Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Radiator hull, tette.?

S.M.

Anbefalte innlegg

Bilen min 92 mod galant.

Bilen kokte over en dag og jeg fant ut radiatoren lekker på de 2 nederste hjørnene. Prøvde meg med radiatortett. men det viste seg til å ikke virke. Er det noen som vet om noe bra stoff som tetter igjen større hull.? bare midlertidig siden jeg skal på huggeren når jeg får tid.

Jeg har hørt at kanel i radiatoren skal virke, men vil ikke slike stoffer sette seg fast andre steder også..? :hmm:

Noen måter å få tettet det fra utsiden? kan tenke meg det er gangske varmt i tilleg til et godt trykk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har brukt Barleaks på mange radiatorer med bra resultat hver gang.Håper bare ikke du har latt deg lure som meg og tusner av andre og hellt på den blå flasken med radiatortett fra Holst (el.lign navn) som selges på bensinstasjoner.

7643791[/snapback]

Husker ikke merket , men flasken var blå og innholdet var brunrød. 80kr..

Blir nok loddetinn. har litt tro på det..:D

Lenke til kommentar
Har brukt Barleaks på mange radiatorer med bra resultat hver gang.Håper bare ikke du har latt deg lure som meg og tusner av andre og hellt på den blå flasken med radiatortett fra Holst (el.lign navn) som selges på bensinstasjoner.

7643791[/snapback]

Husker ikke merket , men flasken var blå og innholdet var brunrød. 80kr..

Blir nok loddetinn. har litt tro på det..:D

7646714[/snapback]

Jeg prøvde også å lodde først. Såkalt myklodding med loddebolt og loddetinn beregnet for elektronikk. Det festet seg ikke til aluminiumsradiatoren min.

Det finnes flere loddeteknikker. Slaglodding skal vissnok egne seg. Da bruker man en annen type loddetinn (med sølv) og åpen flamme (gass) som varmekilde.

Lenke til kommentar

Har loddet en del ting tidligere og har med erfaring at varme, lite drit,og ru overflate på det en skal lodde skal til for å få det til å henge.. tenkte meg å prøve å varme opp radiatoren først før jeg lodder. Kansje bruke noe kontaktlim eller lignende oppå.(et plaster):p

Takker for svar

Lenke til kommentar
Bilen min 92 mod galant.

Bilen kokte over en dag og jeg fant ut radiatoren lekker på de 2 nederste hjørnene. Prøvde meg med radiatortett. men det viste seg til å ikke virke. Er det noen som vet om noe bra stoff som tetter igjen større hull.? bare midlertidig siden jeg skal på huggeren når jeg får tid.

Jeg har hørt at kanel i radiatoren skal virke, men vil ikke slike stoffer sette seg fast andre steder også..? :hmm:

Noen måter å få tettet det fra utsiden? kan tenke meg det er gangske varmt i tilleg til et godt trykk..

7638988[/snapback]

Lenke til kommentar

Det går ikke an å lodde aluminium... Det skal ihvertfall mye til før det i det heletatt setter seg! Du kan kanskje prøve med litt mer heftig lodding enn med en loddebolt. Men jeg tviler. Du må eventuel sveise tror jeg.

Bruk silikon som de andre her nevner.. :)

Lenke til kommentar

Gav opp hele tette prosjektet siden kjøleelementene løsnet fra radiatoren når jeg spylte litt over den :p

Hehe, litt komisk å se på..

De skulle ha 3000 kr for ny. Blod pris eller koster de så mye.? :ohmy:

Tror heller jeg tar turen til hoggeren..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe,,, silikon, ingen dum ide! det tåler faktisk mye høyere temperatur enn folk tror :thumbup:

Når det gjelder loddetinn, bruk Flussmiddel (loddepasta!) snakk med en rørlegger så får du sikkert en klatt;) dette gjør alt mye lettere! bruk også loddetinn som inneholder sølv, IKKE den vanlige billigtypen fra clas ohlson, vil tro at den klumper seg, løsner eller no:p hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...