Torstein1989 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Hvordan overklokker men minne med Abit At-7 MAX2? Hva betyr egentlig innstillingene 3-3-7 og 2-2-5? Hva er CAS(f.eks.CAS2,5)? Jeg setter pris på mange svar. Mvh Torstein Lenke til kommentar
l1th1um_ Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Jeg tror du klokker minne via FSB, men det er jeg absolutt ikke sikker på. Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Hvordan overklokker men minne med Abit At-7 MAX2? Minnet overklokker du ved å sette en høyere FSB (FrontSideBus) i BIOS og/eller ved å sette en lavere CAS-rate i BIOS. Men ikke overdriv, det er ikke sikkert systemet ditt klarer settings for langt utenfor hva de er bergnet for... Quote: Hva betyr egentlig innstillingene 3-3-7 og 2-2-5? Det første tallet angir i antall klokkepulser hvor lang tid minnet må bruke før minnet kan sende ut/motta data etter en forespørsel fra feks CPU. Tallene i mellom forteller hvor mange klokkepulser minnet trenger for å gi fra seg/ta i mot neste data i en 'Burst' forespørsel. Det siste tallet angir antall kokkepulser minnet trenger for å avslutte utsendingen/mottagelsen av data. Kort og godt: lavest tall er raskest, men kan gi større mulighet for feil. Quote: Hva er CAS(f.eks.CAS2,5)? Er usikker selv eksakt hva dette står for når det gjelder RAM, men vet at CAS 2 er raskere en CAS 3... ...og CAS 2.5 er noe i mellom? Lenke til kommentar
rondespiret Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Fra mitt "enorme og uuttømmelige arkiv med linker" kommer denne: Corsair's RAM GUY forteller om CAS Latency Lenke til kommentar
En Tiger Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Det er ikke noe som heter Cas 2.5. Det er enten 2 eller 3. Cas står for Coloumn Access Strobe, CAS-latency er tiden det tar å aksessere en kolonne. (Kan ikke dette her perfekt, jeg vil dermed ikke prøve å lære det videre, se her for mer/bedre info) Desto lavere CAS-latency desto bedre. Hvis du har en prosessor som 1GHz så betyr det at den har en frekvens på 1 milliard svingninger i sekundet. En CAS latency på 2, betyr at det tar 2 slike klokkerunder å aksessere en kolonne i en RAM-brikke. Er CAS-latencyen på 3 vil det ta 3 klokkerunder... Teoretisk sett så vil da Cas2 være 33% raskere enn CAS 3. Men det er bare teoretisk... mvh En farlig Tiger :razz: [ Denne Melding var redigert av: En Tiger på 2002-11-25 02:13 ] Lenke til kommentar
thoering Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Såklart er det noe som heter Cas 2.5, det er ikke uten grunn at rundt halvparten av alle DDR-moduler her i verden selges som Cas 2.5. På vanlig SDR-RAM er det riktignok bare Cas 2 og Cas 3. DDR-RAM kan kjøres på Cas 1.5 dersom de takler det og hovedkortet har muligheten for det. Lenke til kommentar
Torstein1989 Skrevet 25. november 2002 Forfatter Del Skrevet 25. november 2002 Zorro, tåler hk'et mitt f.eks. 2-2-5 sammen med TwinMOS 512mb PC3200? (Jeg kommer til å kjøre en Athlon XP 2600+) Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 08:11, skrev spn:Såklart er det noe som heter Cas 2.5, det er ikke uten grunn at rundt halvparten av alle DDR-moduler her i verden selges som Cas 2.5.På vanlig SDR-RAM er det riktignok bare Cas 2 og Cas 3. DDR-RAM kan kjøres på Cas 1.5 dersom de takler det og hovedkortet har muligheten for det. Ja, der har du det nok spn. CAS 2.5 er nok bare aktuelt på DDR-RAM. I og med at DDR leser/skriver på både positiv og negativ flanke (i praksis to operasjoner pr. klokkesyklus) så kan en få CAS på 2.5 Uten at jeg har fått denne teorien bekreftet så mener jeg at det kan bli noe sånt som 3 positive og 2 negative flanker som strekker seg over 2.5 klokkepulser. Ergo blir det da CAS 2.5 i praksis? Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 25. november 2002 Del Skrevet 25. november 2002 Quote: Den 2002-11-25 09:34, skrev Torstein1989:Zorro, tåler hk'et mitt f.eks. 2-2-5 sammen med TwinMOS 512mb PC3200?(Jeg kommer til å kjøre en Athlon XP 2600+) Det er over et år siden jeg slutta å jobbe med salg av datautstyr, så jeg har ikke lenger like god tilgang til å prøve ut det siste nye. Derfor blir det nok vanskelig for meg å si noe konkret om den eller den settingen fungerer på akkurat ditt oppsett. Men jeg ville prøvd uansett. Virker det ikke, så virker det ikke. Aldri hørt om at RAM eller hovedkort som har blitt ødelagt av for aggresive timinger. MEN, det du skal være litt forsiktig med er å sette RAM-spenningen for høyt om ditt hovedkort/BIOS støtter dette. Dette _kan_ ødelegge RAMen permanent. Prøv med suksessivt lavere settinger i BIOS til maskinen begynner å bli ustabil. Med en gang du får blå-skjermer eller at maskinen henger går du ett skritt opp igjen og tester over tid med den settingen. Fungerer dette over tid uten problemer, så har du den raskeste timingen du kan få med ditt oppsett. Prøvde å finne noe info omkring ditt spørsmål på nettet og fant noe som jeg så vidt skumleste igjennom...: http://www.thenakedreview.com/index.php?p=showarticle&id=83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå