei

Min kjæreste ønsker å kjøpe seg et speilrefleks kamera, hun går på Media & Kommunikasjon og bruker derfor å ta en del bilder. Hun har ikke så mye penger så et kamera mellom 5000-6000 tusen passer fint. Jeg vet som sagt at man bør satse litt med penger når man først kjøper seg et men tror da at det skal finnes et bra kamera til denne prisen.

Hun var veldig opptatt av kjapp lukkertid samt at man kan sette på lang lukker tid sånn at man kan få med alle detalijer på objektet man tar bilde av.

Siden hun bruker photoshop en del også så tror jeg at det er et kriterer at bildet tåler redigering o.l

Jeg har ikke så peil på kameraer så derfor spør jeg her, skal oppsummere en liten liste med kriterer om man kan kalle det for det slik at det blir lettere for dere:

# Budsjett; 5000-6000,-

# Photoshop

# Kjapp lukkertid med mulighet for lang lukkertid

# Tar skarpe og gode bilder

# (Lang lukkertid som sagt brukes på f.eks bildet av fortau da hun vil ha alle

detailjer med på bildet, greit om dere finner et stativ også som passer kameraet)

Vet ikke om det er så mye mer, håper dere kan svare :)

Hilsen Meg ;)

Endret av gamerman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
# Budsjett; 5000-6000,-

# Photoshop

# Kjapp lukkertid med mulighet for lang lukkertid

# Tar skarpe og gode bilder

# (Lang lukkertid som sagt brukes på f.eks bildet av fortau da hun vil ha alle

detailjer med på bildet, greit om dere finner et stativ også som passer kameraet)

Alle DSLR-kameraer gir bra bilder, det er optikken som begrenser med mindre det er noe feil på kameraet... Dermed blir optikk og ergonomi de viktigste faktorene. Absolutt alle DSLR på markedet gir bilder som egner seg for etterbehandling, mange her vil si at alle DSLR gir bilder som bør etterbehandles...

Hvis jeg var henne, ville jeg tatt en tur i en butikk med litt utvalg, og rett og slett kjent på kameraene. Hvis hun har litt små hender, er f.eks. Samsung GX-1L og Canon EOS 350D/400D alternativer som bør sjekkes ut, sammen med Nikon D40/D50. Pentax K100D bør også være på listen, samt Olympus E-400 og E-500.

At noen av disse er utgående modeller (Canon 350D, Nikon D50) er ingen bekymring, de er svært gode kameraer likevel og etterfølgerene er kun marginalt bedre, dersom de i det hele tatt er bedre. D40 er bedre enn D50 på noen områder enn, mens D50 er bedre på andre igjen. Det bør kanskje nevnes at D40 har nokså begrenset tilgang til rimelig optikk som gir autofokus, og at det knapt finnes fastoptikk som gir autofokus på D40.

Husk også at hun må ha minnekort, og til noen av kameraene (Pentax K100D, Samsung GX-1L bl.a.) også må ha oppladbare AA-batterier dersom hun ikke har dette fra før), slik at hun tar høyde for det i budsjettet. Med såpass knapt budsjett bør stativ vente, så kan hun heller spare opp noen kroner eller ønske seg til bursdag senere. Billige stativer gir mer frustrasjon enn glede...

Lykke til med valget, og som sagt - ingen av disse har nevneverdige forskjeller i bildekvalitet, det er først og fremst ergonomi som skiller. Kit-optikken til alle disse holder mål en god stund, og er langt bedre enn all optikk i kompaktkameraer (muligens med unntak av noen semi-kompakte). Hun vil nok muligens skifte den ut etter hvert, men det er fint å bruke kit-objektivet til å finne ut hva hun trenger, og investere rett med en gang...

Lenke til kommentar

For ikke å glemme at hun definitivt bør ta en ekstra titt på K100D pga innebygd bildestabilisator. Hos Canon og Nikon er dette noe som er i linsene (de _dyre_), men hos Pentax er dette noe som blir tilgjengelig med absolutt alle linser, også billige gamle linser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...