Gå til innhold

Dørvakt, hvilket kurs?

Anbefalte innlegg

Hei..

Meldte meg igår på et vekterkurs, men begynnte etterpå å lure på hva kriteriene for å vere dørvakt er.. Har hørt om forskjellige kurs slik som: vaktkurs og sikkerhetskurs. Men har jeg det som trenger for å være dørvakt når jeg har tatt vekterkurs?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer, men som regel må du være minimum 20 år for å jobbe som dørvakt. Noen vil at du skal gå vekterkurs, men har kommet over en del annonser som krever bestått ordensvaktkurs. Ellers er det småting som bestått førstegangstjeneste, plettfri vandel osv, de kan legge avgjørende vekt på. Dersom du har bestått vekterkurs tror jeg uansett det vil være langt mere givende å gjøre varierte vekteroppgaver enn å bare måtte passe på en inngang.

Lenke til kommentar

Dørvakt må ha bestod ordensvaktkurs. Du kan exsamen hos poilitet.

Vekterkurs holder nok ikke for dørvakt,da må også har ordensvaktkurs for å være dørvakt.Selv om der del vekter som jobber som dørvakter.

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Vil si det å være god i "snakketøy" er stor fordel før 9 av 10 ganger kan du snakke deg ut problemen.Førsthjelp er heller ikke dumt du vet aldri nå det går gale veien

Kanskje å være litt "krafig" er ikke dumt og/eller ha noen basic selvforsvar er ikke dumt spør du meg.

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Vil si det å være god i "snakketøy" er stor fordel før 9 av 10 ganger kan du snakke deg ut problemen.Førsthjelp er heller ikke dumt du vet aldri nå det går gale veien

Kanskje å være litt "krafig" er ikke dumt og/eller ha noen basic selvforsvar er ikke dumt spør du meg.

Det at det og være litt "kraftig" er positivt, er jeg litt uenig i. Har selv jobbet på utested i 1 år nå og jeg er 1,80 høy og 75 kilo :D

I de fleste situasjoner der vi må bryte inn merker jeg at gjester har mindre respekt for vår "200 kg's vakt" en meg...

Hvorfor er ikke enkelt og si. Sikkert fordi han selv VET at han er sterk og klarer lett og legge 1 eller 2 i bakken, men det som er problemet er at det "vises" på han, hvis dere sjønner.

Alt handler om og være flink til og prate og være rettferdig som lordsmygen sier.

En høffelig og sosial ordensvakt kommer MYE lenger og får MYE mer respekt en en matcho strong-man med arma i kors og drepende blikk! :D

Når det gjelder selforsvar har jo de fleste litt nærkamptrening fra førstegangstjenesten, men dette kan vi bare kaste bak oss og glemme! Med mindre vi trener på det 5 ganger i uken er det umulig og bruke fansie nedleggingsteknikker for og få en gjest som er ute av kontroll i bakken.

Gjester som slår seg vrange er ofte litt ustødig pga fyll, og det er det vi må bruke til vår fordel. En gjest som knapt klarer og stå på bena er ingen problem og få i bakken.

Men det hender så klart at folk faktisk gjør motstand og slår seg vrang. Her kommer dirty triksene inn. Enkle triks som; spark i leggen, riv i øret, trukk på omfintlige punkt, balle tak, og i verste fall, ballespark. (Det finnes mange flere).

Har selv måtte sparke en gjest i ballene fordi jeg følte meg truet og viste at han enelt klarer og knøvle meg. Politiet var på vei, men gjesten ga seg ikke. Da han løftet ølflasken i "slå posisjon" ga jeg han et rettlig spark i balla. Dette førte til at han, som alle andre menn gjør, bøyde seg fremover. Da var det ikke noe stort problem og få han i gulvet og på med håndgjerna...

Det er selfølgelig i værste tillfelle og politiet bør allerede være på vei når du går så langt...

Husk at her er det du som er sjef, offentlig ordensvakt og ikke minst edru. Du har som regel ditt på det tørre. (Betyr ikke at du kan gjøre som du vil!). Alt handler om sjønn fornuft!

Endret av Shadow2007
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...